کد خبر : 4298
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 فروردین 1401 - 13:12

کشاورزی قطب مهم پیشرفت بیجار/ امسال جشن گندم در بیجار برگزار می شود

کشاورزی قطب مهم پیشرفت بیجار/ امسال جشن گندم در بیجار برگزار می شود

شهرستان بیجار با داشتن با بیش از ۳۰۰ هزار هکتار اراضی دیم یکی از قطب های مهم کشاورزی در استان کردستان کردستان است که به دلیل عدم تخصیص آب هنوز به صورت سنتی اداره می شود. به گزارش خبرنگار بیجار بام ایران، شهرستان بیجار از شهرهای استان کردستان است که دارای قابلیت ها و ظرفیت های

شهرستان بیجار با داشتن با بیش از ۳۰۰ هزار هکتار اراضی دیم یکی از قطب های مهم کشاورزی در استان کردستان کردستان است که به دلیل عدم تخصیص آب هنوز به صورت سنتی اداره می شود.

به گزارش خبرنگار بیجار بام ایران، شهرستان بیجار از شهرهای استان کردستان است که دارای قابلیت ها و ظرفیت های متعددی در زمینه معدن،کشاورزی،دامپروری،صنایع و گردشگری است که توجه به هر کدام و ایجاد زیر ساخت های آن موجب رونق و گسترش شهرستان در تمامی ابعاد می گردد.

کشاورزی مهمترین منبع درآمد مردم شهرستان بیجار است که پس از سالها به دلیل تخصیص عدم آب هنوز هم به صورت سنتی اداره می شود.

شهرستان بیجار بعنوان قطب کشاورزی استان سخنان بسیاری برای گفتن دارد که نیازمند اختصاص اعتبار و مدیریت خوب است تا بتواند زمینه پیشرفت را فراهم کند.

اقتصادی کردن کشاوزی سنتی با بکار گیری فناوری مدرن امکان پذیر است

اقتصادی کردن کشاوزی سنتی با بکار گیری فناوری مدرن امکان پذیر است ،این در حالی است که کمبود نقدینگی، بهره های بالای بانکی و بالا بودن قیمت مواد اولیه، موجب رکود در بخش تولید ماشین آلات کشاورزی و مکانیزاسیون در بخش کشاورزی بیجار شده است و از سوی دیگر چون اکثر کشاورزان دانش استفاده از این ماشین آلات را ندارند، امکان بهره برداری از این امکانات وجود ندارد.

با توجه به  مساحت قابل توجه اراضی کشاورزی درشهرستان بیجار، توسعه و رشد کشاورزی با استفاده از به روزترین روشهای موجود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا کشاورزی مبنای توسعه یک شهر می تواند باشد.

حرکت به سمت توسعه و پیشرفت و نیل به استقلال ، رابطه مستقیمی با تولیدات کشاورزی دارد، تکنولوژی متناسب با نوع منطقه و مزرعه از اهمیت بسزایی برخوردار است که علاوه بر مکانیزه کردن مزارع و مزیت های مرتبط بر آن صرفه اقتصادی را نیز به دنبال خواهدداشت. بنابراین برنامه ریزی در انتخاب مناسب ادوات در یک مزرعه جهت پیشبرد اهداف مکانیزاسیون از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مکانیزه کردن مزارع، تجهیز مزارع به سیستم های آبیاری نوین و نوسازی ماشین آلات مدرن کشاورزی می تواند علاوه بر کاهش هزینه سطح زیر کشت و سختی کار کشاورزی و ضایعات محصول ، مقابله با آفات و بیماری ها ، بهره وری از نیروهای کارگری و کیفیت کار زراعی و همچنین تولید را نیز افزایش دهد، بعلاوه امکان انجام امور کشاورزی در کمترین زمان ممکن و انجام به موقع عملیات کشاورزی را سبب می شود.

ابعاد دیگر مکانیزاسیون کشاورزی که توسعه و پیشرفت و افزایش تولید را به دنبال دارد خاک شناسی، بهبود کیفیت آبیاری، اصلاح بذر و  بهینه سازی عملیات است.

کشاورزان عزیز ما باید روش‌های نوین کشاورزی را جایگزین روش‌های سنتی قدیمی نمایند ، این امر موجب می‌شود که در مصرف آب به نحو چشمگیری صرفه جویی می شود ، بعلاوه مکانیزه کردن سیستم آبیاری مزارع و اصلاح الگوهای کشت و ‌آبیاری حداکثر بهره‌ برداری از حداقل آب را بدنبال خواهد داشت.

با توجه به فواید و مزایای مکانیزاسیون و بستر مناسب کشاورزی در بیجار ، با تدبیر و همت مسؤلین و کشاورزان میتوان آینده کشاورزی روشنی را برای بیجار ایجاد کرد و با فراهم نمودن زمینه های مناسب در این زمینه مانع از مهاجرت روستائیان به شهر و رشد منفی جمعیت در شهر ستان بیجار باشیم.

پوشش ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی دیم بیجار در طرح جهش تولید

پیمان اسکندری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در جلسه کارگروه کشاورزی شهرستان بیجار اظهار داشت: شهرستان بیجار یکی از حوزه های مهم کشاورزی گندم دیم در سطح استان کردستان است.

وی افزود: شهرستان بیجار دارای بیش از ۳۰۰ هزار هکتار اراضی دیم است که از این میزان، ۱۱۰ هزار هکتار تحت پوشش طرح جهش تولید در دیمزار‌ها قرار گرفته است.

اسکندری از اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان کردستان با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان از محل ستاد اجرایی فرمان امام خبر داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان عنوان کرد: با توجه به پایین بودن عملکرد در واحد سطح دیمزارها در بیجار باید از طرح تغذیه، کشاورزی حفاظتی و محلول پاشی جهت افزایش محصول استفاده کنیم.

۵ هزار تراکتور و ۵۰۰ کمپاین در فصل برداشت در بیجار فعالیت دارند

محمد شهنواز مدیر عامل تعاونی تراکتور دارن بیجار در این جلسه بیان داشت: ناوگان کشاورزی شهرستان بیجار فرسوده است و نیازمند تجهیر و مکانیزسیوان کشاورزی است که متاسفانه تعداد عرضه  تقاضا در شهرستان بیجار با همدیگر همخوانی ندارد.

وی با بیان اینکه ۵ هزار تراکتور و ۵۰۰ کمپاین در بیجار وجود دارد ، گفت: متاسفانه ماشین آلات کشاورزی بیجار فرسوده است و همین عامل موجب پایین آمدن راندامان تولید گندم شده است.

مدیر عامل تراکتورداران بیجار ادامه داد: در حال حاضر یک هزار و ۴۸۳  نفر از کشاورزان بیجاری تقاضای درخواست تراکتور داده اند که میزان سهمیه شهرستان بیجار بسیار ناچیز است.

مکانیزاسیون شدن کشاورزی موجب اقتصادی کردن کشاورزی سنتی می شود

علیرضا زندیان نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی در جلسه کارگروه کشاورزی شهرستان بیجار گفت: شهرستان بیجار با داشتان بیش از ۳۰۰ هکتار اراضی کشاورزی یکی از قطب های مهم این ظرفیت مهم در استان کردستان است.

وی با تاکید بر اینکه مجلس پاس اشتغال ایستاده است، افزود: در سال گذشته مجلس حمایت تمام عیاری از کشاورزان نمود که همین امر موجب دلگرمی این قشر زحمت کش شد.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی گفت: توجه به مکانیزاسیون کشاورزی، تسهیل گری جهت این امر توسط مدیران مربوطه، افزایش سهم کشاورزی شهرستان بیجار از سد تلوار از مهمترین راه حل های جهت اقتصادی کردن کشاورزی در شهرستان بیجار است.

زندیان با تاکید بر اینکه شهرستان بیجار در طی چند سال گذشته از لحاظ تولید گندم در جایگاه های خوب استانی و کشوری قرار داشته است، بیان داشت: دولت و جهاد کشاورزی باید نگاه ویژه به این شهرستان داشته باشند.

رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان تصریح کرد: امسال جشن گندم در بیجار برگزار می شود که همین امر نیازمند برنامه ریزی و توجه بیشتر مسوولان استان به این شهرستان است.

 منبع:

http://bijarbameiran.com/news/4781/%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D9%82%D8%B7%D8%A8-%D9%85%D9%87%D9%85-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%B1_-%D8%A7%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%AC%D8%B4%D9%86-%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF.html

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.