کد خبر : 1319
تاریخ انتشار : شنبه 2 مرداد 1395 - 4:41

ادامه معضل بیکاری در شهرستان بیجار موجب سقوط جوانان بیکار و جویای کار به پرتگاه ناکجا آباد می گردد.

ادامه معضل بیکاری در شهرستان بیجار موجب سقوط جوانان بیکار و جویای کار به پرتگاه ناکجا آباد می گردد.

بیکاری مهم ترین معضل اقتصادی بیجار است که به تبع آن موجب بروز مشکلات فرهنگی و اجتماعی نیز می گردد. شهرستان بیجار با توجه به اینکه از لحاظ ذخایر معدنی در استان کردستان از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است اما به لحاظ تعداد بالای آمار بیکاران دارای وضعیت بغرنجی است. دیگر ظرفیت شهرستان بیجار که

بیکاری مهم ترین معضل اقتصادی بیجار است که به تبع آن موجب بروز مشکلات فرهنگی و اجتماعی نیز می گردد.

شهرستان بیجار با توجه به اینکه از لحاظ ذخایر معدنی در استان کردستان از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است اما به لحاظ تعداد بالای آمار بیکاران دارای وضعیت بغرنجی است.
دیگر ظرفیت شهرستان بیجار که با برنامه ریزی صحیح و اختصاص دادن اعتبار کافی می تواند بعنوان منبع درآمد خوبی برای مردمان سخت کوش این شهرستان باشد، کشاورزی است.

شهرستان بیجار به لحاظ داشتن زمین های مرغوب کشاورزی می تواند مهم ترین ظرفیت برای رفع بیکاری باشد.

بیکاری و کمبود اشتغال امری است که در طی این سالها به عنوان مهمترین دغدغه خانواد های بیجاری تبدیل شده است.

معضل بیکاری در این شهرستان موجب مهاجرت تعداد کثیری از خانواده های این شهرستان جهت پیدا کردن منبع درآمدی برای فرزندان خود به شهرهای اقماری تهران و کرج شده است.

در حال حاضر نرخ بیکاری در شهرستان بیجار ۳۵ درصد است و در فاصله سرشماری سال ۸۵ تا ۹۰ چهار هزار نفر از جمعیت شهرستان بیجار به دلیل بیکاری به شهرهای دیگر مهاجرت کرده اند.

یکی از معضلات اساسی که در پی مهاجرت جمعیت شهرستان بیجار بوجود آمده است، کمبود اعتبارات با توجه به کم بودن جمعیت است که موجب راکد ماندن برخی اقدامات عمرانی در این شهرستان شده است.

در حال حاضر ۵ هزار و ۴۰۰ نفر از جوانان شهرستان بیجار با داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می نمایند و متاسفانه شاهد هیچ گونه اقدام اساسی از طرف مسئولین در این راستا نیستیم.

نبود کارخانه تولیدی و یا پروژه های مهم اقتصادی، نبود سرمایه گذار در این شهرستان، عدم توجه مسئولین به صنایع دستی و تولیدات خانگی از مهم ترین مشکلاتی است که جوانان این شهرستان در پیش رو دارند.

عدم اجرای زیر ساخت های لازم و فراهم نبودن زمینه های کافی و نبود اعتبارات جهت بهره برداری از ظرفیت های موجود از دیگر معضلات این شهرستان است.

در طی چند سال از پیروزی انقلاب اسلامی منکر خدمات ارزشمند دولت های مختلف در شهرستان بیجار نیستیم، اما بغیر از کارخانه سیمان کردستان شاهد افتتاح و یا بهره برداری از هیچ گونه کارخانه تولیدی یا مراکز صنعتی در این شهرستان نبوده ایم.

متاسفانه در برخی دولت ها نیز شاهد وعده و وعیدهای بودیم که هیچگاه به سرانجام نرسید و فقط برای یک مدت کوتاه موجب دلگرمی جوانان شد که مهمترین آن احداث کارخانه سایپا در این شهرستان بود.

در حال حاضر پروژه های مهم اقتصادی در شهرستان بیجار مانند قطعات بتنی ،کارخانه آسفالت و …..وجود دارد که بعد از سالها به دلیل عدم نظارت مسئولین و نبود اعتبارات کافی به سرانجام نرسیده است که اتمام این پروژه ها نقش مهمی در توسعه اقتصادی شهرستان بیجار دارد.

توجه به نیروهای بومی در اشتغالزایی، نظارت مسئولان ارشد شهرستان و حمایت از بخش تولید به ویژه تولیدات خانگی، همکاری بانک ها در راستای اعطای تسهیلات به جوانان جویای کار و توجه به ظرفیت های مهم شهرستان آنهم در حد عمل نه در حد شعار مهم ترین عامل برون رفت از معضل بیکاری در شهرستان بیجار است.

منبع سایت بیجار بام ایران: http://bijarbameiran.com/news/816/%D8%A8%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B3%D9%82%D9%88%D8%B7-%D8%A8%D9%87-%D9%BE%D8%B1%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%86%D8%A7%DA%A9%D8%AC%D8%A7-%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF.html

تهیه و تنظیم: حسن صفیاری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.