کد خبر : 4455
تاریخ انتشار : جمعه 7 بهمن 1401 - 7:39

مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی کردستان

مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی کردستان
کردستان با قدمت زیادی که دارد پر از دیدنی است به همین جهت با ما همراه باشید و درباره مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی کردستان بدانید.

کردستان با قرار گیری در دامنه‌ها و دشت‌های متراکم رشته کوه‌های زاگرس میانی، از شمال به استان‌های آذربایجان غربی و زنجان، از سمت شرق به همدان و زنجان، از طرف جنوب به کرمانشاه و از بخش غربی به اقلیم کردستان و کشور عراق محدود شده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید استان کردستان با کشور عراق حدود ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. در ادامه به تعدادی از جاذبه های تاریخی و گردشگری با اهمیت این دیار می‌پردازیم.

مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی کردستان

مسجد خسروآباد گروس واقع در بیجار

سابقه ساخت این مسجد به زمان قاجار برمی‌گردد و در شهرستان بیجار واقع شده است. آنچه باعث شده است مسجد خسروآباد گروس برای گردشگران جالب توجه باشد، استفاده از آجرکاری‌های متنوع و مختلف برای ساخت این مسجد است. تقریبا ۲۳ سال پیش، مسجد خسرو آباد گروس به ثبت آثار ملی رسید.

نشانی: ایران، کردستان، ۴۵ کیلومتری شرق بیجار، روستای خسروآباد

عمارت خسروآباد

بی شک عمارت خسرو آباد، یکی از بی نظیرترین عمارت‌های ایران و از برترین بناهای کردستان است که قدمتی دیرینه دارد و تاریخچه ساخت آن به زمان قاجار برمی‌گردد.

مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی کردستان

امروزه برخی از بخش‌های عمارت خسروآباد مرمت شده است به همین دلیل بازدید آن برای مردم امکان پذیر است. به دلیل نمایش آداب و فرهنگ و رسوم مردم عزیز کردستان، در ایام نوروز در عمارت خسرو آباد، برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری برگزار می‌شود. توجه داشته باشید که بازدید از این عمارت کاملا رایگان است با این حال برخی از قسمت‌های عمارت قابل بازدید نیست.

نشانی: ایران، کردستان، سنندج، بلوار خسروآباد

پل قشلاق

پل قشلاق یکی از جاهای دیدنی کردستان است که روی رودخانه قشلاق ساخته شده و قدمت آن به دوره صفویه و زندیه برمی‌گردد. در دوره‌های بعدی خصوصاً در دوره قاجار تعمیر و بازسازی شد. در سال ۱۰۴۶ هجری قمری “شاه صفی” و “سلیمان خان اردلان” سفارش ساخت پل در مسیر سنندج به همدان را پذیرفتند. در زمان “امان‌الله خان اردلان والی” نیز پل قشلاق به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی سنندج تعمیر و مرمت شد. به دلیل خرابی‌های بیش از حد “میرزا رضا وزیر کردستانی” در سال ۱۲۶۸ نیز برای بازسازی پل اقدام کرد.

مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی کردستان

در سال ۱۲۸۹ هجری قمری نیز “ناظم الایاله میرزا غلامحسین خان” نیز برای مرمت اقدام کرد و سنگ‌نبشته‌ای که بر روی کوه مجاور قرار گرفته حکایت از مرمت پل توسط میرزا غلامحسین خان دارد. پل قشلاق دارای ۶ دهانه بوده و طول آن ۷۸ متر و عرض آن ۳ متر است.

این پل به‌صورت خط مستقیم ساخته شده و باتوجه‌به مواد تشکیل‌دهنده در ساخت آن یکی از نمونه‌های مستحکم و عالی پل‌سازی در دوران صفویه است. دهانه‌های پل دارای طاق‌های جناغی هستند و عرض آن‌ها از سمت شرق به غرب افزایش پیدا می‌کند. کف پل سنگ‌فرش‌شده و پایه‌های سنگی آن پس از کف سنگ‌فرش یک متر ارتفاع دارد. ساختمان اصلی این پل نیز با آجر ساخته شده است.

آدرس پل قشلاق

کردستان، شرق سنندج، رودخانه قشلاق

جاذبه‌های طبیعی و مهم کردستان

دریاچه زریوار

دریاچه زریوار یکی از جاذبه‌های طبیعی و زیباترین جاهای دیدنی کردستان است که علاوه بر زیبایی، بزرگ‌ترین چشمه‌ی آب شیرین جهان است.

مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی کردستان

این دریاچه سال ۱۳۸۹ به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد و زیبایی دریاچه، دو رشته کوه پوشیده از جنگل‌های بلوط و دار مازو در شرق و غرب آن و دشت‌های سرسبز بیلو و مریوان در شمال و جنوب آن باعث شده یکی از مقصدهای محبوب گردشگران استان کردستان باشد.

نکته‌ی جالب دیگر در مورد این دریاچه این است که هیچ رودخانه‌ای به آن نمی‌ریزد و تمام آب دریاچه از چشمه‌های جوشان کف دریاچه و آب شدن برف کوه‌های اطراف به دست می‌آید. ماهیگیری، قایق‌سواری، پیاده‌روی و برپایی چادر کنار دریاچه جزو فعالیت‌های محبوب گردشگران به شمار می‌رود.

دشت بیلو

دشت بیلو در ۱۵ کیلومتری شهرستان مریوان یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی کردستان است. این دشت با وجود پوشش گیاهی متنوع، چشمه‌های متعدد و جنگل‌های سرسبز اطراف، به یکی از محبوب‌ترین مکان‌های تفریحی و جاذبه‌های گردشگری مریوان تبدیل شده است. بیلو در فصول مختلف، مخصوصاً در ایام عید نوروز و تعطیلات رسمی میزبان تعداد زیادی از مردم محلی و گردشگران از سراسر ایران است.

چشمه بابا گرگر

روستای بابا گرگر، در ۱۸ کیلومتری شمال شرقی شهرستان قروه قرار داده شده و در نقش چشمه‌ای جوشان، همیشه می‌خروشد. آب این چشمه در استخری عمیق و مدور به محیط ۲۰۰ متر ریخته می‌شود. آب این چشمه دارای رنگی مایل به سرخ است. البته در بعضی مواقع به رنگ زرد مایل به لیمویی در می‌آید. همان‌طور که انتظار می‌رفت؛ آب این چشمه به علت وجود املاح معدنی به ویژه گوگرد رنگین است. این آب برای بیماری‌های سودایی و پوستی مناسب است. همچنین در درمان سو هاضمه و دیگر بیماری‌های دستگاه گوارش، راشیتیسم و درمان تورم مؤثر است. این چشمه در کنار امام زاده باباگرگر واقع شده و با یکدیگر مجموعه طبیعی و تاریخی استان را تشکیل می‌دهد.

آبشار گویله

آبشار گویله یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری استان کردستان و شهرستان مریوان است. این آبشار که در فاصله ۲۰ کیلومتری مریوان، نزدیک به روستای گویله و در راه مریوان به سقز قرار دارد؛ ارتفاعی بیش از ۵۰ متر داشته و منظره بکر و چشم‌نوازی را مقابل چشمان شما به نمایش می‌گذارد. آبشار گویله در آغاز سال نو به علت تجمع آب از مکان‌های دیدنی و زیبای منطقه محسوب می‌شود. در بعضی از روزهای فصل زمستان نیز به دلیل وجود سرمای شدید هوا و یخ زدگی آبشار فضایی بکر و دیدنی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.

مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی کردستان

منبع:

https://www.salameno.com/news/55415602/%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D8%A7%D8%B0%D8%A8%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D9%88-%D8%B7%D8%A8%DB%8C%D8%B9%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.