کد خبر : 1977
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 فروردین 1397 - 6:34

گیاهان بهاری جادوی نهفته در دل طبیعت/برداشت ۱۳۵ نوع گیاهان خوراکی و بهاری در بیجار

گیاهان بهاری جادوی نهفته در دل طبیعت/برداشت ۱۳۵ نوع گیاهان خوراکی و بهاری در بیجار

با رسیدن فصل بهار سفره خانواده ای بیجاری با گیاهان بهاری رنگین تر می شود. به گزارش خبرنگار بیجار بام ایران،یکی از عادات مردم دیار بیجار گروس که از دیرباز نیز مرسوم بوده است استفاده از گیاهان گوهی به عنوان غذا در فصل بهار است. گروهی از مردم این دیار گیاهان کوهی را در بهار

با رسیدن فصل بهار سفره خانواده ای بیجاری با گیاهان بهاری رنگین تر می شود.

به گزارش خبرنگار بیجار بام ایران،یکی از عادات مردم دیار بیجار گروس که از دیرباز نیز مرسوم بوده است استفاده از گیاهان گوهی به عنوان غذا در فصل بهار است.

گروهی از مردم این دیار گیاهان کوهی را در بهار جایگزین مواد پروتئینی و علاوه بر تامین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز اعتقاد خاصی به خاصیت دارویی این گیاهان دارند.

در منطقه بیجار بیش از ۱۳۵ نوع گیاهان خوراکی و دارویی و صنعتی برداشت می شود که مصرف آن از گذشته های دور مرسوم بود و مردم با آغاز فصل بهار آنها را جایگزین مواد پروتئینی می نمایند.

عده‌ای از شهروندان بیجاری از طریق جمع‌آوری این گیاهان و فروش آن به کسب درآمد می‌پردازند و بازار فروش این محصولات به ویژه در فصل بهار از رونق خاصی برخوردار است.

علف چشمه(بولاغ اوتی)،پونه خوراکی،گل آقا(گیلاغه)،شنگ،گوشت بره(گوشت برخیله)کنگر،ترشک اسفنجی(اولکه)پیاز وحشی(پیاز قوراته)زرایند کوهی(پرشک)،تعدادی از گیاهان بهاری در منطقه بیجار گروس است که در فروردین و اردیبهشت بعنوان غذا میهمان سفره های مردم است.

 

بانوان کدبانو بیجاری از گیاهان بهاری علاوه بر طبخ آش و عنوان کوکوها مقداری از آن را به صورت فریز شده در یخچال نگهداری می کنند و یا به صورت ترشی از آن استفاده می نمایند.

برداشت و خرید فروش گیاهان بهاری در شهرستان بیجار از نیمه دوم فروردین آغاز می شود و با توجه به شرایط مساعد جوی تا پایان اردیبهشت ادامه دارد.

با توجه به نبود شغل پایدار در بیجار برداشت و فروش گیاهان بهاری در دو ماه فصل بهار منبع درآمدی برای افراد جویای کار در بیجار است.

سراب،قیصه،کوه حمزه عرب،کوه زغال،صلوات آباد،چنگ الماس و قمچقا مهم ترین محل رویش گیاهان کوهی در دیار بیجار گروس است.

وجود مواد معدنی مفید و مورد نیاز بدن، وجود فوائد فراوان برای دستگاه گوارش، فیبر فراوان و هضم مواد مضر چربی و قند در بدن از جمله دیگر ویژگی های گیاهان خوراکی در شهرستان بیجار گروس  به شمار می رود که علاوه بر آنها می توان به قیمت مناسب و تقریبا ارزان آنها نیز اشاره کرد.

یکی از مضرات برداشت بیش از حد این گیاهان تخریب طبیعت است که این مهم باید مورد توجه مردم قرار بگیرد و از سوی دیگر توجه کارشناسی شده به گیاهان بهاری و قرار دادن آنها در بسته بندی های طولانی مدت و ایجاد واحدهای تولیدی فراوری در این راستا می تواند منبع درآمدی برای جوانان جویای کار در بیجار باشد.

گیاهان بهاری جادوی نهفته در دل زمین هستند که در فصل بهار سفره شهروندان بیجاری را رنگین می کند.

 

منبع: http://bijarbameiran.com/news/2380

تهیه و تنظیم: حسن صفیاری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.