کد خبر : 944
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 اردیبهشت 1395 - 17:53

دوازدهم اردیبهشت ماه روز جهانی کار و کارگر مبارک باد

دوازدهم اردیبهشت ماه روز جهانی کار و کارگر مبارک باد

روایاتی در مورد کار و کارگر حضرت محمد(ص): خداوند متعال دوست می دارد زمانی که یکی از شما کاری را انجام می دهید، آنرا متقن انجام دهید. حضرت علی(ع) به مالک اشتر فرمود: کار هر روز را همان روز انجام بده، چون برای هر روز کاری مخصوص است. حضرت محمد(ص): صبحگاهان در جستجوی روزی و

روایاتی در مورد کار و کارگر

حضرت محمد(ص): خداوند متعال دوست می دارد زمانی که یکی از شما کاری را انجام می دهید، آنرا متقن انجام دهید.

حضرت علی(ع) به مالک اشتر فرمود: کار هر روز را همان روز انجام بده، چون برای هر روز کاری مخصوص است.

حضرت محمد(ص): صبحگاهان در جستجوی روزی و تأمین نیازمندیهای زندگی بپاخیزید، زیرا برکت و موفقیت در صبحگاه نهفته است.

حضرت ممد(ص): وای! بحال صنعتگرانِ امت من، از وعده خلافی کردن، که کار مردم را از امروز به فردا اندازند.

آنگاه که پیامبر اسلام(ص) از جنگ تبوک باز می گشت سعد انصاری به استقبال آن حضرت رفت، پیامبر اکرم(ص) با او مصافحه کرد دست زبر و خشن سعد در دست پیامبر(ص) قرار گرفت فرمودند: چه عاملی باعث زبری دست تو شده است عرض کرد: یا رسول اللّه(ص)! من با ریسمان و بیل کار می کنم تا اینکه مخارج زندگی خانواده ام را تأمین نمایم. رسول خدا دست او را بوسید و فرمود: «این دستی است که آتش به آن نمی رسد»..

امام صادق(ع): کسی که ایمان به خدا و روز قیامت دارد، کارگری را بکار نمی گیرد مگر اینکه بیش از شروع کار، مزدش را تعیین کرده باشد..

حضرت محمد(ص): پیش از آنکه عرق کارگر خشک گردد، مزدش را بپردازید.

حضرت محمد(ص): مؤمن زمانی که دارای شغل و حرفه ای نباشد، برای تأمین مخارج زندگی خود، دینش را می فروشد.

حضرت علی(ع): هر کس کمتر کار کند، سستر شود.

امام باقر(ع): تنبلی به دین و دنیا آسیب می رساند.

امام کاظم(ع): پدرم به یکی از پسرانش گفت: از تنبلی و بیحوصلگی بپرهیز، زیرا که این دو، تو را از رسیدن به بهره دنیا و آخرتت باز می دارند.

حضرت علی(ع): کار همراه با پاکدامنی، به مراتب از توانگری همراه با هرزگی ارزشمندتر است.

فرمایشات امام خمینی (ره) در مورد کار و کارگر

حیات یک ملت مرهون کار و کارگر است.

کارگران از ارزشمندترین طبقه و سودمندترین گروه در جامعه ها هستند.

چرخ عظیم جوامع بشری، با دست توانای کارگران در حرکت و چرخش است.

روز کارگر روز دفن سلطه ابرقدرتهاست.
پیامهایی در مورد کار و کارگر
شریفترین طبقه اجتماعی

کارگران از شریف ترین طبقه اجتماع هستند زیرا چرخش دست و بازوی آنها باعث چرخش چرخه های زندگی جامعه و امتداد رگه های حیات در مجاری هستی است.

شرافت کارگر

شرافت و عزت کارگری به حدّی است که رسول گرامی اسلام و ائمه هدی(ع) در مقام و عظمت این قشر زحمتکش، کلمات قصار بسیاری را بر زبان جاری ساخته اند، پس قدردان آنها باید بود.

مایه حیات

کار مایه حیات زندگی است، چشمه سارِ زلال زندگی با کار جلا و روشنی می یابد و کارگران، پیشگامان این حیاتِ بدیع و نشاط آفرینند.
تلاش مداوم

انسان برای زندگی کردن و زنده ماندن باید در تلاشی مداوم و جدالی مستمر باشد و کار ثمره این تلاش و کوشش مداوم است.
عزت کارگران

کارگران ما عزیزند زیرا اگر همّت و اراده آنها نباشد گسست و شکاف در زندگی را نمی توان جبران نمود و تنها آنها هستند که پیوند دهنده زندگی همه طبقات با یکدیگرند.

رهبر آزاده کارگران

حضرت علی(ع) عرقِ جبین می ریخت و در کِشتزار کار می کرد تا کارگران برخود ببالند که رهبر آزاده شان نیز بر کارگری افتخار می کرد.

کار و عمل مسلمان

کار و عمل، نشانه پرهیزگاری و مسلمانی است؛ زیرا شعار مؤمن همراه با عمل اوست، هر چه کار مؤمن بیشتر و بهتر باشد شعار او جان مایه تر خواهد بود.

عمل با ارزش

هر عملی در دنیا به کالایی می ماند که خریدارانی دارد. در این دنیا باید بازرگانی کرد و اعمالی را به بازار فروش گذاشت تا در دنیایی دیگر از تجارت آن سود جست. پس به اعمالی باید دست بیازید که خریداران بیشتری داشته باشد و عملی خریدار بیشتری دارد که سودمندتر باشد.

نتیجه حیات

کار و عمل، نتیجه حیات آدمی اند، به میزانی که اعمال آدمی سنگین تر و وزین تر باشد؛ پاداش و تأثیر آن بیشتر خواهد بود، پس به کارهایی روی آوریم که پاداش بیشتری داشته باشد.

آفت خطرناک

بی کاری آفت خطرناکی است که می تواند زندگی آدمی را به خطر سقوط بکشاند. پس بکوشید تا با اعمالِ شایسته به مبارزه با بی کاری رویم و برای اینکه از هستی ساقط نشویم باید بی عملگی را از سر خود دور سازیم

جوهر زندگی

کار جوهره زندگی است، آنانکه بر این پایه استوار و بانگاهی جدّی به کار می نگرند از دو جهت سود خواهد برد یکی آنکه روح و روان خود را ارضاء خواهند نمود و دیگر اینکه «کار» آنها خدمت کردن به دیگران قلمداد خواهد شد.

کار بدون آگاهی

کار بدون آگاهی بسان گفتار بدون ثمر است، آنکه در صدد انجام کاری بر می آید لاجرم باید بر مدار آگاهی، عملی را به انجام رساند زیرا اگر چنین نکند به نتیجه ای نخواهد انجامید.

بهترین اعمال

انسان با اعمال خویش سرنوشت خود را رقم می زند. پس باید به دنبال بهترین اعمال بود تا بهترین سرنوشتها برای آدمی رقم بخورد، چه بسا کسانی هستند که عملی نیکو می کنند امّا چون به عاقبت آن نمی اندیشند در می مانند.

رضایت درونی

عملی ارزشمند و تأثیرگذار خواهد بود که رضایت درونی و حظّ باطنی بهمراه داشته باشد و کسانی دارای این رضایت و التذاذ خواهند بود که به تناسب علاقه مندیها و توانمندیها به کاری دست یازند.
منبع خبر سایت حوزه: http://www.hawzah.net/fa/Magazine/View/3282/5129/46559/%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1

اما در ادامه در رابطه با آشنایی با روز جهانی کار و کارگر مطلب زیر هم تقدیم است:

نخستین روز ماه مه برابر با ۱۲ اردیبهشت روزجهانی کار و کارگر نام دارد.

در سال ۱۸۸۹ میلادی کنگره بین‌المللی کارگران در پاریس، به پیشنهاد نماینده کارگران امریکا، روز اول ماه مه را به عنوان روز جهانی کارگر برگزیدند و درپی آن در بسیاری از کشورهای دنیا، کارگران این روز را گرامی می‌دارند.

در سال ۱۸۸۶ میلادی، پلیس شیکاگو با حمله به تظاهرات گسترده کارگران، که برای ۸ ساعت کار درروز و حق تشکیل اتحادیه‌های کارگری برپاشده بود، آنان را به خاک و خون کشیدند. چند روز بعد از این واقعه دادگاه چند تن از رهبران کارگران را محاکمه و به مرگ محکوم کرد.

یکی از رهبران کارگران اعتصابی، پس از اعلام رای، در برابر دادگاه چنین گفت: کارگران این که دریافته‌اند که می‌توانند با اتحاد و همبستگی و مبارزه جمعی مشکلات خود فائق آیند.

آنان می‌دانند که چه قدرت عظیمی در اتحاد ایشان نهفته است، به همین علت است که کارفرمایان با تمام توان می‌کوشند تا اتحاد کارگران را بشکنند، و میتینگ کارگران را به خاک و خون بکشانند، ما کارگران گردهم آمدیم تا اندکی از حقوق خود را باز پس بگیریم، اما اکنون از دادگاه و زندان سردرآورده‌ایم. آیا این است معنای برابری و عدالت درجامعه ما؟ امروز اگر صدای حق‌طلبانه ما را با گلوله خفه می‌کنید، مطمئن باشید که این صداها از این پس خاموش شدنی نیست، بلکه هر روز طنین آن رساتر خواهد شد.

رهبران کارگران شیکاگو به دست مستکبران جان باختند، اما حقانیت گفته‌هایشان به تدریج بر همگان مسلم شد.در سال ۱۹۱۹ بر براساس معاهده ورسای سازمان بین‌المللی کار به عنوان یک نهاد خود مختار و وابسته به مجمع عمومی سازمان ملل متحد برپا شد.

موافقت نامه مربوط به برقراری رابطه بین این سازمان و سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۶ به تصویب رسید و آن را به صورت نخستین کارگزاری تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد درآورد.
منبع:hamshahrionline.ir و http://www.beytoote.com/art/decorum/world-day-employee5.html
تهیه و تنظیم: حسن صفیاری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

حسن صفياري دوشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۷:۰۲

از هنگامی که آدمی بر کره زمین پدید آمد، برای رفع نیازهای خود نیازمند کوشش بود. زندگی انسان بر محور کار می‌گردد و کار، تلاش انسان جهت حصول به هدف معین است. کلید گشایش هر استعدادی در درون انسان کار است. کار بزرگ‌ترین و شاید زیربنایی‌ترین بخش زندگی انسانی است. چرا که از کار می‌توان به جوهره درونی افراد پی برد و وقتی این جوهره‌های درونی‌ آشکار شوند و استعدادهای بالقوه به منصه ظهور برسند می‌توان به وجود جامعه‌ای پویا امیدوار بود.

در فرهنگ غنی اسلامی ما، سلوک الهی دارای دو بخش است: بخش مادی و بخش معنوی، بخش مادیش کار است و بخش معنویش نماز، و از اینجا می‌توان به اهمیت کار در جامعه اسلامی پی برد.
این روز را به تمامی کارگران عزیز تبریک عرض می نمایم و برایشان آرزوی صحت و سلامتی و طول عمر با عزت دارم.