کد خبر : 610
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 اسفند 1394 - 8:52

بیستم اسفند روز ملی راهیان نور گرامی باد

بیستم اسفند روز ملی راهیان نور گرامی باد

امروز بیستم اسفند روز ملی راهیان نور نام گرفته است؛ این روز را به تمامی ملت بزرگ و متدین کشور عزیزمان، اهالی ولایتمدار و بزرگوار روستای سیدحسین، خانواده های معظم شهداء، ایثارگران، جانبازان، آزادگان به ویژه مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) -که در واقع ستون خیمه انقلاب هستند- تبریک و تهینت

امروز بیستم اسفند روز ملی راهیان نور نام گرفته است؛ این روز را به تمامی ملت بزرگ و متدین کشور عزیزمان، اهالی ولایتمدار و بزرگوار روستای سیدحسین، خانواده های معظم شهداء، ایثارگران، جانبازان، آزادگان به ویژه مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) -که در واقع ستون خیمه انقلاب هستند- تبریک و تهینت عرض می نمائیم. و به روح پرفتوح حضرت امام (ره) و شهداء گرانقدر درود می فرستیم. خدا را به پاس نعمات بی پایانش حمد و سپاس می گذاریم و از ایزد منان مسئلت می کنیم ما را قدردان انقلاب و خون شهدا قرار دهد و پیرو حقیقی راه امام باشیم. ان شاءالله
تاریخچه راهیان نور
در واقع سابقه راهیان نور به همان سال های ابتدایی جنگ بازمی گردد. پس از آزادسازی اولین سرزمین های اشغالی در شمال خوزستان ، از سال ۱۳۶۱ ، عده ای به بازدید از جبهه های جنگ شتافتند. بیشتر این مسافران ، خانواده های شهدا به شمار می رفتند. آنها دوست داشتند با حضور در این مناطق ، یاد و خاطره شهیدشان را گرامی دارند. سیاست مردان و مدیران ارشد نظام و نمایندگان مجلس نیز از دیگر مسافران راهیان نور در سال های دفاع مقدس بودند. آنها در قالب کاروان های کوچک ، از جبهه ها بازدید کرده و از نزدیک با رزمندگان دیدار می کردند. نویسندگان ، هنرمندان و بازاریانی که در پشت جبهه همواره یار و یاور رزمندگان بودند نیز در سالهای دفاع مقدس به جبهه ها سفر می کردند و مدت کوتاهی را در سنگرها و سوله ها ، در کنار رزمندگان می گذراندند. این حضور، هیچ گاه در زمان جنگ دامنه گسترده ای نیافت. چرا که مراقبت از جان بازدیدکنندگان در بیشتر جبهه های جنگ ، کاری دشوار و شاید محال بود. تنها رزمندگان و فرماندهان دوران جنگ بودند که هر ازگاهی با سماجت ، محدودیت های تردد در این مناطق را نادیده گرفته و به بازدید جبهه های جنگ می رفتند. اما پس از مدت اندکی ، سازمان های فرهنگی سپاه پاسداران ، ارتش و نیروهای مسلح نیز وارد میدان شدند و با روی باز به رونق یافتن راهیان نور کمک بسیاری کردند.

بعد از پایان دفاع مقدس گروه های مردمی خود جوش متشکل از رزمندگان شکل گرفت که در ایامی خاص نظیر عید نوروز، ایام محرم و … کارون هایی را برای بازدید از مناطق جنگی سامان می دادند و محل هایی نظیر یادمان های فعلی شلمچه، اروند کنار و فتح المبین مورد بازدید این کاروان ها قرار می گرفت. این روند تا سال ۱۳۷۶ ادامه پیدا کرد.

پس از سال ۱۳۷۶ بسیج دانشجویی از ظرفیت های اردوهای راهیان نور استفاده کرد و اعزام کاروان های دانشجویی شروع شد و سپس بسیج محلات نیز شروع به اعزام کاروان هایی نمودند. سفر مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در تاریخ ۸/۱/۷۸ به یادمان شلمچه و حضور در میان زائران راهیان نور باعث شد توجه ویژه ای به موضوع راهیان نور در نیروهای مسلح بوجود آید، همچنین استقبال مردم از راهیان نور نیزگسترده تر شد. بطوری که در تاریخ ۱۲/۱۲/۷۸ دستورالعملی مبنی بر تشکیل ستاد هماهنگی راهیان نور با مسئولیت و ریاست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس از سوی ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ گردید در این دستور العمل به ۲۱ محل جهت بازدید کاروان های راهیان نور اشاره شده است.

در سال ۱۳۷۹ اولین برنامه های رزم شب در پادگان میشداغ توسط ارتش اجرا شد که مورد استقبال چشمگیر زائران قرار گرفت همچنین ارتش با در اختیار قرار دادن سه پادگان برای اسکان زائران کمک بزرگی به گسترش راهیان نور نمود.

حضور مجدد مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در تاریخ ۹/۱/۸۱ در میان زائران راهیان نور و حضور در یادمان دوکوهه نشان از تاکید ویژه ایشان بر گسترش و توسعه راهیان نور داشت.با رشد چشمگیر حضور ملت شهیدپرور در این مناطق مقدس، وجود تشکیلاتی برای ساماندهی،نظام بخشی ، هدایت و نظارت و پشتیبانی از این حماسه عظیم ضروری به نظر می رسید که در سال ۱۳۸۴ و با ابلاغ رهبر فرزانه انقلاب در قالب اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ستاد مرکزی راهیان نور ماموریت خود را از سر گرفت .به همین منظور ستاد مرکزی راهیان نور با هدف ساماندهی به وضعیت راهیان نور در سال ۱۳۸۳ ذیل ساختار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس تعریف و در سال ۱۳۸۴ ستاد مرکزی راهیان نور تأسیس شد و ریاست ستاد مرکزی راهیان نور به عهده سردار ،ریاست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس قرار گرفت و برادر بسیجی حاج حسین یکتا به عنوان دبیر ستاد مرکزی انتخاب شد. ستاد مرکزی با در اختیار گرفتن ساختمان فعلی و منابع انسانی و منابع مالی به حرکت فرهنگی راهیان نور شتاب بیشتری داد.

ستاد مرکزی راهیان نور به صورت متمرکز، امر مدیریت یادمان ها، زائرین، راویان و خادمین را برعهده گرفت و با استفاده از ظرفیت سپاه و بسیج درحوزه اعزام وکمک ارتش توانست به گسترش راهیان نورکمک شایانی نماید.

سفر مجدد مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای به راهیان نور در ۵/۱//۸۵ و حضور در یادمان دهلاویه با توجه به تغییر ریاست جمهور باعث شد توجه گسترده تری در دولت بوجود آید به طوری که در سال ۱۳۸۶ برای پیشبرد هر چه بهتر راهیان نور، نماینده تام الاختیار رئیس جمهور و نمایندگان تام الاختیار تمامی وزارتخانه ها در امر راهیان نور معرفی شدند. همچنین در این سال ردیف بودجه ای مستقل برای راهیان نور تصویب گردید.

در سال ۱۳۸۸ نگهداری و بهره برداری از یادمان های دفاع مقدس به سپاه و بسیج، ارتش و ناجا واگذار گردید و با عث توسعه ساختاری راهیان نور در نیروهای مسلح گردید به طوری که قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج، قرارگاه مرکزی راهیان نور آجا، قرارگاه مرکزی راهیان نور ناجا و ستاد مرکزی راهیان نور حوزه‌‌های علمیه کشور تشکیل شد. از این پس ستاد مرکزی راهیان نور با تشکیل شورای سیاست گذاری راهیان نور و کارگروه های تخصصی ده گانه راهیان نور به در حوزه سیاستگذاری، هدایت کلی، هماهنگی عملی و نظارت ورودی جدی نمود.

در تاریخ ۱۱/۱/۸۹ مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای ضمن حضور در یادمان فتح المبین با ابراز خرسندی از حرکت راهیان نور و تاکید ایشان بر توسعه آن؛ باعث شد راهیان نور از امری فصلی و مختص به بازه زمانی اسفند و فروردین ماه خارج شود و راهیان نور غرب و شمالغرب در دستور کار قرار گیرد به طوری که محدوده سرزمینی راهیان نور از استان خوزستان به پنج استان مرزی کشور(خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی) تغییر یافت.

تأثیرات فرهنگی راهیان نور بر نسل جوان کشور و آَشنایی ایشان با ارزش های والای انقلاب اسلامی باعث شد تا اردوهای راهیان نور از سال ۱۳۹۰ در قالب محتوای آموزشی وارد مدارس کشور شود و به عنوان دوره عملی درس آمادگی دفاعی دبیرستان قرار گیرد.

منبع خبر: سایت راهیان نور به نشانی: http://rahianenoor.com/vsda%5Eln1lkt47,1.k5hk4.html
تهیه و تنظیم: حسن صفیاری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.