کد خبر : 4292
تاریخ انتشار : شنبه 27 فروردین 1401 - 2:23

سفره پر برکت زمین در دستان بهار؛ فروش گیاهان بهاری نان سفره بیکاران کردستانی/ برداشت بی رویه در کمین گیاهان خوراکی است

سفره پر برکت زمین در دستان بهار؛  فروش گیاهان بهاری نان سفره بیکاران کردستانی/ برداشت بی رویه در کمین گیاهان خوراکی است

همزمان با فرا رسیدن بهار و دگرگونی طبیعت، رنگ و بوی سفره های مردم کردستان هم بهاری می شود و مصرف گیاهان خوراکی در سبد غذاهای اصلی مردم این خطه قرار می گیرد. به گزارش خبرنگار بیجار بام ایران، طبیعت بکر و سر سبز کردستان با کوه های به فلک کشیده و رودخانه های جاری در

همزمان با فرا رسیدن بهار و دگرگونی طبیعت، رنگ و بوی سفره های مردم کردستان هم بهاری می شود و مصرف گیاهان خوراکی در سبد غذاهای اصلی مردم این خطه قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار بیجار بام ایران، طبیعت بکر و سر سبز کردستان با کوه های به فلک کشیده و رودخانه های جاری در دشت ها محل رشد گیاهان خوراکی است که رنگ و بوی معطر به این استان زیبا می بخشد.

همزمان با آغاز فصل بهار هر سال سبزی های کوهیکه در کوهستان های بلند کردستان می رویند به یکی از غذاهای اصلی مردم این استان تبدیل می شود و این رویه تا ۴۰ روز از فصل بهار در خطه کردستان ادامه دارد.

استان کردستان از لحاظ تنوع گونه های گیاهی در کشور حتی در جهان بعنوان استان نمونه شناخته شده است و ویژگی خاص و منحصر به فرد این استان گیاهان بومی ویژه این خطه است که بغیر از کردستان در هیچ کجای کشور پیدا نمی شود.

گیاهان خوراکی که در کردستان و در کوه های بلند و کوهپایه ها می رویند و به دلیل عدم استفاده از مواد شیمایی در پرورش و تولید آنها دارای املاح بسیار مفید بوده و در اکثر موارد متخصصان تغذیه و پزشکان مصرف آن را به مردم سفارش می کنند.

وجود مواد معدنی مفید، وجود مواد سرشار از مواد مغذی در سبزی های کوهی، فیبر فراوان جهت هضم چربی ها، از مهمترین ویژگی های گیاهان بهاری در کردستان است.

برداشت گیاهان کوهی شغل فصلی مردم کردستان

با شروع فصل بهار و بعد از بارش ها که سرسبزی زمین چشم هر بیننده ای را خیره می کند هر روز صبح شاهد حضور دسته جمعی مردان و زنان در دامنه کوه ها برای برداشت گیاهان بهاری هستیم.

یکی از شهروندان بیجاری که در حال فروختن سبزی های کوهی است در گفتگو با خبرنگار کردتوی اظهار داشت: هر سال در فصل بهار با برداشت سبزی های کوهی و آوردن آن به بازار مخارج منزلم را تامین می کنم.

وی گفت: اغلب خانواده ها در روزهای بهاری با خرید گیاهان و سبزی های کوهی اقدام به تهیه انواع غذا و آش های محلی می کنند و معتقدند برخی از این گیاهان خواص دارویی دارند و برای سلامتی مفید هستند.

خطر انقراض در کمین گیاهان کوهی کردستان

یکی از مضرات برداشت بیش از حد این گیاهان تخریب طبیعت است که این مهم باید مورد توجه مردم قرار بگیرد و از سوی دیگر توجه کارشناسی شده به گیاهان بهاری و قرار دادن آنها در بسته بندی های طولانی مدت و ایجاد واحدهای تولیدی فراوری در این راستا می تواند منبع درآمدی برای جوانان جویای کار در استان کردستان باشد.

گیاهان بهاری جادوی نهفته در دل زمین هستند که در فصل بهار سفره شهروندان کردستانی را رنگین می کند.

در منطقه بیجار بیش از ۱۳۵ نوع گیاهان خوراکی و دارویی و صنعتی برداشت می شود که مصرف آن از گذشته های دور مرسوم بود و مردم با آغاز فصل بهار آنها را جایگزین مواد پروتئینی می نمایند.

عده‌ای از شهروندان کردستانی از طریق جمع‌آوری این گیاهان و فروش آن به کسب درآمد می‌پردازند و بازار فروش این محصولات به ویژه در فصل بهار از رونق خاصی برخوردار است.

علف چشمه(بولاغ اوتی)،پونه خوراکی،گل آقا(گیلاغه)،شنگ،گوشت بره(گوشت برخیله)کنگر،ترشک اسفنجی(اولکه)پیاز وحشی(پیاز قوراته)زرایند کوهی(پرشک)،تعدادی از گیاهان بهاری در کوه های کردستان است که در فروردین و اردیبهشت بعنوان غذا میهمان سفره های مردم است.

۶۰ گونه گیاهان خوراکی در مناطق دشت و کوهستانی کردستان شناسایی شده است

سعدی نقشبندی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اظهار داشت: ۶۰ گونه گیاهان خوراکی در مناطق دشت و کوهستانی کردستان شناسایی شده که آموزش صحیح چگونگی رویش و زمان برداشت و چیدن این گیاهان، موثرترین راه جلوگیری از انقراض آنها است.

وی افزود: مجوز بهره برداری به روستاییان استان بر اساس ظرفیت و توان مراتع واگذار می شود که ۶۷ هزار خانوار روستایی در طرح های مرتعداری و ۱۴ هزار خانوار در طرح های جنگلداری مشارکت دارند.

نقشبندی با اشاره به اینکه برداشت غیراصولی گیاهان خوراکی به ضرر مراتع است، اضافه کرد: پارسال مجوز برداشت در ۱۵۴ روستا برای کتیرا، ۳۲ روستا برای محصولات جنگلی و ۳۲ روستا برای گیاهان خوراکی صادر شده بود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: برای کمک به رشد گیاهان و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی، مناطقی که سال گذشته مجوز برداشت گیاهان خوراکی داشتند، امسال مجوز برداشت برای آنها صادر نمی شود.

وی با اشاره به افزیش گشت زنی و مراقبت از مراتع در فصل بهار و زمان برداشت گیاهان خوراکی گفت: برداشت گیاهان خوراکی برای مصرف خانوار منعی ندارد اما برداشت تجاری و به منظور فروش ممنوع است چون برداشت بی رویه موجب تخریب مراتع می شود.

نقشبندی از برداشت کنندگان گیاهان خوراکی خواست هنگام برداشت از تخریب مراتع و کندن پیازه و ریشه گیاهان خودداری کنند.

 منبع:

http://bijarbameiran.com/news/4775/%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%81%D8%B1%D9%87-%D8%A8%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C_-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%A8%DB%8C-%D8%B1%D9%88%DB%8C%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%85%DB%8C%D9%86-%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%A7%DA%A9%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA.html

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.