کد خبر : 3942
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 شهریور 1400 - 15:51

گیاهان دارویی گنجینه ای سر برآورده از دل خاک؛ گیاهان دارویی؛ ظرفیتی مناسب برای اشتغالزایی/ سیاه دانه، طلای سیاه زمین های بکر منطقه زاگرس

گیاهان دارویی گنجینه ای سر برآورده از دل خاک؛  گیاهان دارویی؛ ظرفیتی مناسب برای اشتغالزایی/ سیاه دانه، طلای سیاه زمین های بکر منطقه زاگرس

از مزایای کشت گیاهان دارویی نسبت به سیفی و سبیزیجات، قیمت بالاتر آنها و آفت کمتر ، توقع کم نیاز آبی و همچنین رقابت بیشتر در بازار فروش است که با توجه به مزیت آن این روزها کشاورزان کردستانی به کشت گیاه دارویی سیاه دانه روی آورده اند. به گزارش خبرنگار بیجار بام ایران، استان کردستان

از مزایای کشت گیاهان دارویی نسبت به سیفی و سبیزیجات، قیمت بالاتر آنها و آفت کمتر ، توقع کم نیاز آبی و همچنین رقابت بیشتر در بازار فروش است که با توجه به مزیت آن این روزها کشاورزان کردستانی به کشت گیاه دارویی سیاه دانه روی آورده اند.

به گزارش خبرنگار بیجار بام ایران، استان کردستان از نظر گیاهان دارویی و صنعتی بسیار غنی است ، بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی در مناطق مختلف کردستان می‌رویند که حدود ۱۰۰ گونه اقتصادی از این گیاهان شناسایی شده است.

 

کشت گیاهان دارویی در یک نقطه از کشور، بهره برداری و صادرات آن به سایر نقاط، می تواند نقش بی بدیلی در توسعه اقتصادی آن منطقه داشته باشد.استان کردستان با دارا بودن تنوع بسیار بالای گیاهان دارویی، از ظرفیت عظیمی برای اشتغالزایی و رشد اقتصادی برخوردار است اما متاسفانه به دلیل سهل انگاری و نادیده گرفتن این نعمت بزرگ الهی توسط متولیان امر، تاکنون هیچ اقدامی در راستای بهره گیری از ظرفیت گسترده گیاهان دارویی صورت نگرفته است.

 

کشت گیاهان دارویی چند سالی است که در شهرستان بیجار رونق یافته، صنعتی که اشتغالزایی قابل توجهی به دنبال داشته است.

 

 

۲۲۰ نوع گیاهان دارویی در بیجار شناسایی شده است
عضو انجمن علمی گیاهان دارویی در گفتگو با خبرنگار بیجار بام ایران اظهار داشت: شهرستان بیجار از لحاظ پتانسیل و استعدادهای گیاهان دارویی رنگین تر از سایر مناطق کشور است، با توجه به ارتفاع آن از سطح دریا ماده موثر بیشتری دارد و به دلیل اینکه از زمان جنگ جهانی دوم تا به امروز زمین های آن رادیو اکتیو نخورده است داری طبیعت بکر و دست نخورده ای است.

 

وی افزود: طبیعت بیجار دارای ۸۰۰ گونه گیاهان دارویی است که ۲۲۰ نوع آن شناسایی و معرفی شده است و لازم به ذکر  است که از این ۲۲۰ نوع هفت نوع آن در هیچ جای ایران شناخته نشده و در خصوص آن به مرکز تحقیقات گیاهان دارویی گزارش نشده است.

 

علیرضا پیران با بیان اینکه تا کنون کسی در بیجار به صورت صنعتی اقدام به کشت و برداشت گیاهان دارویی نکرده است، گفت: تخریب مراتع توسط دام و انسان صدمه بسیاری بر بدنه این صنعت وارد آورده است و با توجه به محدود بودن منابع آبی و تعداد بسیار زیاد دام در بیجار بیشتر زمین های کشاورزی زیر کشت علوفه جهت تامین غذای دام قرار گرفته است.

 

وی گفت: اما بهتر است که مسئولان ما این مهم را مد نظر خود قرار دهند که گیاهان دارویی در بیجار مهمترین زمینه اشتغال جوانان می تواند باشد که نیازمند تدبیر آنها است.

 

عضو انجمن علمی گیاهان دارویی ادامه داد : با توجه به اینکه شهرستان بیجار دارای مساحت قابل توجهی در زمینه رویش گیاهان دارویی است ، افراد جویای کار در سه بخش تولید ،فرآوری و توزیع گیاهان دارویی می توانند مشغول به کار شوند.

 

 

کاشت سیاه دانه در ۳۰ هکتار از اراضی شهرستان بیجار

 

پیمان قمرپور مدیر جهاد کشورزی بیجار در گفتگو با خبرنگار بیجار بام ایران اظهار داشت: از مزایای کشت گیاهان دارویی نسبت به سیفی و سبیزیجات، قیمت بالاتر آنها و آفت کمتر ، توقع کم نیاز آبی و همچنین رقابت بیشتر در بازار فروش است.

 

وی افزود: سیاه دانه گیاهی است که امسال برای اولین بار در ۳۰ همتار از اراضی کشاورزی کشت شده است.

 

قمرپور عنوان کرد: در حال حاضر گیاهان دارویی گل محمدی، زعفران و سیاه دانه در شهرستن بیجار با تنوع اقلیمی متفاوت کشت می شود که موجب اشتغالزایی برای تعدادی از خانوارهای روستایی شده است.

 

مدیر جهاد کشاورزی بیجار تصریح کرد: مرغوبیت خاک و بالا بودن ارتفاع شهرستان بیجار از سطح دریا کشت این گیاه دارویی را در خطه گروس توجیح پذیر نموده است
سیاه دانه، درمانگر هزار درد

 

 

 

سیاه دانه، درمانگر هزار درد

فاطمه برزگر کارشناس گیاهان دارویی در گفتگو با بیجار بام ایران بیان داشت: گیاه دارویی سیاه دانه خواص دارویی مختلفی دارد که مهمترین آن درمان دیابت، بیمارهای قلبی، بیماریهای کلیوی، در مفاصل، میگرن و کم خونی است.

 

وی گفت: کشت وسیع این گیاه دارویی که درمانگر هزار درد مشهور است موجب اشتغالزایی پایدار در شهرستان بیجار می شود که باید مسوولان توجه بیشتری به این پتانسیل داشته باشند.

 

تخصیص آب بیشتر به کشاورزان بیجاری موجب شکوفایی اقتصاد کردستان می شود

 

سهرابلو یکی از کشاورزان بیجاری در گفتگو با خبرنگار بیجار بام ایران اظهار داشت: امسال به صورت آزمایشی یک هکتار از زمین های کشاورزی خودم را به کشت گیاه دارویی سیاه دانه اختصاص دادم که طبق برآوردی که داشته ایم حداقل ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلو سیاه دانه برداشت می شود.

 

وی در خصوص نحوه کشت این گیاه دارویی گفت: کشت آن به صورت ریز دانه است و برای هر هکتار ۱۰ کیلو بذر استفاده شده است.

 

این کشاورز بیجاری ادامه داد: مقرون به صرفه بودن کشت این گیاه دارویی موجب شده کشاورزانی زیادی راغب به کشت سیاه دانه در سال آینده شده اند و در کلاس های کشت این داروی گیاهی شرکت کنند.

 

سهرابلو ادامه داد: با توجه به مستعد بودن زمین های کشاورزی شهرستان بیجار جهت کشت گیاهان دارویی این انتظار از امور آب استان داریم که همکاری بیشتری با کشاورزان برای تخصیص آب بیشتر به این خطه داشته باشند.

 

 

 اختصاص یک هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت گیاهان دارویی

 

مدیر امور باغبانی استان کردستان در گفتگو با خبرنگار کبیجار بام ایران اظهار داشت: ثبت و کشت داروهای گیاهی در سطح استان کردستان بر اساس پارامترهای مختلف متغیر است و در حال حاضر بیش از یک هزار هکتار از اراضی استان کردستان زیر کشت گیاهان دارویی است.

 

وی افزود: زعفران، گل محمدی، سنجد ، بیدمشک، آویشن، آویشن شیرازی، سیاه دانه، نعناع فلفل و نعناع ، گلرنگ ، موسیر، سیر از جمله گیاهیان دارویی کشت شده در این استان است.

 

حاجی‌میرزایی با تاکید بر اینکه شهرستان های شرقی استان کردستان مانند بیجار، دهگلان و قروه زیر کشت گیاهان دارویی است ، بیان داشت: کشت این گیاهان از پاییز آغاز می شود و متقاضیان این کشت ها نیز از محل تبصره ۱۸ اعتبارات استانی و ملی تسهیلات اشتغالزایی می گیرند.

 

مدیر امور باغبانی استان کردستان از آغاز بکار چند واحد صنایع تبدلی جهت خام فروشی گیاهان دارویی در استان کردستان خبر داد و افزود: اسانس گیری، فراوری محصولات و ایجاد زنجیره تولید از برنامه های محوری سازمان جهاد کشاورزی پس از توسعه کشت گیاهان دارویی در این استان است.

 

منبع:

http://bijarbameiran.com/news/4438/%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C%DB%8C%D8%9B-%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%BA%D8%A7%D9%84%D8%B2%D8%A7%DB%8C%DB%8C_-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%87%D8%8C-%D8%B7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%DA%A9%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D9%87-%D8%B2%D8%A7%DA%AF%D8%B1%D8%B3.html

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.