کد خبر : 2810
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 فروردین 1398 - 14:22

وجود ۲۲۰ نوع گیاه داروئی ظرفیتی بزرگ برای اشتغالزایی در بیجار

وجود ۲۲۰ نوع گیاه داروئی ظرفیتی بزرگ برای اشتغالزایی در بیجار

شهرستان بیجار به تنهایی دارای ۲۲۰ گونه گیاهی دارویی است که بهره برداری از این ظرفیت خدادادی علاوه بر ایجاد شغل برای جوانان سبب رشد و توسعه اقتصادی بیجار خواهد شد. به گزارش خبرنگار بیجار بام ایران ، استان کردستان همواره به عنوان استانی مطرح است که دارای ظرفیت های عظیم اقتصادی، گردشگری، فرهنگی و…

شهرستان بیجار به تنهایی دارای ۲۲۰ گونه گیاهی دارویی است که بهره برداری از این ظرفیت خدادادی علاوه بر ایجاد شغل برای جوانان سبب رشد و توسعه اقتصادی بیجار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بیجار بام ایران ، استان کردستان همواره به عنوان استانی مطرح است که دارای ظرفیت های عظیم اقتصادی، گردشگری، فرهنگی و… می باشد اما به دلیل عدم زیر ساخت های موجود، با مشکلات بسیاری از جمله بیکاری، دست و پنجه نرم می کند.

شهرستان بیجار نیز به عنوان یکی از شهرهای استان کردستان از ظرفیت های بسیار خوبی همچون گردشگری، صنایع دستی، گیاهان دارویی، معدنی، کشاورزی و بویژه نیروی انسانی تحصیلکرده و جوان برخوردار است، اما به مثابه سایر شهرهای استان، با مشکل نبود شغل و بستری مناسب جهت گذران زندگی برای شهروندان، مواجه است.
استفاده از گیاهان دارویی از قدیم الایام در زندگی افراد از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. کاربرد این نوع گیاهان در درمان بسیاری از بیماری ها موثر واقع می شود. اما رفته رفته و با گذشت زمان همراه با پیشرفت علم پزشکی، داروهای شیمیایی جایگزین داروهای طبیعی شد.

داروهای شیمیایی به دلیل تحت تاثیر قرار دادن هورمون ها و ایجاد یکسری فعل و انفعالات بسیار سریع درون بدن انسان، مورد استقبال جامعه پزشکی و بیماران قرار گرفت.

اما این تنها یک روی سکه است؛ چه بسا داروهای شیمیایی به دلیل ساختار پیچیده ای که دارند و از مواد شیمیایی بسیار مضری ساخته شده اند، به مثابه تیغ دو لبه ای است که با بهبود بیماری در یک نقطه از بدن، سبب آسیب رسانی به سایر بخش های بدن انسان می شود.

به دلیل اثرات مخرب این داروها با گذشت زمان، مردم بار دیگر دست به دامان طبیعت شدند و طب سنتی را برگزیدند. خوشبختانه کشور ایران در منطقه ای از آسیا واقع شده است که دارای بیشترین گونه گیاهان دارویی است.

استان کردستان و بالاخص شهرستان بیجار از مناطقی است که از این نعمت الهی بهره مند بوده و در دشت های آن انواع گیاهان دارویی به وفور یافت می شود.

شهرستان بیجار از لحاظ پتانسیل و استعدادهای گیاهان دارویی رنگین تر از سایر مناطق کشور است، با توجه به ارتفاع آن از سطح دریا ماده موثر بیشتری دارد و به دلیل اینکه از زمان جنگ جهانی دوم تا به امروز زمین های آن رادیو اکتیو نخورده است داری طبیعت بکر و دست نخورده ای است.

 

طبیعت بیجار دارای ۸۰۰ گونه گیاهان دارویی است که ۲۲۰ نوع آن شناسایی و معرفی شده است و لازم به ذکر  است که از این ۲۲۰ نوع هفت نوع آن در هیچ جای ایران شناخته نشده و در خصوص آن به مرکز تحقیقات گیاهان دارویی گزارش نشده است.

اکنون که به دلیل تحریم های نفتی و اقتصادی کشور ایران در تنگناهای مالی شدیدی قرار دارد و از هر جهت تحت فشار است، کشت گیاهان دارویی در بیجار همراه با احداث کارگاه و کارخانه فرآورده های گیاهان دارویی، گام مثبتی در راستای خروج از رکود اقتصادی و صادرات تک محصولی است.

بهره برداری از این ظرفیت خدادادی علاوه بر ایجاد شغل برای جوانان سبب رشد و توسعه اقتصادی بیجار خواهد شد. چرا که تنوع بالای گیاهان دارویی و پوشیده بودن اغلب دشت های آن از این گیاهان ظرفیت عظیمی را به این شهرستان بخشیده است وتوان صادرات فرآورده های گیاهان دارویی را به خارج از کشور بویژه کشورهای همسایه دارد.

امروزه که مردم به دلیل تاثیرهای سوء داروهای شیمیایی از مصرف آن رویگردان شده اند، بهترین فرصت برای بهره گیری از این ظرفیت خدادادی است و زیر کشت بردن مزارع و دشت های کشاورزی جهت تولید انبوه گیاهان دارویی در نوع خود اقدامی بی نظیر خواهد بود.
اما بهتر است که مسئولان ما این مهم را مد نظر خود قرار دهند که گیاهان دارویی در بیجار مهمترین زمینه اشتغال جوانان می تواند باشد که نیازمند تدبیر آنها است.
با توجه به اینکه شهرستان بیجار دارای مساحت قابل توجهی در زمینه رویش گیاهان دارویی است ، افراد جویای کار در سه بخش تولید ،فرآوری و توزیع گیاهان دارویی می توانند مشغول به کار شوند.
با توجه به اطلاع رسانی و ورود سرمایه گذار در این قسمت و ایجاد کارخانه فرآوری گیاهان دارویی می توان موجب اشتغالزایی جوانان جویای کار در این شهرستان شد.
شهرستان بیجار با رویش ۸۰۰ گونه گیاهی جادویی نهفته در دل خود دارد و با توجه به جایگاه گیاهان دارویی در تامین بهداشت و سلامت جوامع این گیاهان همواره از لحاظ درمان و پیشگیری از اهمیت بالایی برخوردار هستند و با برنامه ریزی مناسب باید از انقراض آنها جلوگیری شود.
منبع: http://bijarbameiran.com/news/2893l

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.