کد خبر : 967
تاریخ انتشار : شنبه 18 اردیبهشت 1395 - 6:39

خطبه های پر صلابت نماز جمعه شهر توپ آغاج در ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵

خطبه های پر صلابت نماز جمعه شهر توپ آغاج در ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه توپ آغاج؛ حجت الاسلام حکمت حکیمی فر ظهر امروز ۱۷اردیبهشت در خطبه های نماز جمعه این شهر که در مسجدصاحب الزمان عج برگزار شد اظهارداشت: [به خداوند امید داشته باش؛ امیدی که تو را بر نافرمانی خداوند جرئت نبخشد.]پس اولاً رجاء لازم است. امید به رحمت الهی، به

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه توپ آغاج؛ حجت الاسلام حکمت حکیمی فر ظهر امروز ۱۷اردیبهشت در خطبه های نماز جمعه این شهر که در مسجدصاحب الزمان عج برگزار شد اظهارداشت:

[به خداوند امید داشته باش؛ امیدی که تو را بر نافرمانی خداوند جرئت نبخشد.]پس اولاً رجاء لازم است. امید به رحمت الهی، به مغفرت الهی، به عون الهی، اینها لازم است؛ تا جایی که یکی از گناهان کبیره را «یأس عن روح الله» (۲) دانسته‌اند.

پس رجاء را باید همیشه داشت؛ یعنی این ارتباط بین دل شما و خدای شما همیشه باید برقرار باشد؛ بدانید که می‌توانید از او جلب رحمت کنید، جلب تفضل کنید، این باید باشد. منتها این رجاء و امید به‌نحوی نباشد که ما را گستاخ کند بر انجام معصیت.
[و از خداوند بیم داشته باش، بیمی که تو را از رحمت خداوند ناامید نگرداند.]
از آن طرف هم خوف لازم است. خوف از خدای متعال لازم است، که این خوف لازمه‌ی معرفت است. کسی که معرفت [به خداوند] داشته باشد، خوف [از او هم] پیدا می‌کند. هر چه معرفت انسان بیشتر باشد، خوف او بیشتر است.
۲) «ناامید شدن از مشمول رحمت الهی قرار گرفتن» که از گناهان کبیره است و در آیه‌ی ۸۷ از سوره‌ی مبارکه‌ی یوسف تأکید شده است که:
یَا بَنِیَّ اذْهَبُواْ فَتَحَسَّسُواْ مِن یُوسُفَ وَ أَخِیهِ وَ لاَ تَیْأَسُواْ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لاَ یَیْأَسُ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ
ای پسران من! بروید و از یوسف و برادرش جست‌وجو کنید و از رحمت خدا نومید نشوید، که از رحمت خداوند جز کافران نومید نمی‌شوند.
می‌فرماید عادل‌ترین مردم آن کسی است که برای مردم همان چیزی را بخواهد که برای خود می‌خواهد.
هر آن چیزی را که برای خود خوش نمی‌دارد و راضی نمی‌شود، برای مردم هم آن را خوش ندارد و راضی نشود.
این زیرک‌ترین مردم است؛ آن کسی که بیشتر به یاد مرگ باشد این زیرک است. آن کسی که از یاد مرگ غافل می‌شود، این ناهوشیار است، ناهوشمند است؛ این زیرکی نیست.
بهره‌مندترین مردم کیست؟ بهره‌مندترین مردم آن کسی نیست که از امتیازات مادی و دنیایی برخوردار است؛ [پس] کیست؟ آن کسی که در زیر خاک، آنجایی که همه ناگزیر سر و کارمان بدون تردید به آنجا خواهد افتاد، در آنجا «قَد أَمِنَ العِقاب» از عذاب الهی ایمن باشد «وَ یَرجُو الثَّوَاب» امید پاداش الهی و لطف الهی را داشته باشد.
غافل‌ترین مردم آن کسی است که از این تغییرات و تبدّلاتی که در عالم وجود و در میان انسان‌ها بالخصوص به وجود می‌آید موعظه نگیرد، پند نگیرد، این [شخص] غافل است. چون پُر است این دنیا از موجبات پند.
۲) بخشی از آیه‌ی ۴۵ سوره‌ی مبارکه‌ی ابراهیم
و در خانه‌‌های کسانی که بر خود ستم کردند ساکن شدید؛ و برای شما روشن گردید که با آنها چگونه معامله کردیم؛ و مثل‌‌ها برای شما زدیم؛ [باز هم بیدار نشدید.]
حضرت آیت الله خامنه ای ضمن تبریک مبعث پیامبرگرامی اسلام(ص) به امت اسلامی و ملت بزرگ ایران، با استناد به آیات قرآن، به تبیین مفهوم عمیق بعثت پرداختند و گفتند: مبعث، عید برانگیختگی و روز رجوع به فطرت الهی و زندگی همراه با «عقلانیت، آزادگی، عدالت و بندگی خدا» است و وظیفه پیامبران الهی هدایت انسانها به‌سوی این فطرت پاک و اندیشه‌ورزی در چارچوب دستورات خداوند متعال و توحید است.
ایشان با اشاره به نیاز همیشگی بشریت به تعالیم بعثت، جریان جاهلیت را جبهه مقابل بعثت برشمردند و افزودند: جریان جاهلیت متعلق به دوران پیامبر(ص) نیست بلکه جبهه ای استمرار یافته در مقابل اندیشه ورزی هدایت شده بوسیله پیامبران است که امروز نیز با استفاده از علم و فناوری و در شاکله ای جدید، ظهور یافته است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه شهوت، غضب و نفسانیات، شاخصه های اصلی جریان جاهلیت است، خاطرنشان کردند: نتیجه عملکرد جبهه جاهلیت همواره رنج، محنت و تحقیر بشریت و کشتار میلیونها انسان و غارت منابع ملتها و فساد بوده که نمونه بارز آن دو جنگ بین الملل است.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به بروز دو جریان جاهلیت و بعثت در سطوح فردی، اجتماعی و بین المللی، گفتند: اگر در سطح بین المللی رفتار قدرتمندان در چارچوب خردِ هدایت شده به‌وسیله پیامبران باشد، دنیا به یک گونه خواهد بود و اگر رفتار آنها در چارچوب نفسانیات، قدرت طلبی و فتنه انگیزی باشد، دنیا به گونه دیگری خواهد بود.
ایشان با اشاره به تعابیر امام بزرگوار(ره) که «اسلام متحجر» را در کنار «اسلام امریکایی» قرار دادند و این دو اسلام را در مقابل «اسلام ناب» دانستند، افزودند: گروههای فاسد و مفسدی که امروز به نام اسلام بدترین و فجیع ترین جنایت ها را انجام می دهند، مورد حمایت و پشتیبانی قدرتهای غربی هستند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: غربی‌ها به ظاهر ائتلاف ضد داعش تشکیل داده اند اما در واقع حامی این جریان هستند و در چارچوب اسلام ستیزی، در تبلیغات خود از آنها به عنوان «دولت اسلامی» نام می برند تا وجهه اسلام را تخریب کنند.
ایشان با تأکید بر لزوم توکل بر خداوند و نهراسیدن از توطئه ها و تهدیدهای قدرتها گفتند: امروز همه امت اسلامی اعم از مردم، نخبگان و مسئولان در قبال حرکت اسلامی و مقابله با جریان جاهلیت وظائفی بر دوش دارند که اگر این وظایف را انجام دهند از اجر و ثواب الهی برخوردار خواهند شد و هرکسی هم که به وظایف خود عمل نکند، حرکت اسلامی متوقف نخواهد شد و به مسیر خود ادامه خواهد داد زیرا نصرت اسلام و مسلمین در نهایت، قطعی است.

عَن أَبِی حَمزَهِ الثِّمالِی قالْ قالَ الصّادِقُ جَعفَرُ بنُ محمدٍ علیهماالسلام أُرْجُ اللهَ رَجاءً لَا یُجَرِّئُکَ عَلَی مَعَاصِیه (۱)

وَ خَفِ اللهَ خَوْفاً لَا یُؤْیِسُکَ مِنْ رَحمَتِه

۱) الامالی شیخ صدوق، صفحه‌ی ۶۵

وَ أَعدَلُ النَّاس مَن رَضِیَ لِلنَّاسِ ما یَرضَیٰ لِنَفسِه (۱)

وَ کَرِهَ لَهُم ما یَکرِهُ لِنَفسِه

وَ أَکیَسُ النَّاس مَن کانَ أَشَدَّ ذِکراً لِلمَوْتُ

وَ أَغبَطُ النّاس مَن کانَ تَحتَ التُّرابِ قَد أَمِنَ العِقاب وَ یَرجُو الثَّوَاب

۱) الامالی شیخ صدوق، صفحه‌ی ۷۲

قالْ وَ أَغفَلُ النّاس مَن لَم یَتَّعِظ بِتَغَیُّرِ الدُّنیا مِن حالٍ إِلی حال (۱)

وَ سَکَنتُم فی مَسَاکِنِ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَنفُسَهُم (۲) این آیات کریمه‌ی قرآن به کسانی که به دولت و مقامی رسیدند تذکر می‌دهد که اینجایی که شما امروز نشسته‌اید، قبل از شما یک عده‌ی دیگری نشسته بودند، آنها رفتند، شما آمدید. این تبدّل حالات است.

انسان باید از این تغییر مسیر تاریخ بشر، بالا رفتن‌ها و پایین آمدن‌ها در عالم پند بگیرد. پند هم انواغ و اقسامی دارد؛ یعنی فقط این نیست که انسان احساس کند که این نعمت زوال‌پذیر است -این یکی از پندها است- اگر من و شما امروز نعمتی داریم، دیگرانی هم قبل از ما بودند که این نعمت را داشتند و از آنها گرفته شد.

در سطح دنیا هم همین‌جور است؛ از من و شما هم این نعمت ممکن است گرفته بشود؛ تصور نکنیم [این نعمت] ابدی است، تصور نکنیم امضاشده و تضمین‌شده و قطعی است؛ این نعمت را بایستی با شکر الهی و ادای وظیفه‌ی نعمت حفظ کرد.

۱) الامالی شیخ صدوق، صفحه‌ی ۷۲

وی افزود:

خطبه دوم (بخش دیدار رهبری)

حجت الاسلام والمسلمین حکیمی فربا اشاره به دیدارهمزمان با سالروز بعثت پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمد(ص) مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی در تهران و جمعی از خانواده های شهدا با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدارداشتند و ایشان اظهارداشتند:

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با اشاره به استمرار دو جریان «بعثت» و «جاهلیت» از صدر اسلام تاکنون، شاخصه اصلی جریان بعثت را خردورزی هدایت یافته بوسیله پیامبران الهی و مهمترین شاخصه جریان جاهلیت را شهوت و غضب دانستند و گفتند: امروز مهمترین وظیفه امت اسلامی، مقابله با جریان جاهلیت به سرکردگی امریکا است و جمهوری اسلامی ایران به عنوان پیشتاز جریان بعثت در راهی که امام بزرگوار(ره) آغازگر آن بودند، بدون هراس از قدرتها به حرکت خود ادامه خواهد داد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه آغازگر جنگ و حرکت نظامی علیه هیچ کشوری نبوده است اما مواضع خود را با صدای بلند اعلام کرده و اعلام خواهد کرد.

غربی‌ها از داعش به‌عنوان دولت اسلامی یاد می‌کنند تا وجهه اسلام را تخریب کنند

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به گسترش حرکت اسلامی، با وجود اسلام ستیزی جریان جاهلیت خاطرنشان کردند: حرکت اسلامی که با تشکیل نظام اسلامی در ایران قوی تر و عمیق تر شده است، به حرکت خود ادامه خواهد داد و قطعاً پیروز خواهد شد.

امام جمعه توپ آغاج در ادامه با اشاره به دیدار دفاع از فلسطین نماد دفاع از اسلام است‌

** چکیده: رهبر معظم انقلاب اسلامى عصر یکشنبه در دیدار آقاى رمضان عبدالله دبیرکل جنبش جهاد اسلامى فلسطین و هیئت همراه، در تحلیلى جامع از شرایط کنونى منطقه، واقعیت تحولات جارى را تلاش جبهه غرب به ‌سرکردگى آمریکا براى تسلط بر منطقه از طریق جنگ وسیع و گسترده با جبهه اسلام دانستند و این‌که جنگ گسترده‌اى که امروز در منطقه در جریان است، ادامه جنگى است که از ۳۷ سال پیش، بر ضدّ جمهورى اسلامى ایران آغاز شده است و در این رویارویى، مسأله فلسطین، مسأله اصلى و محورى است و جمهورى اسلامى ایران همانگونه که از ابتدا حمایت از فلسطین را وظیفه خود مى‌دانست، در آینده نیز به این وظیفه عمل خواهد کرد و این‌که موضع جمهورى اسلامى ایران در قضیه فلسطین، موضعى مقطعى نبوده و نیست و از قبل از پیروزى انقلاب اسلامى و در دوران مبارزه، موضوع حمایت از فلسطین و لزوم مقابله با رژیم صهیونیستى در مواضع امام خمینى(ره) به کرّات بیان مى‌شد و بعد از پیروزى انقلاب اسلامى نیز حمایت از مردم فلسطین، جزء اولین کارهاى ما بود، بنابراین دفاع از آرمان فلسطین، به‌طور طبیعى در ذات جمهورى اسلامى ایران قرار دارد.

خطیب جمعه توپ اغاج کردستان در ادا مه به تنش های عراق گفت: پیامدهاى تداوم تنش سیاسى در عراق‌ آنچه در خیابان‌هاى بغداد و دیگر شهرهاى عراق مى‌گذرد، بازتاب مستقیم وضعیت معیشتى مردم، بى‌رونقى بازار کسب و کار، ناتوانى از پرداخت حقوق و فساد در دولت این کشور است. با این حال، ریشه اصلى نارضایتى‌هاى اخیر را باید در اختلافات شدید جریان‌هاى مختلف سیاسى در این کشور جستجو کرد.

حکیمی فردر بخش دیگرسخنان خودضمن تبریک ولادت حضرت سیدالشهدا و روز پاسدار گفت: روز سوم شعبان، سالروز میلاد نورانى سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) به‌عنوان روز پاسدار نامیده شده تا معرف ویژگى‌ها و روحیاتى باشد که لازمه پاسدارى از اسلام و انقلاب اسلامى است. شاید یکى از وجوه مشترک اداى پاسدارى در نهضت عاشورا و انقلاب اسلامى، نابرابرى در نبرد و مظلومیت جبهه حق در برابر باطل باشد که ایستادگى و مقاومت درچنین نبردى محتاج داشتن روحیه تکلیف‌گرا، ایمان و یقین به هدف و برخوردارى از شرافت و آمادگى براى جانفشانى و ایثار است.

امام جمعه توپ آغاج گفت: حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، بزرگ‌پاسدار اسلام است. ایشان با تمام داشته‌هایش و به طرق مختلف از اسلام پاسدارى کرد و در نهایت در دفاع از حق، زیباترین، ماندگارترین و اثربخش‌ترین حماسه‌هاى تاریخ را در کربلا پدید آورد و بدین‌سان الگوى تمام آزادى‌خواهان، عدالت‌خواهان و پاسداران اسلام و قرآن براى همیشه تاریخ شد. پاسداران انقلاب اسلامى با برگزیدن سالروز ولادت چنین امامى به‌عنوان «روز پاسدار»، هم الگوى خود را انتخاب کرده‌اند و هم به همگان این پیام را مى‌دهند که براى دفاع از حق و پاسدارى از اسلام و انقلاب اسلامى تا کجا خواهند ایستاد.

حکیمی فرتصریح کرد: رمز و راز موفقیت‌هاى سپاه و پاسداران طى ۳۷ سال گذشته، در همین حرکت عاشورایى و حسین‌گونه آنان نهفته است. به‌طور قطع، تداوم اتصال سپاه و پاسداران به کربلا و عاشورا، تضمین‌کننده موفقیت‌هاى آنان در راستاى‌ رسالت‌شان خواهد بود. روز پاسدار فرصت مغتنمى براى شناخت بیشتر سپاه و رسالت این نهاد انقلابى‌است. در شرایطى که سپاه پاسداران در کانون تهاجم بیگانگان و دشمنان انقلاب اسلامى و تمامى جریان‌هاى ضدانقلابى و بعضاً دوستان نادان قرار گرفته، شناخت این نهاد از جهت ماهیت، نقش‌ها و عملکردها براى مردم و به‌ویژه جوانان در دهه چهارم انقلاب اسلامى یک ضرورت است.

بررسى‌هاى میدانى نشان مى‌دهد که آمریکایى‌ها، صهیونیست‌ها، استعمارگران اروپایى، شیوخ مرتجع، فاسد و وابسته در کشورهاى عربى منطقه و جریان‌هاى ضدانقلابى وابسته، با صرف هزینه‌هاى میلیاردى و با بهره‌گیرى از تمامى ابزارهاى در اختیار مانند شبکه‌هاى ماهواره‌اى و اینترنت، تلاش مى‌کنند چهره سپاه را نزد مردم ایران تخریب کرده و با ایجاد سؤال و ابهام در خصوص ماهیت، سیاست‌ها، خط‌مشى‌ها و عملکردهاى سپاه در ذهن مخاطب، این نهاد انقلابى را تضعیف کنند.

استادحوزه علمیه بیجار یادآورشد: زینت بندگان+ علمدارواسوه ایثار

** چکیده: چهارم شعبان روز میلاد حضرت عباس‌بن على(ع) و پنجم شعبان سالروز میلاد با برکت حضرت امام سجاد(ع) است. برخى از تاریخ نگاران و سیره‌نویسان هنگام بررسى زندگى امام سجاد(ع) بیشتر بر ابعاد عرفانى و معنوى زندگى آن امام همام تأکید می‌کنند و کمتر به سبک و سیره سیاسى امام سجاد(ع) می‌پردازند و حتى بعضا این دیدگاه ‌ترویج مى‌گردد که امام سجاد(ع) به‌خاطر بیمارى‌شان به‌دور از مسائل سیاسى و اجتماعى عصر خود بوده‌اند.

بى‌تردید این تلقى نسبت به ساحت مقدس این امام شجاع و خستگىناپذیر ظلمى سترگ است! زنده‌ترین دلیل مطلب، خطبه‌هاى افشاگرانه امام سجاد(ع) در کوفه و شام و موضع سازش‌ناپذیر امام با ستمگران و برخورد ایشان با عالمان دربارى است. بررسى برخى از زوایاى زندگى حضرت سیدالساجدین درموقعیت کاملاً خفقان، بیانگر اوج شجاعت آن‌حضرت مى‌باشد.

حضرت عباس،فداکارى بى‌مانند درتاریخ بشرى‌

سالگرد میلاد حضرت ابوالفضل العباس(ع)، روز جانباز نام‌گذارى شده است. عباس(ع) بزرگ‌جانباز تاریخ انسانیت است که صحنه کربلا را تجلیگاه ایثار و جانبازى نمود. فداکارى‌هاى برادر رشید امام حسین(ع) در تاریخ بشر مانندى ندارد. دست حیدرآساى عباس(ع) شعر زیباى عشق و ایثار در راه ولایت را با خون سرخ بر زمین تفتیده کربلا نگاشت و راه و رسم عاشقى و شیوه جانبازى را به جهانیان آموخت.

جانبازان، عمارهاى دوران سختى‌

جانبازان از وادى شهادت بازگشته‌اند، اما نه به اختیار خود که با تقدیر خدا و مشیّت الهى در دنیا مسکن گزیده‌اند. جانبازان تلخى ماندن را با شیرینى اداى تکلیف جبران مى‌کنند. آنان مانده‌اند تا به ما در راه ماندگان، راه رستگارى‌ بیاموزند. حضور جانبازان در جامعه ما به اندازه انقلاب قیمت دارد. وجود آنان در جامعه همچون وجود عمّار یاسر در سپاه امیرالمؤمنین(ع) است. عمار، جانباز جنگ‌هاى رسول خدا بود و رنج ماندن را بر خود هموار مى‌کرد تا شبهه و نفاق را در میان امت و از اردوى على(ع) بزداید. عمارهاى انقلاب یعنى جانبازان نیز مانده‌اند تا پرچم امام را برافراشته نگاه دارند. آنان مانده‌اند تا بگویند کدام راه، راه اصیل انقلاب است.

منبع:سایت توپ آغاج نیوز آدرس:http://toopaghajnews.blog.ir
تهیه و تنظیم: حسن صفیاری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.