کد خبر : 2995
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 مرداد 1398 - 12:58

باغات انگور بیجار همانند یاغوت در استان می درخشد.

باغات انگور بیجار همانند یاغوت در استان می درخشد.

یکی از ظرفیت های مهم کشاورزی بیجار وجود باغات انگور در این شهرستان است.بیجار قطب تولید انگور در استان کردستان است و بیشتر باغات سطح شهرستان به این نوع محصول اختصاص دارد، اما به دلیل مشکلات کم آبی و مهاجرت بیشتر باغداران و روستاییان باغات رو به نابودی است. در سالهای اخیر بالا بودن هزینه

یکی از ظرفیت های مهم کشاورزی بیجار وجود باغات انگور در این شهرستان است.بیجار قطب تولید انگور در استان کردستان است و بیشتر باغات سطح شهرستان به این نوع محصول اختصاص دارد، اما به دلیل مشکلات کم آبی و مهاجرت بیشتر باغداران و روستاییان باغات رو به نابودی است.

در سالهای اخیر بالا بودن هزینه باغداری و تولید انگور و سود پایینی که به عنوان حاصل دسترنج ماهها تلاش و زحمت باغداران عایدشان می شود در کنار مشکل بزرگ کم آبی، سبب شده انگورداران شهرستان بیجار انگیزه ای برای رسیدگی به باغات خود نداشته باشند و این مسئله سبب نابودی باغ های انگور در بسیاری از مناطق شهرستان شود.

شهر حسن آباد یاسوکند از جمله شهرهای استان است که در بحث باغداری خصوصا باغ انگور دارای سابقه بالایی است و فقط در این منطقه نزدیک ۵۰۰ هکتار وجود دارد.

وجود ۱۷ نوع انگور در سطح ۵۰۰ هکتار تاکستان های حسن آباد نقطه قوت بخش کرانی است که توجه بیشتر مسوولان برای حمایت از باغداران را می طلبد.

 

کم آبی مهمترین مشکل باغداران بیجاری

 

باغداران شهرستان بیجار مانند سایر باغداران کشور از معضل کم آبی و در برخی روستاهی دور افتاده بحران آب به شدت رنج می برند.

در حال حاضر بسیاری از باغات انگور شهرستان بیجار به روش های سنتی آبیاری می شود و برای تولید بیشتر باید روش های آبیاری نوین جایگزین شود که کمبود امکانات مانع از اجرای آن شده است.

یکی از باغداران پیرتاج در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، گفت: در گذشته مردم شهر پیرتاج از فراورده های انگور مثل شیره، آبغوره ،و مویز خرجی یک سالشان را در می آوردند ولی در حال حاضر به دلیل  کاهش آب منطقه صدها هکتار باغات شهر پیرتاج از بین رفته است.

وی گفت: در حالی که سد تلوار در نزدیکی پیرتاج قرار دارد ولی مسوولان هیچی تلاشی برای سیراب کردن باغات انگور از این سد نمی کنند و متاسفانه از سدی که در خاک کردستان قرار دارد و بهترین زمین های بیجار به خاطر آن زیر آب رفتند هیچ سودی به شهرستان ما نمی رسد و تمام عایدات آن سهم زنجان و همدان است.

 

 

ایجاد کارخانه فراوری در کنار تاکستان های بیجار نیاز ضروری است

 

با توجه به اینکه تعداد رقم های تولیدی انگور در شهرستان بیجار زیاد است و تعدادی از روستائیان این شهرستان به طور مستقیم درآمد زندگیشان را از این منبع کسب می کنند ایجاد کارخانه فراوری انگور یکی از ضروریاتی است که باید مورد توجه مسوولان قرار بگیرد.

 

برداشت بیش از ۱۰ تن انگور از هکتار

 

کارشناس امور باغبانی جهاد کشاورزی بیجار در گفت و گو با خبرنگار کُردتودی، اظهار داشت: شهرستان بیجاردارای ۱۳۰۰ هکتار باغات انگور است و سالانه بین ۱۰ الی ۱۲ تن در هکتار انگور تولید می شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۴ نوع انگور در شهرستان بیجار کشت می شود ، افزود: که عمده آن شامل فخری و کشمشی و عسگری است.

نصراللهی گفت: شهر حسن آباد یاسوکند بعنوان قطب تولید انگور بیجار به شمار می آید و همچنین شهر پیرتاج و روستاهای خسرو آباد و دهبنه ن نیز دارای انگور های متنوع و با کیفیتی هستند.

وی با تاکید بر اینکه این محصول بیشتر به صورت تازه خوری، کشمش، شیره انگور و سرکه مورد استفاده قرار می گیرد ، عنوان کرد: عمده ترین و مهمترین مشکل تاکستان های بیجار کمبود آب است که در این راستا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بیجار اقدام به احداث کانال آب رسانی باغات انگور خسروآباد به طول ۱۵۰۰ متر کرده است.

به گفته نصراللهی، لوله گذاری باغات انگور پیرتاج به طول ۲۰۰۰ متر، لوله گذاری باغات انگور حسن آباد یاسوکند به طول ۱۲۰۰ متر و احداث استخر ذخیره آب کشاورزی، لوله گذاری باغات انگور روستای دهبنه در فاز ۱ و ۲ به طول ۴۰۰۰ متر و لوله گذاری باغات روستای میرک به طول ۱۴۰۰ متر از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی بیجار جهت رفع مشکل کم آبی باغات انگور است.

 

 

انگور و فرآورده های آن

 

از انگور کشمش ،شیره انگور(دوشاب) ، آب انگور(ساندیس) و کشمش و مویز تهیه و مصرف میشود.

در شهرستان بیجار با وجود باغات و تاکستانهای فراوان کارگاههای صنعتی برای تولید فراوردههای این محصول پر طرفدار وجود ندارد که نیاز به توجه مسئولان استانی و شهرستانی به این امر دارد تا برند بیجار در سطح کشور معرفی شود.

یکی از مهمترین فرآوردههای انگور: شیره انگور (دوشاب ) است که دارای طرفداران خیلی زیادی است.شیره انگور (دوشاب) از جوشاندن آب انگور که طعم شیرینی دارد بدست می آید، شیره یا دوشاب را از انواع مختلف انگور تهیه میکنند.

در شهرستان بیجار از گذشته تاکنون تهیه دوشاب در بین باغداران مرسوم بوده و اکثر مردم سطح شهرستان به تولید این محصول به صورت سنتی مشغول هستند.
خواص شیره انگور(دوشاب): انرژی فوق العاده ای دارد ، خون ساز و برای کم خونی بسیار مفید است و غنی از ویتامینهای A, B , C  و همچنین مقادیر زیادی از املاح آهن ، منیزیم ، فسفر ، کلسیم را دارا می باشد.

مصرف این شیره برای افرادی که بسیار لاغر هستند و ضعف عمومی دارند مفید است.

دوشاب برای سلامت پوست بسیار مفید است و بعلت خاصیت انرژی زایی برای فصل زمستان که بدن به انرژی برای گرم کردن خود نیازمند است مفید است.
همچنین در درمان بعضی بیماریها که در طب سنتی و با ترکیب بعضی مواد در درمانهای مختلف به آنها اشاره شده است.

با توجه به خواص متعدد دوشاب که یک ترکیب مغذی است اما خوردن این ماده به همه افراد توصیه نمیشود زیرا مصرف آن در برخیها مضراتی را به دنبال دارد.

 

 

فواید مصرف شیره انگور(دوشاب) برای کودکان و نوجوانان: چون کودکان و نوجوانان برای رشد نیاز به مواد مغذی بیشتری دارند مصرف دوشاب برای آنها علاوه بر تامین کالری برخی مواد مورد نیاز بدن آنها را برای رشد فراهم می کند.

موارد استفاده از شیره انگور(دوشاب): در میان مردم شهرستان بیجار از شیره انگور به روشهای مختلف درتهیه غذاها و دسرها مانند حلوای شیره ، فرنی ، شیر برنج ، دوشاب ماست ، برف و دوشاب ، شربت دوشاب ، آش ترش ، قاوت  و ارده استفاده می شود.

منبع: سایت بیجار آنلاین به نشانی : http://www.bijaronline.com/bijar/bijar-sh/1033-%D8%A8%D8%A7%D8%BA%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%88%D8%B1-%D8%A8%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%B1-%D9%87%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF-%DB%8C%D8%A7%D8%BA%D9%88%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D8%B4%D8%AF%D8%9F%D8%9F-.html

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.