کد خبر : 4114
تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 آذر 1400 - 9:44

کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با کُردتودی: قدم اول در تحقق تمدن اسلامی، وجود الگوی زیست اجتماعی مؤمنانه در جامعه است

کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با کُردتودی:  قدم اول در تحقق تمدن اسلامی، وجود الگوی زیست اجتماعی مؤمنانه در جامعه است

حجت الاسلام حکمت حکیمی فر کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه قدم اول و اصلی در تحقق تمدن اسلامی وجود الگوی زیست اجتماعی مؤمنانه است، گفت: بسیج این شبکه انسانی قابل‌ اعتماد و معتقد به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی نقش مهمی در الگوی تمدن سازی دارد. به گزارش خبرنگار بیجار بام ایران، رهبر

حجت الاسلام حکمت حکیمی فر کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه قدم اول و اصلی در تحقق تمدن اسلامی وجود الگوی زیست اجتماعی مؤمنانه است، گفت: بسیج این شبکه انسانی قابل‌ اعتماد و معتقد به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی نقش مهمی در الگوی تمدن سازی دارد.

به گزارش خبرنگار بیجار بام ایران، رهبر معظم انقلاب در ۱۲ آذر سال ۱۳۷۹ سخنان راهبردی را عنوان کرد که در آن به تبیین مبانی، وظایف و نقشه راه پیش روی کشور اشاره کردند.

مقام معظم رهبری در تبیین مراحل پنجگانه تحقق اهداف انقلاب اسلامی و نسبت آن با الگوی پیشرفت، گفتند: مرحله‌ی اول در این فرآیند، شکل‌گیری انقلاب اسلامی است و پس از آن باید بلافاصله نظام اسلامی تشکیل شود که هنر بزرگ امام خمینی(ره) نیز ایجاد نظام اسلامی بود.

طبق فرمایش مقام معظم رهبری گام پنجم انقلاب اسلامی تشکیل تمدن اسلامی است که برای آگاهی و مراحل رسیدن به این موضوع مصاحبه تفصیلی با حجت الاسلام حکمت حکیمی فر مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) بیجار و کارشناس مسائل سیاسی داشته ایم که به مناسبت هفته مکتب انقلاب اسلامی انجام شده است.

فردگرایی و منافع فردی نسبت به مسائل اجتماعی از مصیبت های سده اخیر زندگی است!

حجت الاسلام حکمت حکیمی فر مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) بیجار در گفتگو با خبرنگار کردتودی ضمن گرامیداشت هفته مکتب انقلاب اسلامی اظهار داشت: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب در سال ۷۴ «پیام بزرگ و مهم انقلاب ما برای امت اسلامی و جوامع و ملت‌های مسلمان، عبارت از (احیای هویت اسلامی، بازگشت به اسلام، بیداری مسلمانان و بازگشت به نهضت اسلامی) این، پیام بزرگ انقلاب ما به ملت‌های مسلمان است که امام و پیشوای بزرگ این راه و معلم بزرگ این خط و مکتب

 وی افزود: فردگرایی یعنی اصالت‌بخشی به ‌فرد در برابر جامعه و تقدم منافع فردی نسبت به ‌منافع اجتماعی، رکن مهم تئوریک در نظام لیبرال – سرمایه‌داری و یکی از مصیبت‌های چند سده اخیر در جهان است که به‌ مثابه فرهنگ و سبک زندگی مدرن دائماً ابعاد گسترده‌تری از زیست انسان‌ها را احاطه کرده است.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: فردگرایی نه فقط آزادی را بر عدالت ترجیح می‌دهد و قانون را در حد نگهبان آزادی‌های فردی تقلیل می‌دهد، بلکه روز به‌روز با بسط حریم خصوصی، بر ارتفاع دیوارهای زندگی مردم و دور شدن انسان‌ها از همدیگر می‌افزاید.

حجت الاسلام حکیمی فر عنوان کرد: این فردگرایی که من مایلم از آن به‌فرد گرایی افسار گسیخته تعبیر کنم، علاوه بر ایجاد انواع ترس و ناامنی در جامعه، و یا گسترش مصرف‌ زدگی و انهدام محیط زیست، بسیاری از پیوندهای اجتماعی را از بین برده است.

وی بیان داشت: دغدغه زیست تمدنی در منظومه فکری ائمه(ع)در فرمایش‌های حضرات معصومین و به‌ طور مشخص امام عسکری علیهم السلام الگوی نفی فردگرایی و تقویت حداکثری پیوندهای اجتماعی در راستای تحقق زیست تمدنی بسیار چشم‌گیر است.

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) اضافه کرد:  به‌عنوان نمونه آن‌ حضرت در تفسیر بیان الهی «وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا»(بقره: ۸۳) فرمودند: «یعنى با همه مردم، چه مؤمن و چه مخالف، به‌زبان خوش سخن بگویید. مؤمن، به‌ هم مذهبان، روى خوش نشان مى‌دهد و با مخالفان، با مدارا سخن مى گوید تا به‌ایمان، جذب شوند و حتّى اگر نشدند، با این رفتار، از بدى‌هاى آنان در حقّ خود و برادران مؤمنش، پیشگیرى کرده است.

قدم اول و اصلی تمدن اسلامی، وجود الگوی زیست اجتماعی است

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: بنابراین قدم اول و اصلی در تحقق تمدن اسلامی، وجود الگوی زیست اجتماعی مؤمنانه در جامعه شیعی است.

وی ادامه داد: از منظر امام عسکری علیه السلام این الگوی زیست اجتماعی را یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل تقرب الهی می‌دانند و تصریح می‌فرمایند: «کسی که به‌ حقوق برادران خود آشناتر و در رعایت کردن آنها کوشاتر باشد، نزد خداوند ارجمندتر است»(أعْرَفُ النّاسِ بحُقوقِ إخْوانِهِ وأشَدُّهُم قَضاءً لَها أعْظَمُهُم عِند اللّهِ شَأناً(الاحتجاج، ج۲، ص۵۱۷)).

حجت الاسلام حکیمی فر گفت: بعد از این اصل و قدم اساسی در تحقق تمدن اسلامی، امام علیه السلام به‌ جامعه شیعه چنین توصیه می‌فرمایند: «در میان مخالفین حضور یابید، با آنها نماز بخوانید، در تشییع جنازه‌هایشان، شرکت ورزید، از بیمارانشان، عیادت کنید، حقوق آنان را بگزارید»(صَلّوا فی عَشائِرِهِم، وَ اشهَدوا جَنائِزَهُم، و عودوا مَرضاهُم، و أدّوا حُقوقَهُم(تحف العقول، ص۴۸۷)). ایشان فلسفه این کار را جلوه‌نمایی و برجسته‌سازی مکتب اسلام ناب معرفی می‌فرمایند: «مایه آراستگى ما باشید، نه باعث ننگ و زشتى، هرگونه دوستى را براى ما جلب کنید و هرگونه زشتى را از ما دور سازید»(کُونوا زَینًا وَ لا تَکونوا شَینًا، جُرّوا إلَینا کُلَّ مَوَدَّهٍ وَادفَعوا عَنّا کُلَّ قَبیحٍ(همان)

تکیه به آموزه های دینی تامین کننده نیازه های جمهوری اسلامی در ادوار مختلف بوده است

وی گفت: روحیه و سبکی متأثر از نظام فکری کاملاً بومی ‌و متکی به آموزه‌ها و ارزش‌های اسلام ناب محمدی(ص) آن‌گاه که در ذیل ساختار ولایت تعریف گردید،  جریانی بی‌نظیر را رقم زد که نه‌ تنها تأمین‌کننده‌ نیازهای جمهوری اسلامی در ادوار گوناگون بوده،  بلکه در گستره‌ای وسیع‌تر از مرزهای جغرافیای ایران اسلامی نیز هرروزه به رهاوردهای چشمگیر آن افزوده می‌شود.

کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: نگرش بنیادین انقلاب اسلامی در سلطه‌ستیزی و مقابله با نظم و نظام طاغوتی مطلوب ابرقدرت‌ها از یک‌سو و از سوی دیگر، هویت احیاگرانه و بازگشت به خویشتن مکتب انقلاب، همه و همه نیاز به یک عزم ملی برای اتکا به ظرفیت‌های داخلی را پدیدار ساخته است.

وی اظهار داشت: سناریوهای پیچیده و طرح‌ریزی‌های راهبردی نظام سلطه برای مقابله با جمهوری اسلامی در قالب‌های گوناگون سخت، نیمه‌سخت و نرم، اجرایی شده است؛ عرصه‌هایی که نیازمند توجه بیش از پیش به ظرفیتهای درونی است.

تکیه بر ظرفیت های داخلی موجب کارآمدی نظام است

وی تاکید کرد: آنچه در این پیکارهای متعدد رخ نموده است، کارآمدی نگاهی است که عزم راسخی بر تکیه به ظرفیت‌های درونی ملت و جامعه دارد و در مقابل،  نگرشی که چشم به بیرون دارد و منتظر دریافت مددهای خارجی برای حرکت خود است،  بازنده‌ اصلی این آوردگاه بوده است.

حجت الاسلام حکیمی فر با طرح این سوال گفت: : اگر مفروض اصلی الگوی تمدن‌سازی پیشرفت درون‌زا را که تکیه به ظرفیت‌های عظیم درونی در جهت رشد و تعالی است بپذیریم،  کدام ظرفیت قابل‌ اتکاتر از بسیج،  این شبکه‌ انسانی قابل‌ اعتماد و معتقد به اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی است؟

وی خاطر نشان کرد: امام خامنه‌ای درخصوص حضور بسیج در بزنگاه‌های حساس کشور می‌فرمایند: «بسیج یعنی به صحنه آمدن و به میدان آمدن.  چه میدانی؟ میدان چالش‌های حیاتی و اساسی.  میدان‌ها و چالش‌های اساسی زندگی چیست؟ فقط آن وقتی است که به کشوری حمله شود و مردم آن کشور به صحنه بیایند تا از مرزهای خودشان دفاع کنند؟ البته که نه. این فقط یکی از موارد به میدان آمدن است.

وی تصریح کرد: آن وقتی هم که هویت ملی و سیاسی یک ملت مورد مناقشه قرار می‌گیرد، جای به میدان آمدن است. آن وقتی هم که به فرهنگ و اعتقادات و باورهای ریشه‌دار یک ملت اهانت می‌شود و آن را تحقیر می‌کنند،  جای به میدان آمدن است.  آن وقتی هم که نسل برگزیده‌ یک ملت احساس می‌کنند از قافله‌ دانش عقب ‌مانده‌اند و باید علاجی بکنند،  جای به میدان آمدن است.

حکیمی فر ادامه داد: آن وقتی هم که احساس بشود پایه‌های یک زندگی مطلوب و عادلانه در کشور احتیاج به تلاش دارد تا‌ ترمیم و یا استوار شود،  جای به میدان آمدن است.  آن وقتی هم که جبهه‌های فکری و فرهنگی دنیا برای تسخیر ملت‌ها با ابزارهای فوق مدرن می‌آیند تا ملتی را از سابقه و فرهنگ و ریشه‌ خود جدا کنند و به‌ راحتی آن را زیر دامن خودشان بگیرند،  جای به میدان آمدن است.

سرمایه انسانی زیر ساخت بنیادین شکل گیری تمدن اسلامی است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: همه‌ این‌ها انسان‌هایی را می‌طلبد که نیاز را احساس کنند.» روشن است سرمایه‌ انسانی زیرساخت بنیادین شکل‌گیری تمدن است و لذا بایسته‌ اصلی طی طریق در مسیر پیشرفت و تمدن‌سازی، ‌تربیت نسلی تمدن‌ساز و متعهد به پیش‌روندگی و پیش‌برندگی است.

حجت الاسلام حکیمی فر بیان داشت: تدبیر هوشمندانه‌ امام راحل عظیم‌الشأن(ره) در شکل‌دهی به چنین شبکه‌ عظیم انسانی‌تربیت‌یافته و در مسیر پرورش، اکنون یکی دیگر از ره‌آوردهای خود را نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: در دهه‌ پنجم انقلاب اسلامی که موضوع و مسئله‌ اصلی کشور «پیشرفت و الزامات آن» بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب است، این شبکه و جریان انسانی به‌خوبی می‌تواند نظام را در شکل‌دهی آینده‌ مطلوب یاری دهد.

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) بیجار تصریح کرد: روشن است سرمایه‌ انسانی زیرساخت بنیادین شکل‌گیری تمدن است و لذا بایسته‌ اصلی طی طریق در مسیر پیشرفت و تمدن‌سازی، ‌تربیت نسلی تمدن‌ساز و متعهد به پیش‌روندگی و پیش‌برندگی است.

 منبع:

http://bijarbameiran.com/news/4623/%D9%82%D8%AF%D9%85-%D8%A7%D9%88%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%8C-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D9%85%D8%A4%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA.html

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.