کد خبر : 4301
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 2:22

امام جمعه شهرستان بیجار در گفتگو با تقریب: اساس اسلام بر پایه امر به معروف و نهی از منکر استوار است

امام جمعه شهرستان بیجار در گفتگو با تقریب: اساس اسلام بر پایه امر به معروف و نهی از منکر استوار است

حجت الاسلام و المسلمین علی خورشیدی گفت: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تعطیل شود اسلام و اساس آن رو به انحطاط است و از طرفی هم جامعه مسلمین عزت خود را از دست می دهند. حجت الاسلام و المسلمین علی خورشیدی امام جمعه شهرستان بیجار در مصاحبه با خبرگزاری تقریب اظهار داشت:

حجت الاسلام و المسلمین علی خورشیدی گفت: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تعطیل شود اسلام و اساس آن رو به انحطاط است و از طرفی هم جامعه مسلمین عزت خود را از دست می دهند.
حجت الاسلام خورشیدی تصریح کرد: در قرآن کریم آیات متعددی در راستای فریضه امر به معروف و نهی از منکر آمده و در روایات اسلامی هم بر اهمیت این دو فریضه الهی سخن گفته شده است که به عنوان بالاترین فریضه است که احکام دیگر در سایه امر به معروف و نهی از منکر  استواری پیدا می کنند.

امام جمعه شهرستان بیجار عنوان کرد: هر مسلمانی به حکم عقل و به حکم شرع دو وظیفه دارد یک عمل به معروف یعنی انجام آنچه که دستور داده شده، دوم وادار کردن مردم به انجام وظایف و ترک گناه یعنی هم خود عامل باشد و هم دیگران را دعوت کند این یک وظیفه الهی است.

وی در ادامه بیان داشت: امیر مومنان حضرت علی(ع) در سفارشی که به فرزندش داشته است و در وصیتی دلسوزانه فرمودند: امر به معروف کن و از اهل معروف باش این وظیفه مهم اسلامی تنها بر دوش اولیای الهی و رهبران الهی نیست بلکه همه مسلمین این وظیفه مهم را دارند چرا که همه اعمال نیک، جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر مانند قطره در برابر دریای عمیق و بیکران است.

حجت الاسلام خورشیدی خاطرنشان کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تعطیل شود اسلام و اساس آن رو به انحطاط است و از طرفی هم جامعه مسلمین عزت خود را از دست می دهد بنابراین برای ترک امر به معروف و نهی از منکر  وعده عذاب در دنیا و آخرت داده شده است.

امام جمعه شهرستان بیجار  با استناد به روایات اضافه کرد: بر حضرت شعیب علیه السلام وحی آمد یکصدهزار از شما را عذاب می کنیم و به هلاکت می رسانیم که چهل هزارشان افراد شرور و گناه کار و شصت هزار نفرشان نیکان ، حضرت فرمود پروردگارا نیکان را چرا عذاب خواهید کرد؟ خطاب آمد آنها با اهل معصیت مدارا کردند.

وی در ادامه افزود: دومین وعده الهی قطع برکات است از مومنین ، مسلمان ها مادامی که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه حاکم باشد خیر، خوشی و خوبی است ولی اگر این دو  ترک شود برکت از میان آنها برداشته می شود در جای دیگر می فرماید رزق و روزی کاهش پیدا می‌کند.

حجت الاسلام خورشیدی توضیح داد: امیرمومنان (ع) می‌فرماید: اگر عده‌ای آشکارا گناه کنند و عموم مردم آنها را سرزنش نکنند هر دو دسته سزاوار عذاب الهی هستند کسانی که مخفیانه گناه می کنند و در خفا موجب گناه می شوند و گناهی را انجام می‌دهند گرفتار فردی خواهند بود، تعدادی گناه را علنی و آشکار را انجام می‌دهند آن وقت جامعه گرفتار می‌شود.

امام جمعه شهرستان بیجار  گفت: سومین  وعده عقاب در دنیا و آخرت این است که اگر امر به معروف و نهی از منکر تعطیل شود افراد شرور بر شما حاکم می‌شوند؛ حضرت می فرماید: اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کردید افراد شرور بر شما مسلط می شوند و هر چه هم دعا کنید دعایتان مستجاب نمی شود .

وی متذکر گردید: اگر مومنان هر کدام از بزرگان قوم و قبیله ، متدینین آحاد جامعه نسبت به این دو فریضه جدی برخورد می‌کردند بسیاری از گناهان و مفاسد در جامعه ما ریشه‌کن می‌شد؛ اگر به امر به معروف و نهی از منکر در خانواده‌ها پرداخته می‌شد؛ اگر این دو موضوع جدی گرفته می‌شد جامعه اینقدر بی حجاب نداشت؛ اگر بزرگ هر خانواده‌ای به این دستور اسلام و خدا و قرآن عمل می‌کرد امروز روزه خواری علنی نمی‌شد و مغازه های مواد غذایی در روز ماه رمضان فعالیت خودشان را ترک  می‌کردند.

حجت الاسلام خورشیدی در پایان بیان داشت: سوال این است چطور با جابجایی ارزش که از برنامه های دشمن است مقابله کنیم؛ بنابراین اصل و اساس امر به معروف و نهی از منکر حول محور کار فرهنگی و ایجابی است و لازم است متولیان امر همچون ستاد امر به معروف و نهی از منکر در جاری و ساری نمودن این فریضه الهی جدی ورود داشته باشد؛ چرا که قیام امام حسین(ع) برای احیای امر به معروف و نهی از منکر بود و یکی از شاخصه‌های انقلاب اسلامی هم  احیای امر به معروف و نهی از منکر بود.
منبع:

http://www.taghribnews.com/fa/interview/545423/%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%B1-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%88%D9%81-%D9%86%D9%87%DB%8C-%D9%85%D9%86%DA%A9%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%A7%D8%B1
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.