کد خبر : 3322
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 اسفند 1399 - 8:10

آثار دوران سلجوقی در بیجار گروس ( شهرستان بیجار )

آثار دوران سلجوقی در بیجار گروس ( شهرستان بیجار )

معماری در عصر سلجوقی پیشرفت بسیاری کرده و بناهای مذهبی و غیر مذهبی زیادی احداث گردیده که از معماری قبل از اسلام ایران الهام گرفته اند. از آثا مذهبی این دوره ، بنای مقابر بود. که یک نمونه از آنها در بیجار گروس به نام مقبره ی امامزاده عقیل در حسن آباد یاسوکند به یادگار مانده است.

معماری در عصر سلجوقی پیشرفت بسیاری کرده و بناهای مذهبی و غیر مذهبی زیادی احداث گردیده که از معماری قبل از اسلام ایران الهام گرفته اند. از آثا مذهبی این دوره ، بنای مقابر بود. که یک نمونه از آنها در بیجار گروس به نام مقبره ی امامزاده عقیل در حسن آباد یاسوکند به یادگار مانده است. این بنا یکی از قدیمی ترین آثار معماری استان کردستان در دوران اسلامی می باشد و احتمالا متعلق به عصر سلجوقی است.

معماری در عصر سلجوقی پیشرفت بسیاری کرده و بناهای مذهبی و غیر مذهبی زیادی احداث گردیده که از معماری قبل از اسلام ایران الهام گرفته اند. از آثا مذهبی این دوره ، بنای مقابر بود. که یک نمونه از آنها در بیجار گروس به نام مقبره ی امامزاده عقیل در حسن آباد یاسوکند به یادگار مانده است. این بنا یکی از قدیمی ترین آثار معماری استان کردستان در دوران اسلامی می باشد و احتمالا متعلق به عصر سلجوقی است.که در محوطه ی قدیمی وسیعی قرار گرفتهو آثار سفالینه های آن از دوران سلجوقی و ایلخانی به چشم می خورد.

در سال های اخیر حفاری هایی توسط میراث فرهنگی در اطراف امامزاده صورت گرفته ، که قسمت های اصلی ساختمان امامزاده که در زیر خاک مدفون بوده نمایان گردیده است. پلان این بنا مربع شکل و ابعاد داخلی آن ۱۶*۶/۵ متر است.

در هریک از اضلاع بنا طاق نما و در گوشه ها فیل پاهایی به شکل دایره تعبیه شده است از مشخصات بارز معماری این بنا آجر کاری پرکار با طرح ها و نوشته های مختلف است و عبارت (( بسمله )) آن خوانده می شود. در داخل ساختمان تزئینات گچبری جالب و کتیبه هایی نیز به خط کوفی است. کتیبه ها حاوی آیات قرانی و احتمالا متعلق به زمان ساخت بنا می باشد.

 از جمله آثار دیگر گروس متعلق به این دوران میتوان به نوع دیگر معماری  خاص دوران سلجوقی ، یعنی برج سازی بر روی آرامگاهها اشاره کرد که این برجها اغلب با مصالح آجر ساخته شده و معمولا بیشتر از چهار  ضلع داشته اند که از این برجها ، یک نمونه در روستای علی شاه واقع در هفتاد کیلومتری بیجار به جای مانده است که این برج آجری متعلق به شخصی به نام اشقون بابا بوده  که بر روی مقبره ی وی ساخته شده است و دارای پلان شش ضلعی با تزئینات آجر مزین گردیده و گنبد آن نیز با آجر ساخته شده بود.

این بنای بسیار زیبا به دلیل آب و هوای بسیار سرد و برف و باران سنگین منطقه فرسایش یافته و در حال ویرانی بود که نه مسئولین وقت به آن توجه ای نمودند و نه اهالی روستای علی شاه در حفاظت از آن کوشیدند. که در نتیجه ی بی توجهی ها برج آجری اشقون بابا در سال ۱۳۹۵ شمسی ویران گردید.

از آثار دیگر گروس مربوط به این دوران برج سنگی واقع در روستای اوچ گنبدخان است که در شکل بالا مشاخده می نمائید.

برجی سنگی دیگر مربوط به دوران سلجوقی در گروس ( شهرستان بیجار ) می باشد که برجی نام کمز معروف است و قدمت آن دوران سلجوقی بر می گردد و در سال های اخیرتوسط میراث فرهنگی و گردشگری کردستان مرمت گردیده است علاوه بر معماری ، هنری و سافالگری نیز از قرن چهارم هجری به بعد در گروس پیشرفت ویژه ای کرده و نوع خاصی از سفال های نقش کنده ی زیر لعاب در این منطقه ساخته می شود ، به طوری که ظرف سفالی را ابتدا با پوشش گلی سفید رنگ پوشانده و سپس نقاطی از سطح ظرف را با نقوش کنده که بیشتر شامل نقش حیوانات،پرندگان و نقش انسان بوده است. این نوع سفال ها خاص منطقه ی گروس بوده اند.

این نوع سفال های خاص این منطقه نشانی از وجود کارگاه های سفالگری در دوران سلجوقیدر گروس است که بیانگر اهمیت این منطقه در دوران است.

منبع:

https://bijaronline.com/1560-%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%84%D8%AC%D9%88%D9%82%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3—%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%B1–.html

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.