شماره : 4871
14 / 4 / 1403 - 20:28

بیانات مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) در دیدار مدیران و جمعی از اساتید مدرسه عالی شهید مطهری

بسم الله الرّحمن الرّحیم(۱) و الحمد لله ربّ العالمین و الصّلاه و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین. یاد کنیم از مرحوم آقای امامی(۲) (رضوان ‌الله ‌تعالی ‌علیه)؛ ایشان جدّاً به این مدرسه و این تشکیلات دلبسته و علاقه‌مند بودند؛ این را ما از اظهارات ایشان، از مراجعات ایشان کاملاً حس میکردیم. و واقعاً آن

بسم الله الرّحمن الرّحیم(۱)

و الحمد لله ربّ العالمین و الصّلاه و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین.

یاد کنیم از مرحوم آقای امامی(۲) (رضوان ‌الله ‌تعالی ‌علیه)؛ ایشان جدّاً به این مدرسه و این تشکیلات دلبسته و علاقه‌مند بودند؛ این را ما از اظهارات ایشان، از مراجعات ایشان کاملاً حس میکردیم. و واقعاً آن مقدار تلاشی هم که ایشان میتوانستند بکنند کردند. ایشان خیلی تلاش میکرد برای اینکه این مدرسه به اهداف خودش برسد.

خب شما میدانید، مدرسه‌ی شهید مطهّری، یک سابقه‌ی طولانی‌ای دارد. قبل از انقلاب اساتید بزرگی در این مدرسه بودند که ما می‌شناختیم بعضی‌هایشان را. خب مرحوم آقای راشد اینجا بود، مرحوم آقای آمیرزا ابوالفضل نجم‌آبادی جزو ملّاهای خوب تهران بود؛ ما از نزدیک ایشان را می‌شناختیم؛ مرحوم شیخ‌الاسلام کاشمری و بعضی دیگر از این قبیل در این مدرسه تدریس میکردند، منتها خروجی نداشت؛ با این‌همه اساتید خوب، آن روز هیچ خروجی قابل توجّهی این مدرسه نداشت. طلبه‌هایی که در آن مدرسه بودند ــ حالا در بین ما طلبه‌ها که آن زمان به تهران رفت و آمد داشتیم، چیزهایی می‌شنفتیم ــ معروف بودند به طلبه‌هایی که درس نمیخوانند؛ یعنی طلبه‌ی درس‌نخوان! طلبه بود در این مدرسه امّا [با وجود] آن اساتیدِ به آن خوبی، محصول قابل توجّهی نداشت. حالا افرادی شاید گوشه‌کنار بودند امّا خروجیِ مورد انتظاری آن مدرسه نداشت؛ برخلاف دوره‌ی انقلاب. خب در این دوره‌ی انقلاب بسیاری از علمای متبحّر و حقیقتاً ملّا مشغول کارهای غیر حوزه‌ای شدند؛ طبیعت کار این را اقتضا میکرد؛ لذا در مراکز تدریسیِ متعدّدی، از جمله در مدرسه‌ی شهید مطهّری ما عالِمِ مدرّس کم می‌آوردیم ــ البتّه بزرگانی، علمائی بودند؛ ما می‌شناسیم بعضی از آقایان را؛ بعضی بحمدالله در قید حیاتند، بعضی هم از دنیا رفته‌اند که ما می‌شناختیم؛ از نزدیک من بعضی از آقایان را می‌شناختم؛ ملّا بودند، خوب بودند ــ لکن خروجیِ مدرسه، خروجیِ خوبی بوده؛ یعنی طلبه‌های فاضل، طلبه‌های خوب در این مدرسه تحصیل کرده‌اند. خب این خیلی باارزش است؛ این بر اثر زحماتی بود که مسئولین این مدرسه از اوّل کشیدند و مرحوم آقای امامی که خب دیگر از اوّل در رأس کار بودند.

اینکه شما گفتید مدرسه احتیاج به تحوّل دارد، این کاملاً حرف درستی است؛ یعنی برنامه‌ها نو‌به‌نو باید بر حسب نیازهای زمان تجدید بشود؛ این طبیعی است. [وقتی از] به‌اصطلاح تحوّل اسم می‌آوریم معنایش این نیست که اصول و مبانی عوض بشود. اتّفاقاً اصول و مبانی نباید دست بخورد، چون مبانی، مبانی درستی است. آنچه بایستی دست‌کاری بشود، برنامه‌ها است؛ باید دید چه درسی بیشتر مورد نیاز است، چه درسی بیشتر در جامعه مورد استقبال قرار میگیرد، با توجّه به ابزارهایی که امروز به وجود آمده که در بیست سال پیش و چهل سال پیش این ابزارها نبود، چه جور تدریسی امروز لازم است که انجام بگیرد؛ یعنی این چیزها مهم است. [آن وقت] بر اساس این برنامه‌ریزی جدید، شما استاد انتخاب میکنید، طبقه‌بندیِ شاگردان را تنظیم میکنید، برنامه‌ها را تنظیم میکنید و خروجی‌های خوبی خواهید داشت؛ این باید مورد توجّه باشد.

یک مسئله‌ی مهم، مسئله‌ی تهذیب و تدیّن و دین‌داری است. این مدرسه باید مظهر دین‌داری باشد به معنای واقعی کلمه؛ یعنی در واقع نشان بدهد که یک محیط حوزوی ـ دانشگاهی، یک محیطی که ترکیبی از آرایش حوزوی و آرایش دانشگاهی است، میتواند افرادی را ارائه بکند که علاوه بر علم، دارای تقوا، دارای تزکیه‌ی نفْس باشند؛ این نشان داده بشود؛ این در تهران به نظر من خیلی خوب است.

اگر چنانچه ان‌شاءالله توفیقات الهی شامل حال شما در این حرکتی که حالا شروع کردید و میخواهید شروع کنید، بشود، میتوان مدرسه‌ی شهید مطهّری را مظهر و نمونه‌ی حوزه‌ی تهران قرار داد. چون الان اگر چنانچه کسی از بیرون آمد و خواست بداند حوزه‌ی علمیّه در تهران چه‌ جوری است، ما مرکزی برای ارائه نداریم. مدرسه‌ی شهید مطهّری میتواند همان مرکز باشد؛ مشروط بر اینکه ارکان کار، ارکان سازمانی و تعلیمی، تدریسی در آن ملاحظه بشود.

به هر حال شما بحمدالله نیروی جوان هستید، آمادگی جوانی و نشاط جوانی دارید و میتوانید یک حرکت جدیدی را به این مجموعه بدهید. حوزه‌های علمیّه‌ی ما واقعاً احتیاج دارند به حرکتهای جدید. کارهای نکرده زیاد است. حالا که انسان میبیند مثلاً فرض کنید در قم ــ از باب مثال ــ یک رشته‌هایی تدریس میشود، بحث میشود، مورد مطالعه و تحقیق طلبگی قرار میگیرد که قبلاًاصلاً‌ ما به فکرش نبودیم، میفهمیم که ما چقدر جای خالی داریم، چقدر کار نکرده داریم؛ اینها را شما در اینجا ان‌شاءالله دنبال کنید.

یک نکته‌ی دیگر هم غیر از این مسئله‌ی تزکیه و برنامه‌ریزی منظم، مسئله‌ی انضباط است. گسترش دستگاه‌ها خیلی خوب است، اگر انسان بتواند درست اداره کند. خطری که وجود دارد، این است که رشته‌ی انضباط از دست برود. شما مدارس متعدّدی دارید در شهرهای مختلف کشور ــ چه مدرسه‌ی طلبگی، چه مدرسه‌ی غیر طلبگی، دبیرستان و مانند اینها ــ خب اینها انضباط لازم دارد، یعنی مدیریّت به معنای واقعی کلمه لازم دارد، اِشراف باید داشته باشید. سپردن کار به یک نفر و رها کردن کار در دست افراد [درست نیست]؛ مدیریّت عالی بایستی اِشراف همه‌جانبه داشته باشد. البتّه از همکاری همه‌ی کسانی که میتوانند همکاری کنند باید استفاده کرد، شکّی نیست، بخصوص نیروهای جوان، ولیکن آن مدیریّت عالی باید اشراف و نگاه جامع داشته باشد. انضباط را حفظ کنید؛ مراقب باشید از دستتان در نرود. اگر دیدید اداره کردن یک جایی سخت است، تعطیل کنید؛ هیچ نگران نباشید از اینکه فلان واحد را در فلان شهر تعطیل میکنید، وقتی که انسان نتواند درست آن را اداره کند. ان‌شاءالله خداوند متعال شما را موفّق بدارد.

من به مناسبت اینکه حالا یک جمعی از آقایان و خانمها اینجا تشریف دارید، راجع به انتخابات(۳) هم یک کلمه عرض بکنم.

خب، پس‌فردا ما انتخابات داریم؛ این انتخابات خیلی مهم است که قبلاً هم ما گفته‌ایم. البتّه در مرحله‌ی اوّل انتخابات، مشارکت مردم آن‌چنان که انسان توقّع داشت نبود؛ کمتر از آن مقداری بود که توقّع داشتیم و حدس زده میشد. افراد مختلفی حدسهایی در مورد مشارکت میزدند، همه‌ی حدسها بیشتر از آن چیزی بود که در واقع اتّفاق افتاد. خب این یک عللی دارد؛ کسانی که اهل سیاستند، اهل نگاه جامعه‌شناسانه به مسائل و مانند اینها هستند، اینها را بررسی میکنند. آنچه مسلّم است این است که اگر کسی تصوّر کند که این عدّه‌ای که رأی ندادند، به خاطر این بوده که با نظام مخالف بودند، سخت در اشتباه است؛ این برداشت، این فهم صد درصد اشتباه است! خب بله، ممکن است یک تعداد افرادی باشند که از یک مسئول خوششان نیاید، یا یک تعداد افرادی باشند که از اصل نظام خوششان نیاید؛ نه اینکه نداریم ما چنین کسانی؛ چرا، هستند در کشور که آزادانه حرف هم میزنند، حرفهایشان را هم می‌شنویم، میدانیم هم چه میگویند؛ یعنی این‌جور نیست که از چشمها پنهان باشند و دیده نشوند؛ میدانیم، می‌شناسیم که کسانی هستند که با اصل این نظام و اصل تشکیلات اسلامیِ حکومت خیلی موافقتی ندارند؛ خب بله، اینها هم هستند؛ لکن اینکه ما هر کسی را که رأی نداد ملحق به اینها بکنیم، خیلی خطای بزرگی است؛ این خطا را نباید کسانی مرتکب بشوند. نه، [شاید کسی] مشکل دارد، گرفتاری دارد، کار دارد، حوصله ندارد، وقت نمیکند، انواع و اقسام موانع برای این کار وجود دارد. حالا امیدواریم که ان‌شاءالله در این مرحله‌ی دوّم، اجتماع مردم شوق‌انگیز باشد و مایه‌ی آبرو برای نظام اسلامی باشد.

این را مکرّر عرض کرده‌ایم که مشارکت مردم برای نظام جمهوری اسلامی پشتوانه است، مایه‌ی آبرو است، مایه‌ی سربلندی است. اگر چنانچه مردم مشارکت واضح‌تر و بهتر و روشن‌تری داشته باشند، نظام جمهوری اسلامی این توانایی را پیدا خواهد کرد که حرف خودش و نیّات خودش و مقاصد خودش را ــ چه در داخل کشور، چه در مجموعه‌ی امتداد راهبردی کشور ــ تحقّق ببخشد، و این فرصتِ خیلی بزرگی است برای کشور.

امیدواریم ان‌شاءالله خدای متعال دلهای همه‌ی ما را هدایت کند به آنچه مورد رضای او است و همه‌ی کسانی که اسلام را دوست دارند، جمهوری اسلامی را دوست دارند، پیشرفت کشور را دوست دارند و بهبود اوضاع کشور و پُر کردن خلأها را دوست دارند، به وسیله‌ی آرائشان این را در روز جمعه‌ای که پس‌فردا باشد، ارائه کنند و نشان بدهند؛ و خداوند توفیق بدهد تا بتوانند بهترین [فرد] را انتخاب کنند؛ کسی که بتواند این اهداف را ان‌شاءالله در کشور تحقّق ببخشد.

والسّلام علیکم و رحمه‌الله و‌ برکاته

 در ابتدای این دیدار، حجّت‌الاسلام والمسلمین عبدالعلی توجّهی (تولیت و رئیس مدرسه‌ی عالی شهید مطهّری) مطالبی بیان کرد.

 آیت‌الله محمّد امامی‌کاشانی

 مرحله‌ی دوّم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری پانزدهم تیرماه برگزار میگردد.

ثبت شده در سایت روستاي سيد حسين بيجار طی شماره 4871 توسط حسن صفياري و در روز پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت 20:28:07
© Copyright 2024 https://rshb.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 4859
14 / 4 / 1403 - 8:52

مدیر مدرسه سفیران هدایت بیجار: رئیس جمهور آینده باید کارهای نیمه تمام شهید رئیسی را استمرار ببخشد

حجت الاسلام محمودی گفت: شهید رئیسی از همان بدو آغاز کار خود، خدمت به ملت ایران به ویژه مردم محروم و دور افتاده را در فلسفه کاری خویش قرار داد، بنابراین امروز باید شخصی را انتخاب کنیم که بتواند کارهای نیمه تمام شهید رئیسی را استمرار ببخشد. حجت الاسلام سیدموسی محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری

سیدموسی محمودی

حجت الاسلام محمودی گفت: شهید رئیسی از همان بدو آغاز کار خود، خدمت به ملت ایران به ویژه مردم محروم و دور افتاده را در فلسفه کاری خویش قرار داد، بنابراین امروز باید شخصی را انتخاب کنیم که بتواند کارهای نیمه تمام شهید رئیسی را استمرار ببخشد.

حجت الاسلام سیدموسی محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از کردستان با اشاره به دور دوم همه پرسی انتخابات ریاست جمهوری در جمعه پیش رو، اظهار داشت: این انتخابات از بسیاری جهات برای ملت ایران و حتی منطقه و کل جهان حائز اهمیت است، بنابراین باید در انتخاب خود بسیار آگاهانه عمل کنیم و فریب حرف‌های عوام فریبانه را نخوریم.

مدیر مدرسه سفیران هدایت بیجار ادامه داد: در بین این دو کاندیدا بعضاً دیده می‌شود که یکی از آنها با استفاده از احساسات مردم تلاش دارد که سبد آرای خود را به هر نحو ممکن پُر نماید، بنابراین شایسته است که دید مردم به بحث انتخابات دیدی وسیع و گسترده باشد و هرگز فریب این سخنان به ظاهر زیبا را نخوریم.

استاد حوزه علمیه‌ کردستان خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از افراد از روی احساسات و عدم مطالعه و حتی عدم توجه و دقت به گذشته این انقلاب، در دام حرف‌های قشنگ و زیبا و البته غیر عملی نامزدهای انتخاباتی گرفتار می‌شوند که به عینه شاهد این امر در روزهای گذشته هستیم.

حجت الاسلام محمودی، خاطرنشان کرد: کشور ایران با توجه به موقعیت ویژه‌ای که امروز در جهان دارد، نیازمند رئیس جمهوری انقلابی، استکبار ستیز و وحدت گراست که بتواند هم استقلال ایران را حفظ کند و هم اینکه در راستای منویات مقام معظم رهبری حرکت نماید.

وی تصریح کرد: شهید رئیسی از همان بدو آغاز کار خود، خدمت به ملت ایران به ویژه مردم محروم و دور افتاده را در فلسفه کاری خویش قرار داد بنابراین لاجرم امروز باید شخصی را انتخاب کنیم که بتواند کارهای نیمه تمام شهید رئیسی را استمرار ببخشد و اجازه ندهد که برنامه‌ها و افق دید این شهید به دست فراموشی سپرده شود.

وی خاطرنشان کرد: کاندیدای اصلح نباید هرگز در مقابل مستکبران و دشمنان قسم خورده این ملت و نظام از موضع ضعف سخن به میان بیاورد، زیرا ایران امروز با روزهای نخستین پیروزی انقلاب به هیچ وجه قابل مقایسه نیست، امروز کشورمان در اوج اقتدار قرار دارد پس کسی که همواره از موضع ضعف و ناامیدی سخن به میان می‌آورد هرگز نمی‌تواند این انقلاب و کشور را به‌درستی مدیریت نماید.

مدیر مدرسه سفیران هدایت بیجار، یادآور شد: این انقلاب به آسانی به دست نیامده است، ما شهید داده‌ایم که استقلال و عزت داشته باشیم نه اینکه برای گفت‌وگو با استکبار و کشورهای ظالم، دست و پا بزنیم و آرزوی غایی ما گفت‌وگو با روزگویان به هر قیمتی باشد.

منبع: https://www.hawzahnews.com

ثبت شده در سایت روستاي سيد حسين بيجار طی شماره 4859 توسط حسن صفياري و در روز پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت 08:52:32
© Copyright 2024 https://rshb.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 4862
13 / 4 / 1403 - 9:19

علیرضا مهلی رییس ستاد جوانان گام دوم انقلاب دکتر سعید جلیلی: جوانان به گزینه ای رای خواهند داد که با برنامه به میدان آمده باشد

در دولت سه ساله شهید رئیسی با نگاه جدیدی که نسبت به توسعه و آبادانی کشور ایجاد شد یک چارچوب و عملکردی را ارائه داد که بدرستی آینده از طریق انتخاب درست هر یک از ما رقم خواهد خورد.؛

مهلی با اشاره به اینکه دوران ریاست جمهوری شهید رئیسی دوران درخشانی بود افزود:

در دولت سه ساله شهید رئیسی با نگاه جدیدی که نسبت به توسعه و آبادانی کشور ایجاد شد یک چارچوب و عملکردی را ارائه داد که بدرستی آینده از طریق انتخاب درست هر یک از ما رقم خواهد خورد.
مهلی ، دکتر سعید جلیلی را ادامه دهنده راه شهید جمهور دانست و عنوان کرد: امروز شخصیت دکتر سعید جلیلی به عنوان نزدیک ترین شخص به شهید رئیسی به میدان آمده تا با ادامه دادن مسیری که شهید رئیسی در دولت سیزدهم آغاز کرده ادامه دهنده خدمت به مردم باشد، و این مهم مستلزم همراهی، همدلی و حضور حداکثری همه ی ماست.

علیرضا مهلی به کارآمدی و کارنامه روشن ایشان برای ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود امروز دکتر سعید جلیلی با برنامه ای دقیق و کارشناسی که منجر به شکوفایی و اعتلای ایران انقلابی خواهد شد به میدان آمده است و این مهم با رای و حضور حداکثری مردم در جمعه ۱۵ تیرماه اتفاق خواهد افتاد. ان شاالله.

ثبت شده در سایت روستاي سيد حسين بيجار طی شماره 4862 توسط حسن صفياري و در روز چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ساعت 09:19:50
© Copyright 2024 https://rshb.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 4854
12 / 4 / 1403 - 17:52

رییس اداره تبلیغات اسلامی بیجار: ماه محرم فرصتی ارزشمند برای ترویج فرهنگ دینی در جامعه است

رییس اداره تبلیغات اسلامی بیجار گفت: ماه محرم فرصتی مناسب برای آشنایی جوانان با فرهنگ عاشورایی و ترویج فرهنگ ناب محمدی در جامعه است. حجت الاسلام سعد الله جمادیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ماه محرم و صفر یک فرصت مهم برای انتقال فرهنگ اسلامی و دینی به ویژه به نسل جوان و نوجوان جامعه

ماه محرم فرصتی ارزشمند برای ترویج فرهنگ دینی در جامعه است

رییس اداره تبلیغات اسلامی بیجار گفت: ماه محرم فرصتی مناسب برای آشنایی جوانان با فرهنگ عاشورایی و ترویج فرهنگ ناب محمدی در جامعه است.

حجت الاسلام سعد الله جمادیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ماه محرم و صفر یک فرصت مهم برای انتقال فرهنگ اسلامی و دینی به ویژه به نسل جوان و نوجوان جامعه است.

وی با تاکید بر این که حماسه عاشورا به عنوان الگویی فرا مذهبی است، خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) و یارانشان با شجاعت و ایثار در برابر ظلم و ستم ایستادند و نام خود را برای همیشه اعصار در تاریخ به یادگار گذاشتند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بیجار ادامه داد: باید از امکانات موجود فرهنگی در راستای گسترش فضاهای معنوی به خصوص مساجد استفاده شود تا مساجد که سنگر بصیرت و معرفت هستند به حد اعلا برسند.

حجت‌الاسلام جمادیان با بیان این که قیام حسینی حرکتی ماندگار برای رهایی از ظلم و ستم بوده است، گفت: این قیام ارزنده درسی ماندگار را برای همه جامعه بشری به یادگار گذاشته است و آن در این است که باید در راه مبارزه با ظلم و ستم و احیای ارزش‌ها تلاش کرد.

وی در ادامه بر دوری از خرافات و شبهات تاکید و خاطرنشان کرد: می‌توان با استفاده از پتانسیل‌های سخنرانی و مداحی‌ها در راستای تبلیغ و جلوگیری از ناهنجاری‌ها و انحرافات استفاده کرد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بیجار در پایان یادآور شد: باید سعی کنیم با اجرای برنامه‌های مناسب به تبیین اهداف عاشورا و شخصیت حضرت زینب کبری بپردازیم.

ثبت شده در سایت روستاي سيد حسين بيجار طی شماره 4854 توسط حسن صفياري و در روز سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ ساعت 17:52:19
© Copyright 2024 https://rshb.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 4850
12 / 4 / 1403 - 9:09

فولاد کردستان، نگین غرب ایران

دنیای معدن: توجه به توسعه متوازن صنایع و بهبود سطح معیشت به خصوص در مناطق کمتربرخوردار یکی از مسائل مورد توجه دولت سیزدهم بوده است که در نهایت به تصویب ۴۸ طرح پیشران اقتصادی در پی پیگیری های مصرانه از سوی رئیس جمهور شهید انجامید. در میان این طرح ها بررسی دو پروژه یک میلیون

فولاد کردستان، نگین غرب ایران

دنیای معدن: توجه به توسعه متوازن صنایع و بهبود سطح معیشت به خصوص در مناطق کمتربرخوردار یکی از مسائل مورد توجه دولت سیزدهم بوده است که در نهایت به تصویب ۴۸ طرح پیشران اقتصادی در پی پیگیری های مصرانه از سوی رئیس جمهور شهید انجامید.

در میان این طرح ها بررسی دو پروژه یک میلیون تنی کارخانه فولادسازی و نورد پیوسته ورق گرم فولادی قروه در کنار کارخانه تولید آهن اسفنجی به ظرفیت ۱/۶میلیون تن جزو طرح هایی است که ضمن محرومیت زدایی از استان کردستان، نه تنها می تواند به تکمیل زنجیره ارزش فولاد در استان غنی کردستان بینجامد، بلکه می تواند با کاهش هزینه های توسعه زیرساختی در کل استان، الگویی موفق در میان مجتمع های صنعتی ایران در انجام مسئولیت های اجتماعی و توجه به افزایش کیفیت زندگی مردم پیرامون طرح های صنعتی باشد.

 شامل می شود تولید کند.

تمام زیرساخت های مورد نیاز دو پروژه مانند آب، برق و گاز مورد نیاز در زمان ساخت و همچنین در زمان بهره برداری تامین و در حال اجرا هستند.

با تکمیل آن در کنار پروژه مگامدول آهن اسفنجی در شهر بیجار ضمن تکمیل زنجیره ارزش فولاد در استان خواهد توانست هزینه های حمل فولاد به ویژه ورق های عریض را از سایر استان ها به استان های غربی کشور به خصوص کردستان کاهش دهد و هزینه طرح های توسعه ای را برای مناطق مذکور به حداقل برساند. اما نکته ای که می تواند در جهت ایجاد مزیت صادراتی به نفع فولاد قروه باشد این است که این کارخانه در نزدیکی خط آهن همدان به سنندج که به تازگی افتتاح شد قرار گرفته و قرار است با تخصیص یک خط آنتن (مسیر رفت و برگشت یک خطی) به شبکه اصلی خط آهن ایران متصل می شود که در نهایت هزینه های حمل ونقل را به صورت محسوسی کاهش می دهد. چنین امری حتی می تواند سبب افزایش مزیت های صادراتی آن پس از تامین نیازهای داخلی شود. از این رو اصلاً بعید نیست که در پایان عملیات ساخت وساز این پروژه ها شاهد افزایش درآمد ارزی کشور و همچنین استان کردستان باشیم.

گفتنی است، فعالیت های مجتمع فولاد کردستان هم اکنون حکایت از آن دارد که این دو پروژه بزرگ صنعتی هنوز به مرحله تولید نرسیده اما توانسته است در تعمیر مدارس منطقه، تعمیر چاه های آب و احداث راه های روستایی، خدماتی ارزنده به مردم این استان به خصوص در شهرهای قروه و بیجار ارائه دهد و از این طریق الگویی موفق را پیش چشم فعالان بخش صنعت در زمینه انجام مسئولیت های اجتماعی به نمایش بگذارد.

منبع: https://www.donyayemadan.com

ثبت شده در سایت روستاي سيد حسين بيجار طی شماره 4850 توسط حسن صفياري و در روز سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ ساعت 09:09:34
© Copyright 2024 https://rshb.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 4847
11 / 4 / 1403 - 13:45

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه کشور نیازمند رئیس‌جمهوری انقلابی، عمل‌گرا، پرتلاش و مثل شهید رئیسی است.

علیرضا زندیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، اظهار داشت: در دوره سه‌ساله شهید رئیسی، به فرموده رهبر معظم انقلاب، دولت سیزدهم برنامه‌ها و اقدامات اساسی و زیربنایی بزرگی را به ثمر نشاندن که در آینده نتیجه مطلوب آن را ملت مشاهده خواهند کرد، برای ادامه این راه، رئیس‌جمهور آینده ایران باید انقلاب،

علیرضا زندیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، اظهار داشت: در دوره سه‌ساله شهید رئیسی، به فرموده رهبر معظم انقلاب، دولت سیزدهم برنامه‌ها و اقدامات اساسی و زیربنایی بزرگی را به ثمر نشاندن که در آینده نتیجه مطلوب آن را ملت مشاهده خواهند کرد، برای ادامه این راه، رئیس‌جمهور آینده ایران باید انقلاب، عمل‌گرا، پرتلاش و مثل رئیسی باشد.

وی با اشاره به اینکه سعید جلیلی، سیاستمداری است که تا امروز به‌عنوان عضو شورای راهبردی روابط خارجی، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام و نمایندهٔ رهبر جمهوری اسلامی ایران در شورای‌عالی امنیت ملی فعالیت داشته است، گفت: این نامزد جبهه انقلابی با خستگی میانه‌ای ندارد.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: سعید جلیلی در جنگِ ایران و عراق رزمنده بود و در عملیات کربلا پنج پای راست خود را از دست داد؛ ولی بسیاری از مردم از این جانبازی بی‌اطلاع هستند؛ زیرا او نیز مثل شهید رئیسی، گمنام مانده است.

وی افزود: جلیلی از سال ۱۳۶۸ وارد وزارت امور خارجه ایران شد و پس از عهده‌دار شدن سمت‌های مختلف و نیز مدتی فعالیت در دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران، در دولت محمود احمدی‌نژاد به معاونت اروپا و آمریکا این وزارتخانه رسید و از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ سمت دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران را برعهده داشت.

زندیان ادامه‌داد: نامزد جبهه انقلابی انتخابات ریاست‌جمهوری، ۱۸ سال در وزارت امور خارجه مسئولیت داشت و به‌خوبی با کشور‌های جهان ارتباط دارد و زبان دنیا را بلد است.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: جلیلی در طول هشت سال مسئولیتی که در خارج از دولت داشت، اقدام به تشکیل ۲۰ کارگروه تخصصی و جهادی کرد و هیچگاه خود را از جبهه انقلاب جدا ندانست و حتی در دولت سیزدهم، باقدرت بیشتری پابه‌پای شهید رئیسی به اقدامات اساسی بزرگی دست زد.

زندیان گفت: مردم عزیز ایران اسلامی و هم استانی‌های بزرگ اندیش و همیشه در میدان، برای قدردانی از خدمات شبانه‌روزی دولت شهید رئیسی، ضمن حضور حداکثری در پای صندوق‌های رأی، با انتخاب سعید جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری، خواب آشفته دشمنان را نقش‌برآب کنند.

ثبت شده در سایت روستاي سيد حسين بيجار طی شماره 4847 توسط حسن صفياري و در روز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ ساعت 13:45:16
© Copyright 2024 https://rshb.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 4845
27 / 3 / 1403 - 13:32

بیانات مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) در دیدار جمعی از مدال‌آوران المپیادهای علمی

بسم الله الرّحمن الرّحیم اوّلاً خیلی خوش آمدید. واقعاً دیدار جوانهای برجسته و نخبه و آماده‌ی کار، برای هر انسانی شادی‌آور و خرسندکننده و امیدوارکننده است. بنده به جوانها خیلی اعتقاد دارم. خیلی‌ها هستند ــ من میفهمم و میبینم در صحبتهایی که با مسئولین در طول سالها داشته‌ایم ــ درست نمیتوانند درک کنند ارزش انگیزه‌های

بسم الله الرّحمن الرّحیم

اوّلاً خیلی خوش آمدید. واقعاً دیدار جوانهای برجسته و نخبه و آماده‌ی کار، برای هر انسانی شادی‌آور و خرسندکننده و امیدوارکننده است. بنده به جوانها خیلی اعتقاد دارم. خیلی‌ها هستند ــ من میفهمم و میبینم در صحبتهایی که با مسئولین در طول سالها داشته‌ایم ــ درست نمیتوانند درک کنند ارزش انگیزه‌های جوان و جوانی را؛ اینها خیلی امیدی به جوانها ندارند. بنده خیلی امیدوارم به جوانها.

اوّلاً شماها یک ثروتید برای کشور؛ مجموعه‌ی جوان، بخصوص جوان نخبه، واقعاً برای کشور یک ثروت است. و درست است که مدال اهمّیّت دارد ــ خب این مدالها ارزش دارد و هر کدام از اینها مایه‌ی افتخار است ــ امّا ارزش نخبه خیلی متفاوت با ارزش مدال است، ارزش نخبه خیلی بالاتر از این حرفها است.

شماها میتوانید یک فضای نامطلوب را تبدیل کنید به یک فضای صد درصد مطلوب. شما میتوانید تاریخ را عوض کنید؛ تاریخ را میتوانید عوض کنید. متأسّفانه مطالعات تاریخی شماها کم است؛ غالباً مطالعات تاریخی جوانها کم است. اگر تاریخ بخوانید، می‌بینید که تاریخ فرازونشیب‌هایی دارد و کشور ما که مرکز تحوّلات گوناگون تاریخی است، یک جاهایی واقعاً بکلّی کأنّه از روی نقشه پاک شده؛ یعنی وضع کشور این‌جوری بوده. بعد، شما می‌بینید که ناگهان ــ بعد از یک برهه‌ای؛ حالا متفاوت [است] ــ همین موجودی که در واقع نیست شده بود، آن‌چنان شکوهی پیدا میکند، آن‌چنان عظمتی پیدا میکند که وقتی نگاه میکنید، می‌بینید عامل انسانی در اینجا مؤثّر بوده. در «عامل انسانی»، مطلقاً نباید ذهن انسان برود به سیاست و سیاسیّون و حکّام و زمامداران؛ نه، آنها هم در یک مواردی تأثیر داشتند، تأثیراتشان بد نبوده؛ عامل انسانی علمی، فکری، اخلاقی و معنوی [از جمله‌ی] این عوامل بوده و [کشور] با اینها اوج گرفته.

از دوره‌ای که استعمار در کشور ما وارد شد ــ البتّه ما رسماً مستعمره نشدیم، لکن در معنا استعمار بوده؛ یعنی تسلّط حکومتها و فرهنگهای بیگانه وجود داشته در کشور ــ کشور رو به انحطاط و سقوط رفت؛ یعنی مثلاً از سالهای ۱۸۰۰ میلادی که مأمور انگلیسی اوّل‌بار از هند وارد کشور شد و از بندرعبّاس یا بوشهر که وارد شد ــ حالا من درست یادم نیست ــ شروع کرد به افساد؛ یعنی از همان اوّلِ ورودش، به آن حاکم شهر اوّل که رسید رشوه داد، آن را از خود کرد، بعد به کمک او به شهر دوّم رفت، به او رشوه داد، تا رسید به تهران که به شاه رشوه داد، به شاهزاده‌ها رشوه داد! زمان فتحعلی‌شاه؛ یعنی بتدریج اینها مسلّط شدند، فرهنگ ما را بردند، از رشد علمی ما را محروم کردند، از لحاظ فهم سیاسی و انگیزه‌ی سیاسی ما را در مراحل خیلی پایین و پست نگه داشتند، تا انقلاب شد.

انقلاب درست به عکسِ آن مسیر حرکت کرد؛ انقلاب در کشور جهش ایجاد کرد. جهشهای انقلاب جهشهای واضح و روشنی است؛ شما در زمینه‌ی سیاسی این جهش را می‌بینید، در زمینه‌ی علمی می‌بینید، در زمینه‌ی فنّاوری می‌بینید، در زمینه‌ی اخلاق اجتماعی این جهش را می‌بینید؛ در همه‌ی این جهات، انقلاب جهش ایجاد کرد. انقلاب را چه کسی به وجود آورد؟ نیروی انسانی، عمدتاً هم جوان؛ یعنی نقش نیروی انسانی این است. و هر چه این جوان بیشتر اهل فکر و اهل تصمیم و عزم راسخ باشد، این تأثیر عمیق‌تر و بیشتر خواهد شد. شما در دعای کمیل میخوانید: قَوِّ عَلىٰ‌ خِدمَتِکَ‌ جَوَارِحی؛ اوّلش این است. خب جوان جوارح محکم‌تری دارد دیگر. وَ اشدُد عَلَى العَزیمَهِ جَوانِحی؛(۲) دل من را با قدرت تصمیم‌گیری محکم کن. قدرت تصمیم‌گیری در جوان بیشتر است. تا آخر؛ حالا دیگر نمیخواهم دعای کمیل را برایتان معنا کنم. جوان این‌جوری است.

شماها میتوانید کشور را تغییر بدهید، میتوانید در جهت خوب حرکت بدهید؛ نگرانی‌هایی دارید، میتوانید در راه رفع این نگرانی‌ها واقعاً تلاش کنید. منتظر هم نمانید که یکی مثل من به شما بگوید برای رفع نگرانی‌ها چه‌ کار کنید؛ نه، فکر کنید دیگر؛ فکر کنید، راه را پیدا کنید، اجتماع کنید، همکاری کنید، همفکری کنید و برای رفع موانع، راه پیدا کنید؛ راه‌های فکری پیدا کنید، راه‌هایی که مناسب شما است پیدا کنید. به نظر من، شماها خیلی کار میتوانید انجام بدهید.

من دو نکته یادداشت کرده‌ام که به شما بگویم. یک نکته‌اش این است که نخبگی یک جریان است، یک مسیر است، یک نقطه‌ی ثابت نیست؛ این نکته‌ای بود که یکی از دوستان هم اشاره کردند و من خیلی خوشم آمد. این‌طور نیست که بگوییم حالا که ما نخبه شده‌ایم، قضیّه دیگر تمام شد؛ این شروع کار است، شروع یک جریان است. شما مدال‌آوری داشتید یا فرض بفرمایید که در کنکور مثلاً‌ رتبه‌ی بالا داشتید؛ این شروع یک جریان است، باید در این جریان پیش بروید. «پیشرفت در این جریان» به معنای چیست؟ به معنای خلّاقیّت است؛ خلّاقیّت فکری آنجایی که کار فکری میکنید، خلّاقیّت عملی آنجایی که کار عملی میکنید. در زمینه‌ی علم، در زمینه‌ی فنّاوری، در زمینه‌ی گسترش اخلاقیّات و معنویّات باید کار کنید، تلاش کنید. یک مقدار عمده‌ای به عهده‌ی خودتان است، یک مقدار عمده‌ای هم به عهده‌ی مسئولین است؛ یعنی وزارتهای ذی‌ربط تأثیر دارند، بنیاد نخبگان تأثیر دارد، دفاتر نمایندگی تأثیر دارد، مسئولان داخل خود دانشگاه ــ مسئولان گوناگون دانشگاه، مثل رئیس دانشگاه ــ تأثیر دارند؛ نهادسازی باید بشود، جریان‌سازی باید به وجود بیاید. بالاخره به این توجّه کنید که نخبگی پایان کار نیست؛ حالا که نخبه شدید، این شروع یک حرکت و یک جریان است.

یک نکته‌ی دیگری که به نظرم مهم است، این است که کشور ما از حدود سال ۱۳۸۰ یک حرکت علمی را،‌ یک جهش علمی را شروع کرده. البتّه در دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ هم کار علمی میشد، امّا از حدود سال ۱۳۸۰ یا یک خرده جلوتر ــ الان درست یادم نیست ــ به‌اصطلاح یک تحریک عمومی‌ای در محیط اساتید و در محیط دانشجوها انجام گرفت، یک حرکت علمی خوبی به وجود آمد؛ به طوری که آمارهای جهانی نشان میداد که ما در سرعت پیشرفت علمی، چندین برابر متوسّط جهانی داریم پیشرفت میکنیم. البتّه من همان وقت هم بارها گفتم(۳) سرعت پیشرفت نکته‌ی بسیار خوبی است، نکته‌ی مهمّی است، امّا نکته‌ی اصلی نیست، برای خاطر اینکه خود پیشرفت باید اتّفاق بیفتد. ما چون عقب‌ماندگی داشته‌ایم، حالا [اگر] همین‌طور در پیشرفت سرعت داشته باشیم، تازه میرسیم به وسط راه، به جلو نمیرسیم؛ ما باید به خطّ جلو و به خطّ مقدّم برسیم.این از سال ۸۰ شروع شده، [امّا] این چند سال آخر دهه‌ی ۹۰ یک مقداری افت پیدا کردیم. اینجا یک آماری به من دادند که من یادداشت کردم و این به نظر من مهم است؛ یعنی جزئی است، امّا حکایت از یک مسئله‌ی مهم‌تری دارد. میگویند ما در سالهای ۹۷ تا ۱۴۰۰، در مسابقات جهانی یا المپیادهای جهانی، جمعاً ۲۶ مدال طلا داشتیم، در حالی ‌که در ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، ۳۰ نشان طلا داریم؛ یعنی در دو سال، بیشتر از آن چهار سال داریم. بنابراین، باز در این دو سه ساله یک حرکتی پیدا شده، منتها این حرکت کافی نیست؛ احتیاج داریم به یک خیزش علمی. شماها در این زمینه میتوانید واقعاً کار کنید، میتوانید مؤثّر باشید؛ هم خودتان بیشتر تلاش علمی بکنید، هم محیط را آماده کنید. این هم یک مسئله.

و سیاست هم در این زمینه‌ها تأ‌ثیرگذار است؛ یعنی همان‌طور که اشاره کردم، وقتی که سیاست انگلیس‌ها در کشور حاکم شد و غالب شد ــ که حدود دویست سال هم طول کشید؛ تسلّط سیاست انگلیس‌ها در ایران نزدیک به دویست سال طول کشید که البتّه اواخر، آمریکایی‌ها آن را ادامه دادند ــ خیلی به ضرر کشور تمام شد. الان هم ما یک استقلال سیاسی‌ای خوشبختانه داریم؛ یعنی ایران، جمهوری اسلامی، نسبت به مسائل کلّی دنیا دارای منطق و دارای حرف و دارای جایگاه مشخّصی است. ما در قضیّه‌ی فلسطین حرف داریم، در قضایای آمریکا حرف داریم، در مسائل دنیا [مثل] مسئله‌ی نظم نوین جهانی حرف داریم، در قضایای دنیا حرف داریم؛ یعنی حرفی داریم که شنیده میشود؛ یعنی در دنیا می‌شنوند حرف ما را و روی آن حساب میکنند؛ ممکن است خیلی‌ها قبول نکنند، امّا بالاخره روی این حرف حساب میکنند. این استقلال است؛ این را نباید از دست بدهیم. حالا هر دولتی که سر کار می‌آید، یکی از مسائل مهمّش باید این باشد که این استقلال سیاسی را که خوشبختانه به وجود آمده، ما حفظ کنیم.

یکی از دوستان اشاره کردند به مسئله‌ی انتخابات؛(۴) خب انتخابات خیلی مهم است و در درجه‌ی اوّل هم مشارکت مهم است که شما باید ــ چه در محیط‌های دانشجویی، چه در محیط‌های کاری، چه در محیط‌های خانوادگی و مانند اینها ــ هر چه میتوانید تلاش کنید که مشارکت افزایش پیدا کند. بعد هم نگاه کنید ببینید چه کسی به ملاکهای انقلاب نزدیک‌تر است و توانایی کار در جهت ملاکهای انقلاب را دارد؛ اینها را اگر ملاحظه کنید، شاید بتوانید مثلاً یک انتخاب خوبی داشته باشید. امیدواریم ان‌شاءالله خدای متعال آنچه صلاح این کشور و صلاح این ملّت است، به‌آسانی و بی‌دغدغه پیش بیاورد.

من عرایضم را تمام میکنم؛ به همه‌ی شماها مجدّداً خوشامد میگویم و باز هم به دوستانتان که نیامدند و ما محروم شدیم از زیارتشان، سلام میفرستم.

والسّلام‌علیکم‌ورحمهالله

 در ابتدای این دیدار ــ که پس از اقامه‌ی نماز ظهر و عصر به امامت رهبر معظّم انقلاب اسلامی برگزار شد ــ هشت نفر از مدال‌آوران المپیادهای دانش‌آموزی و دانشجویی به بیان دیدگاه‌های خود درباره‌ی مسائل مختلف عرصه‌ی نخبگانی پرداختند.

۲) مصباح المتهجّد، ج ۲، ص ۸۴۹

 از جمله بیانات در دیدار رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فنّاوری (۱۳۹۴/۸/۲۰)

 انتخابات چهاردهمین دوره‌ی ریاست جمهوری که در هشتم تیرماه سال جاری برگزار میشود.

منبع: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=56701

ثبت شده در سایت روستاي سيد حسين بيجار طی شماره 4845 توسط حسن صفياري و در روز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت 13:32:55
© Copyright 2024 https://rshb.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 4843
27 / 3 / 1403 - 7:57

زندیان: اجرای برنامه هفتم رشد و توسعه اقتصادی کشور را به همراه دارد/مجلس دوازدهم پیگیری می‌کند

نماینده مردم بیجار در مجلس گفت: پیگیری اجرای دقیق برنامه هفتم توسعه باید یکی از اقدامات مهم مجلس دوازدهم شورای اسلامی باشد. علیرضا زندیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به موضوعات اقتصادی که باید در اولویت کاری مجلس دوازدهم قرار گیرد، گفت: پیگیری اجرای دقیق برنامه هفتم توسعه باید یکی از اقدامات مهم مجلس

نماینده مردم بیجار در مجلس گفت: پیگیری اجرای دقیق برنامه هفتم توسعه باید یکی از اقدامات مهم مجلس دوازدهم شورای اسلامی باشد.

علیرضا زندیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به موضوعات اقتصادی که باید در اولویت کاری مجلس دوازدهم قرار گیرد، گفت: پیگیری اجرای دقیق برنامه هفتم توسعه باید یکی از اقدامات مهم مجلس دوازدهم شورای اسلامی باشد، چراکه برنامه‌های دورهای گذشته در بهترین حالت ۳۰ درصد اجرا شده‌اند، بنابراین پیگیری و نظارت مجلس بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی می‌تواند به اجرای بهتر برنامه هفتم کمک کند و به‌یقین اجرای این برنامه رشد و توسعه اقتصادی کشور را به همراه دارد.

نماینده مردم بیجار گروس در مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از کاهش ارزش پولی کشور به دنبال کوتاهی در کنترل نرخ ارز، افزود: همچنین باید نگاه اصلاحی به وضعیت صادرات محصولات خود داشته باشیم چراکه ارز ناشی از صادرات وارد چرخه اقتصاد کشور نمی‌شود، بنابراین در این بخش نیز باید نظارت بیشتری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ساله گذشته تراز منفی تجاری داشته‌ایم، ادامه داد: نظارت بر واردات و صادرات کالاها، نظارت بر عملکرد شرکت‌های دولتی باید در اولویت مجلس دوازدهم باشد.

زندیان مطرح کرد: همچنین باید کشاوزی، صنعت، خودرو و فولاد مورد توجه ما قرار گیرد چراکه معیشت و اقتصاد کشور در گرو چرخش صحیح این بخش‌ها است./

منبع: https://www.icana.ir

ثبت شده در سایت روستاي سيد حسين بيجار طی شماره 4843 توسط حسن صفياري و در روز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت 07:57:43
© Copyright 2024 https://rshb.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 4841
25 / 3 / 1403 - 15:36

مدیرکل ورزش و جوانان استان کردستان: هتل ورزش شهرستان بیجار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

بیجار- مدیرکل ورزش و جوانان استان کردستان گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته پروژه هتل ورزش شهرستان بیجار تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. به گزارش خبرنگار مهر، غلام ویسی عصر پنج شنبه در جریان بازدید از پروژه پیست اسکی بیجار اظهار کرد: پروژه هتل ورزش یکی از پروژه‌های مهم در استان کردستان است. وی افزود:

هتل ورزش شهرستان بیجار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

بیجار- مدیرکل ورزش و جوانان استان کردستان گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته پروژه هتل ورزش شهرستان بیجار تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، غلام ویسی عصر پنج شنبه در جریان بازدید از پروژه پیست اسکی بیجار اظهار کرد: پروژه هتل ورزش یکی از پروژه‌های مهم در استان کردستان است.

وی افزود: با توجه به ضرورتی که در خصوص مسابقات ورزشی و میزبانی مسابقات ورزشی وجود داشت این پروژه به طور ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

غلام ویسی عنوان کرد: در گذشته اعتباراتی برای این پروژه در نظر گرفته شده و اکنون از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

وی اضافه کرد: در جلسه‌ای که با حضور وزیر ورزش و جوانان و نماینده مردم بیجار برگزار شد قول‌های مساعدی در خصوص اتمام این پروژه داده شد.

وی گفت: مبلغ ۱۰ میلیارد تومان از اعتبارات وزرات خانه و پنج میلیارد از طرف نماینده مردم بیجار به این پروژه اختصاص یافته است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کردستان خاطر نشان کرد: برای تکمیل پروژه حدوداً ۳۵ میلیارد تومان برای ساخت پروژه نیاز است و حدود ۱۵ میلیارد تومان هم برای تجهیزات این پروژه مورد نیاز است.

وی یادآور شد: پیش بینی می‌شود این پروژه تا سال آینده به بهره برداری برسد.

منبع: https://www.mehrnews.com/news

ثبت شده در سایت روستاي سيد حسين بيجار طی شماره 4841 توسط حسن صفياري و در روز جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ ساعت 15:36:41
© Copyright 2024 https://rshb.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 4839
15 / 3 / 1403 - 15:21

قیام ۱۵ خرداد

قیام ۱۵ خرداد (۱۳۴۲ش)، تجمع و راهپیمایی مردم برخی از شهرهای ایران در اعتراض به دستگیری حضرت امام خمینی. تظاهرات در قم، تهران و ورامین به خشونت کشیده شد و تعدادی از مردم کشته و مجروح شدند. دستگیری امام خمینی به‌خاطر سخنرانی او در ۱۳ خرداد ۱۳۴۲ش.(عاشورای ۱۳۸۲ق) در مدرسه فیضیه علیه محمدرضا پهلوی شاه وقت ایران بود. در این سخنرانی حکومت وقت به حکومت یزید تشبیه شده بود. امام

قیام ۱۵ خرداد (۱۳۴۲ش)، تجمع و راهپیمایی مردم برخی از شهرهای ایران در اعتراض به دستگیری حضرت امام خمینی. تظاهرات در قم، تهران و ورامین به خشونت کشیده شد و تعدادی از مردم کشته و مجروح شدند.

تصویری از اعتراض مردم ایران به دستگیری امام خمینی

دستگیری امام خمینی به‌خاطر سخنرانی او در ۱۳ خرداد ۱۳۴۲ش.(عاشورای ۱۳۸۲ق) در مدرسه فیضیه علیه محمدرضا پهلوی شاه وقت ایران بود. در این سخنرانی حکومت وقت به حکومت یزید تشبیه شده بود. امام خمینی، به‌دلیل کشته شدن جمعی از مردم، این روز را برای همیشه عزای عمومی اعلام کرد از این‌رو ۱۵ خرداد در تقویم جمهوری اسلامی ایران تعطیل رسمی است.

زمینه‌ها

تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی در دولت وقت که روحانیون بعضی از فقرات آن را مخالف با اسلام می‌دانستند[۱]، انقلاب سفید[۲] و حمله مأموران حکومتی به مدرسه فیضیه در فروردین ۱۳۴۲[۳] حوادثی بودند که زمینه ساز حوادث ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ شد.

روحانیون ایام محرّم آن سال را فرصتی برای تبلیغات علیه برنامه‌ها و سیاست‌های محمدرضا پهلوی دانستند. حکومت در ماه محرّم، خطاب به وعاظ و روحانیون اعلام و به آن‌ها الزام کرد که در سخنرانی‌ها از بیان سه مطلب خودداری کنند: الف) علیه شخص اول مملکت سخن نگویند. ب) علیه اسرائیل مطلبی گفته نشود. ج) به مردم نگویند که اسلام در خطر است. با شروع ایام عزاداری محرّم، وعّاظ و روحانیون به سخنرانی و وعظ پرداختند. امام خمینی نیز در سخنرانی‌های پس از نماز، علیه هیأت حاکمه و حکومت پهلوی، صحبت می‌کرد.[۴]

تاسوعا و عاشورای سال ۱۳۴۲ش در شهرهای مختلف ایران به صحنه انتقاد علنی از حکومت پهلوی و عملکرد آن تبدیل شد و روزهای یازدهم و دوازدهم محرّم نیز، در ادامه روزهای قبل به تظاهرات سیاسی مردم علیه حکومت پهلوی تبدیل گردید و شعارهایی به طرفداری از امام خمینی و علیه شاه و حکومتش سر داده شد. در روز یازدهم محرّم، دانشجویان دانشگاه تهران به جمع تظاهرکنندگان پیوستند. حکومت در واکنش به این رویداد‌ها و به منظور تهدید و پایان دادن به تظاهرات، در صدد دستگیری امام خمینی و گروهی از روحانیون برآمد.[۵]

سخنرانی و بازداشت امام خمینی

مقالهٔ اصلی: سخنرانی امام خمینی در عاشورای سال ۱۳۴۲ هجری شمسی

سخنرانی امام خمینی در مدرسه فیضیه در خرداد ۱۳۴۲

امام خمینی در ساعت ۶:۳۰ بعد از ظهر روز عاشورا سال ۱۳۸۳ق (۱۳ خرداد سال ۱۳۴۲ش) با اعلام قبلی برای سخنرانی در مدرسه فیضیه قم حاضر شد و در سخنرانی خود به صراحت شاه وقت را مورد انتقاد قرار داد. در این روز نیروهای امنیتی و انتظامی حکومت پهلوی در حالت آماده‌باش کامل بودند.

آیت الله خمینی بر خلاف روش رایج سخنرانان، ابتدا روضه خواند و بعد صحبت کرد. وی پس از شرح رخداد کربلا، حمله مأموران حکومت پهلوی به مدرسه فیضیه در دوم فروردین سال ۱۳۴۲ش را، به واقعه کربلا تشبیه کرد[۶] که با شیون و گریه حاضران همراه شد. نیروهای حکومت پهلوی امام خمینی را شبانه به تهران بردند سید حسن قمی و بهاءالدین محلاتی دو روحانی دیگری بودند که دستگیر و به تهران منتقل شدند.[۷]

راهپیمایی‌های اعتراضی

صبح روز پانزدهم خرداد، مردم قم و برخی از شهر‌هااز دستگیری امام خمینی مطلع شده و دست به اعتراض زدند. در تهران، دانشجویان دانشگاه تهران، کلاس‌ها را تعطیل کردند و به تظاهرات مردم پیوستند. بارفروشان به همراهی برخی چهره های شناخته شده مثل طیّب حاج‌رضایی[یادداشت ۱] و حاج اسماعیل رضایی[یادداشت ۲] نیز از مرکز شهر به حرکت درآمده و به تظاهرکنندگان ملحق شدند. تظاهرکنندگان که لحظه به لحظه به تعدادشان افزوده می‌شد، درصدد اشغال مراکز مهم دولتی و حکومتی از قبیل کاخ مرمر، اداره رادیو، اداره تسلیحات ارتش و غیره بودند. بازاریان نیز با تعطیلی بازار و تجمّع در مساجد و یا با پیوستن به تظاهرکنندگان، اعتراض صریح خود را اعلام کردند.[۸]

درگیری و کشتار مردم

مأموران نظامی که در نقاط مرکزی و حساس شهرهای قم و تهران مستقر بودند به سوی تظاهرکنندگان تیراندازی کردند. تظاهرات در آن روز و دو روز بعد نیز ادامه یافت و تعدادی از مردم کشته و مجروح شدند. حسین فردوست در خاطراتش ادعا کرده که اگر به کمک اویسی نرفته بود با ندانم کاری‌هایش نزدیک بود تاج و تخت محمدرضا(شاه) را برباد بدهد ولی او با استفاده از یک آیین‌نامه آمریکایی برای مقابله با تظاهرات خیابانی و انتقالش به اویسی شاه و حکومتش را از مخمصه سقوط نجات داده است. [۹] دهقانان کفن‌پوش ورامینی نیز که در پشتیبانی از امام خمینی راهی تهران شده بودند، با مأموران نظامی در سر پل باقرآباد روبرو شده و تعدادی کشته یا زخمی شدند.[۱۰] یک کمیسیون تحقیق، تعداد کشته‌ها را ۸۶ نفر و زخمی‌ها را ۱۹۳ نفر اعلام کرد.[۱۱]

واکنش حکومت پهلوی

پس از فرو نشستن درگیری‌ها، اسدالله عَلَم[یادداشت ۳] نخست‌وزیر، در مصاحبه‌ای با روزنامه هرالد تریبون [یادداشت ۴]در روز ۱۷ خرداد ۱۳۴۲ش تهدید کرد که امام و برخی دیگر از علما، محاکمه نظامی خواهند شد و ممکن است حکم اعدام آن‌ها صادر شود. شاه نیز دو روز بعد طی سخنرانی بیانات امام خمینی و تظاهرات مردم را به تحریک و پول بیگانگان – جمال عبدالناصر[یادداشت ۵]– دانست زیرا جمال عبدالناصر در آن زمان به دلیل همکاری شاه و اسرائیل روابط خصمانه‌ای با شاه داشت. در این راستا رسانه‌های حکومتی ادعا کردند که شخصی به نام عبدالقیس از بیروت با هواپیما وارد فرودگاه مهرآباد شده و در گمرک مهرآباد حدود یک میلیون تومان پول از او به دست آمده و اعتراف کرده است که ناصر این پول‌ها را برای افراد معینی در ایران فرستاده است.[۱۲]
عَلَم به وزارت‌های اقتصاد، دادگستری و کشور ایران دستور داد از خانواده قربانیان ۱۵ خرداد، حمایت کنند. در گزارش کمیسیون مربوطه آمده برای حمایت از خانواده‌هایی که سرپرست خود را از دست داده بودند، مقرری ماهانه تا بهمن ۱۳۵۷ از بودجه نخست‌وزیری داده می‌شد.[۱۳]

واکنش علما و روحانیان

بخشی از واکنش علما به شکل ارسال تلگراف، صدور اعلامیه و فرستادن نامه صورت گرفت. تلگراف‌های زیادی از طرف علما از شهرستان‌های مختلف به تهران ارسال شد که برخی خطاب به مجامع حکومتی بوده است و ضمن انتقاد از حکومت، خواستار آزادی امام و سایر دستگیرشدگان شده بود (مانند تلگراف انتقادآمیز آیت‌الله سید محمود حسینی شاهرودی و آیت‌الله سید محمد هادی میلانی به شاه) و برخی دیگر به زندان قصر و نزد امام ارسال و برای ایشان آرزوی سلامتی شده بود (مانند تلگراف ۶۱ روحانی قزوین و همچنین تلگراف ۱۳ نفر از علمای خرم‌آباد، قم و شهر ری به امام). البته ناگفته نماند که همزمان با تلگراف‌ها، اعلامیه‌هایی نیز از سوی علما و در انتقاد از دولت صادر شد که به‌عنوان نمونه، می‌توان به اعلامیهٔ آیت‌الله سید محمدرضا گلپایگانی اشاره کرد که از دولت انتقاد کرده و خواستار آزادی هرچه سریع‌تر سید روح الله خمینی و سایر دستگیرشدگان شده بود.[۱۴] آیت الله سید محسن حکیم از مراجع تقلید شیعه پیشنهاد داد که علما به عنوان اعتراض به نجف هجرت کنند. امام خمینی نیز در نامه ای به آیت الله حکیم نوشت«ما می‌دانیم با هجرت مراجع و علمای اعلام ـ اعلی اﷲ کلمتهم ـ مرکز بزرگ تشیع در پرتگاه هلاکت افتاده و به دامن کفر و زندقه کشیده خواهد شد… ما عجالتاً در این آتش سوزان به سر برده و با خطرهای جانی صبر نموده، از حقوق اسلام و مسلمین و از حریم قرآن و استقلال مملکت اسلام دفاع می‌کنیم و تا سر حد امکان مراکز روحانیت را حفظ نموده، امر به آرامش و سکوت می‌نماییم.» [۱۵] آیت‌ﷲ خویی از مراجع تقلید ساکن نجف نیز نسبت به وقایع ۱۵ خرداد این چنین اعلام موضع کرد. «بر هر فردی از افراد مسلمان در هر لباس و هر مقامی که باشند واجب است که از همکاری با این دولت خائن خودداری نمایند». ‏[۱۶]

مهاجرت علما به تهران

امام خمینی:

من روز پانزده خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام می‌کنم و برای بزرگداشت شهدای خویش در این روز بزرگ در مدرسه فیضیه به سوگ می‌نشینم به امید آنکه با خواست خداوند متعال باقیمانده ریشه‌های گندیده استعمار از بیخ و بُن کنده شود و جمهوری اسلامی مبنی بر احکام قرآن مجید در کشور ما مستقر شود.»

امام خمینی، صحیفه نور، ج۷، ص۵۰.

علما و روحانیون از شهرستان‌های مختلف دست به مهاجرت زده و هنوز ۳۵ روز از قیام ۱۵ خرداد و دستگیری آیت الله خمینی نگذشته بود که گروهی از آن‌ها وارد تهران شدند. به دنبال این اقدام، شاه مانع ورود دیگر روحانیون به تهران شد. دولت به هواپیمای حامل سید محمدهادی میلانی، که عازم تهران بود، دستور بازگشت داد و بعضی از علما را مجبور به بازگشت به شهرهای خودشان کرد. اما دیری نگذشت که در این سیاست تجدیدنظر شد و مهاجرت علما ادامه یافت. با حضور مهاجران در تهران، آن‌ها دست به تشکیل جلسات متعددی زدند و آمادگی خود را برای مقابله با اقدامات حکومت اعلام کردند. جو عمومی نیز به نفع علما بود و مردم از آن‌ها حمایت می‌کردند. در نتیجه، شاه به‌ناچار عقب‌نشینی کرد و با اعلام عدم آسیب‌رسانی به امام خمینی، اجازه داد که نمایندهٔ علما شخصاً با امام خمینی ملاقات کند. بدین ترتیب، جو عمومی با آزادی موقت امام خمینی و یارانش آرام گردید و مهاجرت ۱۴ روزهٔ علما پایان پذیرفت.[۱۷]

آزادی امام خمینی

در ۱۵ فروردین ۱۳۴۳ش، پس از سالگرد واقعه فیضیه و پیش از ذی‌حجه و محرم، امام خمینی پیام آزادی خود را دریافت کرد و از قیطریه خارج شده و به منزل خود در قم منتقل شد. خبر آزادی او موجی از شادی آفرید و دیدارکنندگان را از قم و شهرهای دیگر، به سمت منزل او روانه ساخت. دولت نیز آزادی امام خمینی را نتیجه علایق مذهبی حکومت و احترام به مقامات روحانی تفسیر کرد.[۱۸]

قیام۱۵ خرداد از دیدگاه امام خمینی و آیت الله خامنه ای

  • امام خمینی:

راهگشای نسل های آینده

قیام ۱۵ خرداد اسطورۀ قدرت ستمشاهی را در هم شکست و افسانه ها و افسون‌ها‏‎ ‎‏را باطل کرد. شهادت جوانان رشید و زنان و مردان در آن روز سدّ عظیم قدرت شیطانی‏‎ ‎‏را از بنیان سست نمود. خون سلحشوران کوخ نشین، کاخ‌های ستم را در هم کوبید. ملت‏‎ ‎‏عظیم الشأن ایران با قیام و نثار خون فرزندان عزیز خویش، راه قیام را برای نسل‌های آینده‏‎ ‎‏گشود و ناشدنی‌ها را شدنی کرد.[۱۹]

ریشه داشتن در عاشورای امام حسین(ع)

سالروز‏‎ ‎‏خرداد ۴۲ خمیر مایۀ نهضت مبارک ملت بزرگ ایران و روز بذر انقلاب بزرگ اسلامی‏‎ ‎‏ماست. ملت عزیز باید این خمیرمایه و بذر پربرکت را در عصر عاشورای ۱۳۸۳ قمری‏‎ ‎‏جستجو کند؛ عصر عاشورای مصادف با ساعات شهادت نصرت آفرین سید مظلومان و‏‎ ‎‏سرور شهیدان؛ عصر عاشورایی که خون طاهر و مطهر ثارالله و ابن ثاره به زمین گرم کربلا‏‎ ‎‏ریخت و ریشۀ انقلابات اسلامی را آبیاری نمود. [۲۰]


۱۵ خرداد، یوم الله

ملت بزرگ ایران سالروز ۱۵ خرداد را که یوم الله است زنده نگه می دارد، و افتخار قیام‏‎ ‎‏ملت را که با مشت گره کرده و خون طاهر خویش در مقابل ستمشاهی پهلوی ایستاد و پایۀ‏‎ ‎‏استوار انقلاب اسلامی را ـ که سرنگونی قدرتمندترین جنایتکار منطقه را در پی داشت ـ‏‎ ‎‏ریخت از یاد نمی برد. [۲۱]

۱۵ خرداد، قیام قشرهای اسلامی

۱۵خرداد را به تبع اسلام اینها(قشرهای اسلامی) بوجود آوردند و به تبع اسلام اینها حفظ کردند؛ و به تبع اسلام اینها نگهداری می کنند. کسانی که گمان می کنند غیر قدرت اسلام می توانست یک همچو سدی رابشکند در خطا هستند. [۲۲]

آیت الله خامنه ای:

عناصر سه گانه در قیام

در ۱۵ خرداد سه عنصر وجود داشت. یکی عنصر مردم بود، یکی عنصر رهبر و امام بود و سومی عنصر انگیزه‌ی مذهبی و روح شهادت‌طلبی و فداکاری برای خدا بود. نطفه‌ی انقلاب ما با این سه عنصر بسته شد.[۲۳]


ارتباط قیام با عاشورا


شروع نهضت پانزده خرداد هم به برکت عاشورا بود… در پانزده خرداد که در سال چهل و دوی شمسی – هشتاد و سه قمری – با دوازدهم محرّم مصادف بود، امام بزرگوار ما رضوان‌الله‌تعالی علیه در عرصه عاشورایی و با بهره‌برداری به بهترین شکل ممکن از ماجرای عاشورا و محرّم ، توانستند پیام حق و دادِ برآمده از دلِ خود را به‌گوش مردم برسانند و مردم را متحوّل کنند. [۲۴]

قیام خود جوش

حادثه‌ی دوم فروردین – حادثه‌ی مدرسه‌ی فیضیه – در مقابل حادثه‌ی پانزده خرداد، حادثه‌ی کوچکی بود… حادثه ابعاد خیلی زیادی نداشت. امام توانست آن حادثه را برای به حرکت درآوردن همه‌ی ملت ایران مورد استفاده قرار دهد. پانزده خرداد را که امام به وجود نیاورد – در این روز امام در زندان بود پانزده خرداد یک حادثه‌ی خودجوش بود. پانزده خرداد، محصول حرکتی بود که امام در دوم فروردین به وجود آورد، من در همان سال، این نکته را به امام عرض کردم. گفتم نبودن شما در بیرون، موجب شد که پانزده خرداد با این عظمت، نتواند مورد استفاده قرار بگیرد. یعنی امثال ماها که در بیرون بودند، نتوانستند عشری از اعشار استفاده‌یی را که امام از دوم فروردین کرد، از پانزده خرداد بکنند. [۲۵]

بزرگداشت ۱۵ خرداد

امام خمینی روز ۱۵ خرداد را همچون عاشورا روز عزای عمومی ملت مظلوم دانست و روز حماسه و تولد جدید اسلام و مسلمانان نامید.[۲۶] بعد از انقلاب در سال ۱۳۵۷ش این روز در تقویم رسمی ایران تعطیل رسمی اعلام شد و همه ساله مراسم‌هایی به این مناسبت برگزار می‌شود.

قیام۱۵ خرداد در اشعار و ادبیات انقلاب اسلامی

در اشعار شاعران قبل و بعد از پیرزوی انقلاب اسلامی نمونه‌هایی از شعر در رابطه با قیام ۱۵ خرداد وجود دارد. رضا اسماعیلی پژوهش‌گر ادبیات معتقد است که ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ بهترین تاریخ برای تولد جریان شعر انقلاب است. وی تأکید دارد که از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ مفهوم و گزاره‌ای به نام شعر انقلاب پا گرفت و تا به امروز این درخت تناور و تنومند در حوزه وامداری شعر انقلاب از پیشینه کهن و سترگ جریان شعر ایرانی روزبه‌روز پربارتر شده‌است. [۲۷]

چنان‌که در بیت آخر غزلی معروف از امام خمینی به این واقعه اشاره شده است: سال‌ها می‌گذرد حادثه‌ها می‌آید‏/انتظار فرج از نیمه خرداد کشم‏. [۲۸] محمدرضا حکیمی نیز در شعری با نام «بت‌شکن» این واقعه را تصویر کرد [۲۹] سید حسن حسینی نیز در بیت شکفت از دل شب مهر نیمه خرداد/ برآمد از شب و مهر امیدواران بود [۳۰] به واقعه ۱۵ خرداد اشاره کرده است. شاعران دیگری هم چون سیدعلی‌اصغر صائم کاشانی از تعبیر چشمه خون‌رنگ نیمه خرداد در شعر خود استفاده کرده است [۳۱] حسین لاهوتی متخلص به «صفا» سروده است: «ز برق خون شهیدان نیمه خرداد/ فتاد آتش حرمان به خرمن بیداد» [۳۲] و عباس مشفق کاشانی در شعرش «چشمه انقلاب خرداد» را به کار برده است.[۳۳] هم‌چنین شاعر دیگری به نام سیدضیاءالدین شفیعی، سروده است که: « بهار پرپر قم در ورامین/ دریغا نیمه خرداد جان داد [۳۴]

پانویس

  1.  سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
  2.  سایت تاریخ ایرانی.
  3.  فاجعه هجوم به مدرسه فیضیه و واکنش حضرت امام خمینی(س)، پرتال امام خمینی.
  4.  فعالیتها در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، پرتال امام خمینی.
  5.  فعالیتها در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، پرتال امام خمینی.
  6.  سخنرانی حضرت امام(ره) در عصر عاشورای ۱۳ خرداد ۱۳۴۲، پرتال امام خمینی.
  7.  سایت دفتر ادبیات انقلاب اسلامی.
  8.  فعالیتها در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، پرتال امام خمینی.
  9.  https://psri.ir/?id=ak4y6xfo فردوست؛ ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ج اول، ص۵۱۰-۵۱۹.
  10.  نقش قیام ۱۵ خرداد در شکل‌گیری انقلاب اسلامی، پایگاه جامع تاریخ معاصر ایران.
  11.  «اسدالله عَلَم، بذر سعود در زمین پارس»، خبرگزاری ایسنا.
  12.  نقش قیام ۱۵ خرداد در شکل‌گیری انقلاب اسلامی، پایگاه جامع تاریخ معاصر ایران.
  13.  «اسدالله علم، بذر سعود در زمین پارس»، خبرگزاری ایسنا.
  14.  پایگاه تحلیلی-تبیینی برهان.
  15.  صحیفه نور، ج اول، ص۷۸. https://mobahesat.ir/16305
  16.  https://mobahesat.ir/16305
  17.  پایگاه تحلیلی-تبیینی برهان.
  18.  قیام ۱۵خرداد ۱۳۴۲، روند، بازتاب و نتایج، پایگاه جامع تاریخ معاصر ایران.
  19.  ‏http://www.imam-khomeini.ir/fa/C207_44328/
  20.  http://www.imam-khomeini.ir/fa/C207_43763/
  21.  http://www.imam-khomeini.ir/fa/C207_43763/
  22.  صحیفه نور
  23.  https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=1518
  24.  https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2752
  25.  https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2475
  26.  ۱۵ خرداد، حماسه بزرگ، پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه.
  27.  خبرگزاری ایرنا. مرور خبر ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ش
  28.  پرتال امام خمینی
  29.  پایگاه پانزده خرداد ۴۲
  30.  پایگاه پانزده خرداد ۴۲
  31.  پایگاه پانزده خرداد ۴۲
  32.  پایگاه پانزده خرداد ۴۲.
  33.  پایگاه پانزده خرداد ۴۲.
  34.  پایگاه پانزده خرداد ۴۲

یادداشت

  1.  فرزند حسینعلی متولد تهران ۱۲۸۰-۱۳۴۲ش.
  2.  فرزند لطف الله متولد تهران۱۳۰۴-۱۳۴۲ش.
  3.  ۱۲۹۸-۱۳۵۷ش. نخست وزیر پهلوی دوم ۱۳۴۱-۱۳۴۲ش.
  4.  International Herald Tribiune) روزنامه ای بین المللی و انگلیسی زبان است که در کشور فرانسه به چاپ می رسد. مالکیت این روزنامه در دست شرکت نیویورک تایمز است. این روزنامه در ۳۵ منطقه در سراسر جهان چاپ و در بیش از ۱۸۰ کشور فروخته می‌شود.
  5.  سیاستمدار و نظامی مصری، ۱۹۱۸-۱۹۷۰م. رهبر انقلاب مصر۱۹۵۲م. دومین رئیس جمهور مصر (۱۹۵۶-۱۹۷۰م.) ، نخست‌وزیر مصر (۱۹۵۴ – ۱۹۵۸م.)، نخست‌وزیر جمهوری متحده عربی (۱۹۵۸ – ۱۹۶۲م.)، دبیرکل جنبش عدم تعهد (۱۹۶۴ – ۱۹۷۰م.)، رئیس اتحادیه آفریقا (۱۹۶۴ – ۱۹۶۵م.)

منابع

صفحه بحث

منبع: https://fa.wikishia.net/view/%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85_%DB%B1%DB%B5_%D8%AE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF

ثبت شده در سایت روستاي سيد حسين بيجار طی شماره 4839 توسط حسن صفياري و در روز سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ ساعت 15:21:41
© Copyright 2024 https://rshb.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر