کد خبر : 1196
تاریخ انتشار : شنبه 29 خرداد 1395 - 4:56

تغییر مفهوم کودکی در دنیای امروز/تبلت و موبایل همدم جدید کودکان

تغییر مفهوم کودکی در دنیای امروز/تبلت و موبایل همدم جدید کودکان

علت اصلی گرایش کودکان به وسایل ارتباط جمعی مانند تبلت،موبایل و شبکه های ماهواره ای از دید کارشناسان این است که والدین نمی توانند برای فرزندان خود آن طور که باید وقت بگذارند. به گزارش خبرنگار بام ایران ، با پیشرفت تکنولوژی و ورود وسایل ارتباط جمعی به بازار دیگر از بازی های قدیمی بچه

علت اصلی گرایش کودکان به وسایل ارتباط جمعی مانند تبلت،موبایل و شبکه های ماهواره ای از دید کارشناسان این است که والدین نمی توانند برای فرزندان خود آن طور که باید وقت بگذارند.

به گزارش خبرنگار بام ایران ، با پیشرفت تکنولوژی و ورود وسایل ارتباط جمعی به بازار دیگر از بازی های قدیمی بچه ها خبری نیست و آنها به جای بازی با دوستان و همسن و سالانشان سرگرم بازی های خطرناک موبایل و تبلت شده اند.
با توجه به گسترش تکنولوژی و ورود آن به خانه ها،دیگری سراغی از هیاهوی کودکان خوشحال از تعطیلی مدارس در کوچه پس کوچه های شهر نیست.
با ورود تکنولوژی به عرصه زندگی ،تمامی سنت های قدیمی یکی پس از دیگری رو به فراموشی است و نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان و کودکان و نوجوانان پس از تعطیل شدن مدارس یکی از سنت های است که دستخوش تغییر شده است.
حال با گذشت زمان و پیشرفت بازی های کودکان و ورود وسایل جدید بازی مانند موبایل و تبلت که به عنوان همدم جدید کودکان است،دیگری سراغی از بازی قمچان ،ی قل دو قل ،گرگم به هوا و قایم موشک، که روزگاری جز بازی های پر نشاط برای گذراندن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان بود نیست.
امروزه با تکنولوژی‌های دیجیتالی بازی‌ها هم دیجیتالی شده است و در این میان، جای خالی بازی‌های خلاقانه، مبتکرانه، شادی‌آور و پر تحرک قدیم به گونه‌ای خودنمایی می‌کند.
این بازی ها با نهایت امکانات کم، شادی و شور و شعفی را به کودکان می داد که الان هیچ بازی رایانه ای و اسباب بازی و فیلمی نمی تواند به آنها بدهد همان بازی هایی که با همه خاکی بودن، دوست داشتن، دور هم بودن و فداکاری و کار دست جمعی را به ما یاد می داد، بازی های که هیچ خطر روحی و روانی برای کودک نداشت بلکه باعث شکل گرفتن شخصیت او می شد.
متاسفانه در چند سال اخیر طوری بازی های اندروید،کودکان و خردسالان را سرگرم خود کرده است که موجب قطع ارتباط آنها با دیگر دوستان خود می شود و مشغله زیاد والدین نیز موجب غفلت از این امر مهم یعنی رسیدگی جدی به وضعیت بازی های فرزندانشان در سن کودکی شده است.

 

این روز ها با توجه به وجود مشغله های فراوان والدین،فرصت کم جهت رسیدگی کامل به فرزندان و پیشرفت تکنولوژی،وسایل ارتباط جمعی مانند تبلت و گوشی های موبایل کار تربیت فرزندان ما را به عهده گرفته اند.
ظاهر آرام کودکان در هنگام استفاده از تبلت و گوشی موبایل برای والدین بسیار خوشایند است،اما دریغ از این موضوع که آنها هر چند در ظاهر به دلیل تمرکز بیش از حد بر روی بازی های دانلود شده آرام هستند،اما در درون آنها به دلیل پرسش های نا محدود تلاطم فکری به پا است که موجب بروز مشکلات روحی و روانی در کودکان می گردد.
تغییر سبک نحوه گذراندن اوقات فراغت و استفاده بیش از حد از وسایل نوین بازی مانند تبلت و موبایل موجب بروز مشکلات روحی و روانی برای کودکان و نوجوانان شده است که بعضا برخی از خانواده به دلیل مشغله های زیاد کاری از این امر مهم غافل شده اند.

 

در حال حاضر شخصیت بازی های اندرویدی به عنوان الگوی برای کودکان تبدیل شده است و این امر موجب جدایی آنها از همسن و سالان خود می گردد.

 

علت اصلی گرایش کودکان به وسایل ارتباط جمعی مانند تبلت،موبایل و شبکه های ماهواره ای از دید کارشناسان این است که والدین نمی توانند برای فرزندان خود آن طور که باید است وقت بگذارند به همین دلیل مجبورند برایشان وسایل ارتباط جمعی مانند موبایل و تبلت خریداری نمایند تا که بتوانند سرگرم شوند.
استفاده زود هنگام از وسایل ارتباط جمعی مانند تبلت و موبایل برای کودکان و نوجوانان دارای اثرات منفی مانند الگو پذیری از شخصیت بازی های نصب شده بر روی این وسایل ،دوری از والدین،بلوغ زود رس ،قطع شدن ارتباط آنها با همسن و سالانشان ،از بین رفتن خلاقیت در کودکان و دور شدن از دنیای واقعی و غرق شدن در دنیای مجازی است که موجب بروز ناهنجاری در کودکان می شود.

 

آگاهی والدین نسبت به مضرات استفاده زود هنگام وسایل ارتباط جمعی مانند موبایل و تبلت برای کودکان موجب جلوگیری از ناهنجاری های بعدی در اجتماع می گردد.

منبع خبر: http://bijarbameiran.com/news/727/%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B2_%D8%AA%D8%A8%D9%84%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D9%88%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D9%87%D9%85%D8%AF%D9%85-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86.html

تهیه و تنظیم: حسن صفیاری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.