کد خبر : 703
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 فروردین 1395 - 9:33

روز تکریم از مادران و همسران شهداء

روز تکریم از مادران و همسران شهداء

  روز تکریم مادران و همسران شهدا  در تقویم رسمی کشور، روز ۱۳ جمادی‌الثانی، ۲۴ فروردین روز تکریم مادران و همسران شهدا نام گرفته و علت این نامگذاری این است که “ام البنین” همسر حضرت امیرالمومنین(ع) و مادر حضرت ابوالفضل العباس در چنین روزی روی در نقاب خاک پیچید و از این جهان کوچید

 

روز تکریم مادران و همسران شهدا


در تقویم رسمی کشور، روز ۱۳ جمادی‌الثانی، ۲۴ فروردین روز تکریم مادران و همسران شهدا نام گرفته و علت این نامگذاری این است که “ام البنین” همسر حضرت امیرالمومنین(ع) و مادر حضرت ابوالفضل العباس در چنین روزی روی در نقاب خاک پیچید و از این جهان کوچید و در جوار رحمت حضرت حق آرمید.

تکریم مادرانی که به ندای پیر و مراد خود، معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) لبیک گفته و زینب گونه در حماسه هشت سال دفاع مقدس با تشویق همسران و فرزندان برومند خود آنها را برای حضور در جبهه ها آماده و آنها را تشویق می کردند.

اگر ایثار و شهامت، شجاعت، صبر و استقامت این شیر زنان ایران زمین نبود، خدا می دانست چه بر سر نهال نو پای انقلاب می آمد، این دلاور زنان بودند که فرزندان جوان و نوجوان خود را برای خط مقدم جبهه آماده می کردند و برای دفاع از ولایت سینه سپر می کردند تا یک وجب از خاک مقدس این سرزمین در دست دشمن تا دندان مسلح نیفتد.

اگر حماسه همسران شهیدان که بسیاری از آنان نوعروس بودند، نبود معلوم نیست چه بر سر این خاک می آمد اما آنها مردان و همسران خود را همچون رباب، لیلا و زینب کبری برای حضور در خط مقدم جبهه تشویق می کردند.

راستی چه روز مبارکی را روز تکریم از این شیر زنان و دلاور زنان تاریخ در تقویم نامیده اند روز وفات زنی که پسران خود را سینه چاک برادر و مقتدای خود ساختند.

پسران ام البنین به امر مادر و با رغبت و اشتیاق هر چه تمام تر، به عنوان محافظان و حامیان برادر و امام خود، رهسپار مکه شدند.
ام البنین که در این زمان منتظر واکنش و دستور امام زمان خود، نسبت به این اتفاقات بود، پیوسته در جریان اخبار مدینه و واکنش امام قرار می گرفت. هنگامی که امام قصد مکه کرد، پسران خویش را جهت همراهی و محافظت کردن از امام حسین(ع) و اهل بیت او، به همراه ایشان به مکه فرستاد و خود چونان مردی، سرپرستی تنها عروس و نوه خود در مدینه را به امید برگشتن امام و یارانش از مکه، به عهده گرفت.

ام البنین مادر حضرت ابوالفضل در مدینه بود که به او خبر دادند در حادثه کربلا هر چهار پسرت شهید شدند.

این زن بزرگوار به قبرستان بقیع می‌آمد و برای فرزندان خودش نوحه‌سرایی می‌کرد. نوشته‌اند نوحه ‌سرایی این زن آن قدر دردناک بود که هر کس می‌آمد گریه می‌کرد. او در نوحه‌ سرایی‌اش گاهی همه فرزندانش و گاهی ارشد آنها را که عباس بن علی(ع) بود، یاد می‌کرد.

حضرت ابوالفضل، هم از نظر سنی و هم از نظر کمالات روحی و جسمی، ارشد فرزندانش بود.

در سالروز وفات ام‌البنین که روز تکریم مادران و همسران شهدا نام گرفته است، ایثار و فداکاری و صبر و پایداری مادران و همسران شهیدان هشت سال دفاع مقدس را گرامی می‌داریم و اوراق تاریخ را به نام گذشت‌ها و خلوص و تلاش‌های آنان مزین می‌کنیم و عملکرد این بانوان فداکار را پشتوانه‌ای برای نسل امروز قرار می‌دهیم.

مادران شهدا اولین حماسه سازان سیاسی کشور

مادران و همسران شهدا در طول ۸ سال دفاع مقدس حماسه های جاویدی ساختند که قلم توانایی نوشتن آن نیست و تاریخ همیشه از آن یاد خواهد کرد. آنان با صبر و استقامت خود دشواریها را تحمل کردند و هم اکنون نیز در تمام عرصه های مختلف کشور حضوری پررنگ دارند و دیگر بانوان کشور را پیوسته به این حضور تشویق می کنند.

همسران شهدا هم با تربیت یادگاران همسران خود آنها را برای انقلاب و دوران شکوفایی این سرزمین آماده می کنند چه بسا همسرانی که خود دارنده رتبه های علمی و سیاسی در کشور هستند و فرزندان آنها هم با الگو گرفتن از پدران شهید خود در شکوفایی کشور سهیم شده اند.

این مادران و همسران از نسل جدید و بانوان کشور انتظار رعایت عفت و حجاب خود را دارند و انتظار دارند تا هنگام ظهور حضرت ولی عصر (عج)، انقلاب، که امانت ارزشمندی است به نحو شایسته ای با اطاعت از ولایت و حرمت خون شهدا حفظ و نگهداری شود.

خرداد ماه حماسه ای تاریخی دیگر برای مادران شهدا

با توجه به گذشت چند دهه از این انقلاب و فراز و نشیبهای آن، کشتی پر تلاطم انقلاب هنوز دستخوش هجوم اهریمنانی است که پیوسته از لحظه پیروزی و شکل گیری آن تاکنون دست از توطئه برنداشته و از طرق مختلف در پی ضربه زدن به ارزشهای انقلاب هستند تا دیروز با توپ و تانک و سلاحهای مدرن در مقابل ما صف کشیده بودند و اینک با حربه فرهنگی.

آری دشمن دید که با وجود شیرزنان ایران زمین و جوانان برومندش نمی تواند قد علم کند، با ارزشهای دینی، ملی و فرهنگی ما مقابله می کند اما زهی خیال باطل، جوانان و بانوان ما همیشه در خط مقدم
ولایت و ارزشهای خود هستند.
منبع خبر سایت آسمونی: به نشانی: asemooni.com
تهیه و تنظیم: حسن صفیاری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.