کد خبر : 3343
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 اسفند 1399 - 4:45

کمک به کشاورزان با پروژه های آبخیزداری

کمک به کشاورزان با پروژه های آبخیزداری

ایسنا/کردستان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بیجار گفت: گرفتن سرعت آب، ذخیره کردن آب پشت سدها، نفوذ آب به سفره های زیرزمینی و به تبع آن پرآب شدن چاه‌ها و استفاده کشاورزان از آن، یکی از اهداف پروژه‌های آبخیزداری است. قدیر آریان امروز( ۱۷ اسفند ماه) در سومین روز هفته منابع طبیعی در بازدید از

ایسنا/کردستان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بیجار گفت: گرفتن سرعت آب، ذخیره کردن آب پشت سدها، نفوذ آب به سفره های زیرزمینی و به تبع آن پرآب شدن چاه‌ها و استفاده کشاورزان از آن، یکی از اهداف پروژه‌های آبخیزداری است.

قدیر آریان امروز( ۱۷ اسفند ماه) در سومین روز هفته منابع طبیعی در بازدید از پروژه های آبخیزداری در شهرستان بیجار اظهار کرد: پروژه‌های آبخیزداری توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری در هفت سازه با پیشرفت فیزیکی ۴۸ درصدی در حال اجراست.

وی عنوان کرد: عملیات احداث چهار سازه سد رسوب گیر ملاتی با تعهد ۲۲۲۷ متر مکعب و سه سد رسوب گیر گابیونی با تعهد ۵۰۰ متر مکعب در حوزه روستای قره‌طوره و باباسرخه با اعتبار تقریبا یک میلیارد و ۲۶۶ میلیون تومان از محل اعتبارات امسال صندوق توسعه ملی در دست انجام است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بیجار در مورد اهداف این پروژه بیان کرد: براثر تخریب و تصرفی که مردم انجام می دهند پوشش گیاهی از بین می رود و باعث افزایش فرسایش و رسوب خاک می شود.

وی در ادامه گفت: شهرستان بیجار یکی از حوزه های آبریز سد سفید رود در شمال کشور است؛ باید در کارهای آبخیزداری از سرشاخه شروع کرد تا در نهایت به طور مثال پشت سد سفید رود پر نشود؛ حوزه استان کردستان سرشاخه پنج سد بزرگ کشور است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بیجار با اشاره به نقش این سدها در جلوگیری از سیل و روان‌آب‌هایی که ممکن است به تخریب روستا و زمین های کشاورزی منجر شود، عنوان کرد: گرفتن سرعت آب، ذخیره کردن آب پشت سدها، نفوذ آب به سفره های زیرزمینی و به تبع آن پرآب شدن چاه‌ها و استفاده کشاورزان از آن اهداف دیگر این پروژه‌ها است.

وی در ادامه در خصوص پروژه های آبخیزداری گفت: درآبخیزداری کار ذخیره آب پشت سد را انجام نمی دهیم، سیلاب ها دوره بازگشت دارند؛ به طور مثال ممکن است در منطقه‌ای ۱۰ سال بارندگی و سیل نباشد اما طی یک بارندگی به اندازه ۱۵ سال روان آب و سیل به وجود آید که ممکن است خسارت بزرگی ایجاد کند، ما در مطالعات دوره بازگشت پنجاه ساله را در نظر می گیریم و بر اساس این مطالعات سدها احداث می شوند.

آریان به تعدد سدهای ایجاد شده بر بستر روان‌آب‌ها اشاره کرد و افزود: ابعاد سدها هرچقدر از سرشاخه فاصله می گیرد بر اساس توپوگرافی منطقه بزرگ‌تر می شود.

سید فاتحی ناظر پروژه های آبخیزداری به برتری سدهای جدید اشاره و خاطرنشان کرد: بیشتر سدهای جدید از نوع ملاتی-‌ اوجی با شیب دوطرفه هستند و استحکام و مقاومت خوبی دارند.

در پایان این بازدید، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری با اهدای لوح تقدیر از فعالان مردمی این حوزه تقدیرکرد.

منبع:

http://tnews.ir/site/7006203779904.html

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.