کد خبر : 3999
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 مهر 1400 - 10:03

گردشگری کشاورزی تجربه ای نو؛ کارآفرینی روستایی راه حلی برای جلوگیری از مهاجرت به شهر/ توسعه گردشگری کشاورزی موجب رونق اقتصادی منطقه می شود

گردشگری کشاورزی تجربه ای نو؛  کارآفرینی روستایی راه حلی برای جلوگیری از مهاجرت به شهر/ توسعه گردشگری کشاورزی موجب رونق اقتصادی منطقه می شود

استان کردستان دارای دشت های وسیع توت فرنگی، انار و انگور است که معرفی هر چه بهتر این محصول ها زمینه حضور گردشگران منطقه جهت درآمدزایی برای کشاورزان را فراهم می نماید و راه حلی مناسب برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر است. استان کردستان دارای روستاها با طبیعت بکر و زیبا است که

استان کردستان دارای دشت های وسیع توت فرنگی، انار و انگور است که معرفی هر چه بهتر این محصول ها زمینه حضور گردشگران منطقه جهت درآمدزایی برای کشاورزان را فراهم می نماید و راه حلی مناسب برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر است.

استان کردستان دارای روستاها با طبیعت بکر و زیبا است که در فصول مختلف چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

 

استان کردستان با مساحت ۲۹۱۳۷ کیلومتر مربع در غرب کشور ایران قرار گرفته که دارای ۲۳۷ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق می باشد بر اساس آخرین تقسیمات سیاسی، استان کردستان دارای ۱۰ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۰ شهر و اعداد ۸۶ دهستان و ۱۶۵۴ روستای دارای سکنه و ۲۰۵ روستای خالی از سکنه است..

 

در طی چند سال اخیر به دلیل کمبود شدید امکانات روستاهای کردستان یکی پس از دیگری خالی از سکنه می شوند که نیازمند تدابیر ویژه مسئولان برای جلوگیری از این معضل اساسی است.

 

در زندگی روستایی آرامش نقش اصلی را بازی می کند و یکی از مهمترین ویژگی ها و برتری های زندگی روستایی به شهری همین آرامش است که تنها در شهرها پیدا می شود

 

شاید بسیاری از شهرنشینان در همه زندگی خود آرامش یک شب مر روستایی را نداشته باشند، پس از خیزش خورشید به پشت کوه ها و آمدن شب تیره در روستا، شنیدن صدای سگان در آغاز شب و آوای خروسان در سپیده دم آنچنان آرامشی به آنها می دهد که با هیچ چیز دیگر عوض نمی کنند.

 

شغل اکثر مردمی که در روستا زندگی می کنند، کشاورزی و دامپروری است، می توان گفت بخش اعظم میوه جات، سبزی جات و گوشت مصرفی شهرنشینان توسط روستاییان تامین می شود.

 

 

رونق بخش کشاورزی مانع مهاجرت روستاییان به شهر است

 

اگرچه امروزه متخصصین دست به راه‌اندازی واحدهای تولیدی و کشاورزی‌ با روش‌های نوین زده‌اند اما این روش‌های جدید هنوز پاسخگوی تمام نیازهای مردم نیستند. در این بین اگر مردمی که در روستاها زندگی می‌کنند، بتوانند به روش‌های برتر کشاورزی، باغداری و دامپروری دست پیدا کنند، با علاقه بیشتری این فعالیت‌ها را مدیریت خواهند کرد.

 

از قدیم الایام پایه اصلی زندگی روستاییان کسب درآمد از طریق بخش کشاورزی است که در بکارگیری روش های علمی نقش موثری در افزایش محصولات و بع تبع آن افزایش درآمد برای کشاورزان دارد.

 

در طی چند سال اخیر در کنار توسعه بخش کشاورزی کارشناسان امر گردشگری کشاورزی را بنا نهاده اند که نقش مهمی در رونق اقتصادی، تثبیت جمعیت روستایی، اشتغالزایی و بهبود معیشت روستاییان دارد.

 

گردشگری کشاورزی صنعت جدیدی است که شاید در استان کردستان در ابتدای امر با توجه به اختلاف فرهنگی و اجتماعی مردم روستا با گردشگران داخلی و خارجی، فقدان اطلاع رسانی درست و تبلیغات معقول برای گردشگران، نبود زیر ساخت فرهنگی، رفاهی و تسهیلاتی مشکلاتی داشته باشد.

 

 

گردشگری کشاورزی تجربه ای نو در کردستان

 

اما به گفته خیلی از کارشناسان فرهنگی با توجه به محصولات متعدد کشاورزی در استان کردستان توجه به این مقوله نقش مهمی در توسعه روستاهای کردستان دارد.

 

در گردشگری کشاورزی، روستاییان و کشاورزان به دنبال منافع اقتصادی و گردشگر به دنبال کسب آرامش به دور از هیاهوی شهر است.

 

استان کردستان دارای دشت های وسیع توت فرنگی، انار، انگور است که معرفی هر چه بهتر این محصول ها زمینه حضور گردشگران منطقه جهت درآمدزایی برای کشاورزان را فراهم نماید.

 

روستاهای کردستان به دلیل بالا بودن ظرفیت زیاد مزرعه، باغ، طبیعت بکر می تواند در توسعه گردشگری استان نقش ایفا نماید.

 

 

توسعه گردشگری کشاورزی کردستان نیازمند تقویت زیر ساخت ها است

 

درست است که استان کردستان از لحاظ طبیعی غنی و در برخی جاها دست نخورده است، اما آنچه موجب دلخوری و نگرانی اهالی روستا شده نبود زیر ساخت های مناسب در روستاها است که در این راستا مسئولان باید برای رفع موانع موجود تلاش مضاعف داشته باشند تا مانع مهاجرت روستاییان به شهر شوند.

 

برای توسعه گردشگری کشاورزی باید زمینه آموزش لازم برای روستاییان فراهم شود، توسعه گردشگری کشاورزی در استان کردستان نیازمند ارائه خدمات مطلوب به گردشگران مانند غذای خوب، اقامتگاه مناسب، رفتار خوب و تغییر نگاه کشاورزان است.

 

به گفته کارشناسان اجتماعی برگزاری جشنواره های ملی و معرفی محصولات کشاورزی استان نقش موثری در بهبود معیشت روستاییان و توسعه گردشگری کشاورزی در استان کردستان دارد.
۸۰ درصد توت فرنگی کشور در استان کردستان تولید می‌شود

 

یکی از ظرفیت های مهم کشاورزی کردستان که توجه به آن نقش موثری در توسعه گردشگری کشاورزی دارد، کشت توت فرنگی است و گفته سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان ۸۰ درصد از توت‌فرنگی کشور در کردستان تولید می‌شود و در تمام کشور توت فرنگی را با نام کردستان می‌شناسند.

 

عمده توت‌فرنگی کردستان مربوط به شهرستان سنندج با ۶۳ درصد سطح زیرکشت و ۵۵ درصد از کل تولید استان است و شهرستان‌های کامیاران، مریوان و سروآباد هم به ترتیب در جایگاه‌های بعدی تولید این محصول قرار دارند.

 

وی افزود: عمده توت‌فرنگی کردستان مربوط به شهرستان سنندج با ۶۳ درصد سطح زیرکشت و ۵۵ درصد از کل تولید استان است و شهرستان‌های کامیاران، مریوان و سروآباد هم به ترتیب در جایگاه‌های بعدی تولید این محصول قرار دارند.

 

این مسئول گفت: در حال حاضر ۱۳ هزار خانوار با ۱۷ هزار نفر بهره‌بردار در زمینه تولید طلای سرخ در این استان فعالیت می‌کنند و به صورت خانوادگی با تولید این محصول برای خود و دیگران اشتغال ایجاد می‌کنند.

 

و اما….

 

با توجه به وجود چنین ظرفیت های در استان کردستان و ثبت جهانی اورامان باید این را بدانیم گردشگران خارجی کم ادعا ولی بیشترین درآمد زایی را دارند، باید مسئولان استان کردستان از استاندار گرفته تا میراث فرهنگی و گردشگری و سایر ادارات با تبلیغات مناسب و معرفی ظرفیت های گردشگری، گردشگران خارجی را جذب نمایند.

منبع:

http://bijarbameiran.com/news/4481/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AD%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%84%D9%88%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D9%87%D8%B1_-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%AC%D8%A8-%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%82-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF.html

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.