کد خبر : 3558
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 اردیبهشت 1400 - 2:16

نمادی به قدمت ۷ هزار سال؛ قدمتی که قامت خم کرده است/ رونق صنعت فرش کردستان نگاه مدیریتی می خواهد

نمادی به قدمت ۷ هزار سال؛  قدمتی که قامت خم کرده است/ رونق صنعت فرش کردستان نگاه مدیریتی می خواهد

قدمت فرش کردستان که از فرش های اصیل ایرانی است به هفت هزار سال می رسد اما به دلیل عدم توجه نگاه مدیریتی مسئولان به این صنعت شاهد بی رمقی بافندگان فرش باف و رکود این صنعت هستیم. به گزارش خبرنگار بیجار بام ایران، بزرگترین سایت فروش فرش در ایرلند در صفحه ی اینستاگرامی خود تصویری

قدمت فرش کردستان که از فرش های اصیل ایرانی است به هفت هزار سال می رسد اما به دلیل عدم توجه نگاه مدیریتی مسئولان به این صنعت شاهد بی رمقی بافندگان فرش باف و رکود این صنعت هستیم.

به گزارش خبرنگار بیجار بام ایران، بزرگترین سایت فروش فرش در ایرلند در صفحه ی اینستاگرامی خود تصویری از نقشه ایران در قالب فرش منتشر کرده است که نام فرش بیجار در استان کردستان در آن به چشم می خورد، نتیجه ای که از این تصویر گرفته می شود این است که هر فرش ایرانی از منطقه ای متفاوت سرچشمه می گیرد و خواستگاه این فرش ها از اهمیت زیادی برای طراحی برخوردار است.

هنر فرش بافی مهمترین و پر آوازه ترین دستاورد هنرمندان دیار بیجار گروس است، هنری که به نام قالی آهنی شهرت پیدا کرده و تداعی کننده دستانی پر از استقامت و مردانی پر تلاش در عرصه زندگی است.

فرش پولادین بیجار این هنر دست ظریفکاران فرش باف بیجاری ، در میان سایر فرش های ایران و جهان از ارزش و اعتباری خاصی برخوردار است و خودش به تنهایی زینت کاخ ها و منازل بود، هنر دستی که پول حاصل از فروش آن برکت اکثر سفره های خانواده های بیجاری است.

فرش بیجار که به سوغات و افتخار بام ایران شهرت یافته است ، بافته شده دست بافندگان ماهری است که با آمیخته کردن هنر و احساس و همکاری چشم و دل و دست سرانگشتان خود آنچنان گره های ظریف و دل ربایی و در عین حال دارای استحکام بر تار و پود این چله نقش می زنند که ظرافت و زیبایی آن واستحکامش موجب شهرت جهانی فرش بیجار گردید.

عدم توجه مسوولان به صنعت فرش بافی موجب بی رمقی بافندگان شده است

یکی از بانوان فرش باف بیجاری در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشتت: فرش بیجار از شهرت جهانی برخوردار است اما این روزها به دلیل کم توجهی مسوولان به صنعت فرش بافی روزهای کسادی خود را می گذراند و موجب دلسردی بافندگان فرش باف شده است.

وی با بیان اینکه صنعت فرش بافی از قدیم الایام تا کنون از مهمترین راه های اشتغالزایی در خانواده های بیجاری بوده است، افزود: توجه به صنعت فرش بافی و ایجاد کارگاه های بزرگ تولیدی می تواند بهترین راه برای اشتغالزاییو به ویژه برای بانوان باشد.

این بانوی فرش باف بیجاری ادامه داد: آنچه که موجب بی رمقی بانوان فرش باف شده عدم توجه مسوولان به شعارهایی که می دهند است و هر چند وقت یکبار خبرهایی مبنی بر بیمه فرش بافی به گوش می رسد که بعد از مدتی هیچکس خود را صاحب این خبر نمی داند و به وادی فراموشی سپرده می شود.

دستمزد پایین تمایل فرش بافان را نسبت به صنعت فرش بافی پایین آورده است

نرگس کلهر یکی دیگر از بانوان فرش باف بیجاری بیان داشت: متاسفانه در حال حاضر بعلت عدم حمایت از بافندگان که رکن اصلی صنعت فرش بافی هستند و عدم پرداخت دستمزد مناسب و نداشتن بیمه فرش بافی موجب بعه فراموشی سپردن فرش خوش آوازه بیجار گروس شده است.

این فرش باف بیجاری ادامه داد: در حال حاضر بعلت دستمزد پایین برای بافت فرش آهنین بیجار گروس بیشتر بانوان بیجاری به بافت فرش های کامپیوتری روی آورده اند که می تواند ضربه مهلکی بر پیکره صنعت فرش بافی بیجار فرود آورد.

کلهری بیان داشت: این بافنده بیجاری با تاکید بر اینکه طراحی ، نقشه خوب و بافت عالی وجه تمایز فرش بیجار است ، بیان داشت: مهم ترین مسئله ای که در صنعت فرش بافی باید به آن توجه شود علاوه بر سودآوری،حفظ جایگاه بافنده بعنوان رکن اصلی فرش بافی است.

حمایت از تولید کننده موجب جان گرفتن صنعت فرش بافی بیجار گروس می شود

سهراب جبارنیا یکی از بزرگترین تولید کننده های فرش بیجار گروس گفت: هر ساله در ابتدای سال خبرهای مبنی بر حمایت از تولید کننگان گوش فلک را کر می کند، اما همینکه پای وفای به عهد پای کار می آید هر مسوولی تقصیر را به گردن دیگری می اندازد و سال به پایان می رسد.

موقع احداث یک کارگاه تولیدی سر و کله ادارات پیدا می شود و هر کدام برای پیشرفت کار خودشان سنگ بزرگ سد راه تولید کننده قرار می دهند تا جایی که این سنگ ها به سد های بزرگ تبدیل میود که رمق تولید کننده را می گیرد.

وی با تاکید بر اینمه در حال حاضر بیش از ۲۰ بانوی فرش باف در کارگاه تولیدی من مشغول کار هستند، افزود: درآمد ناکافی و و گران بودن مصالح موجب کاهش بافندگان در چند سال اخیر شده است که برداشتن موانع باید در صدر کار مسوولان برای احیایی صنعت فرش بافی بیجار باشد.

جبارنیا با بیان اینکه استحکام فرش بیجار موجب رونق آن در بازارهای داخلی و خارجی شده است ، گفت: در حال حاضر تقاضای بازار خارجی بسیار است و با توجه به کمبود بافنده تولید به اندازه تقاضا مورد نظر نیست.

این تولید کننده فرش بیجار تصریح کرد: افزایش قیمت دلار موجب افزایش مصالح فرش شده است، اگر مسوللان مصالح فرش را به صورت یارانه ای در اختیار تولید کننه قرار دهند ما می توانیم تفاوت قیمت را به دستمزد بافندگان اضافه کنیم و تاثیری بسزایی در افزایش تعداد بافندگان دارد.

در حال حاضر دو کارگاه قالی بافی دارای مجوز و ۱۶ کارگاه قالی بافی بدون مجوز با ۱۵۵  بافنده در شهرستان بیجار فعالیت دارند  جهت ادامه کار و رونق صنعت فرش بافی نیازمند توجه مسوولان هستند تا بتوانند مانند گذشته فرش بیجار را به تمامی نقاطجهان صادر کنند.

 منبع:

http://bijarbameiran.com/news/4254/%D9%82%D8%AF%D9%85%D8%AA%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%82%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%85-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA_-%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%82-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D8%B4-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%AF.html

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.