کد خبر : 4273
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 اسفند 1400 - 16:02

شما هم دعوتید به سرزمین فرهنگ و هنر… کردستان سرزمین طبیعت، تاریخ و فرهنگ/ از زریوار نگین دریاچه های ایران تا پل تاریخی صلوات آباد بیجار

شما هم دعوتید به سرزمین فرهنگ و هنر…  کردستان سرزمین طبیعت، تاریخ و فرهنگ/ از زریوار نگین دریاچه های ایران تا پل تاریخی صلوات آباد بیجار

نوروز ۱۴۰۱ را با سفر به خطه سرسبز کردستان و حضور در شهرهایی که مهد فرهنگ و تاریخ کهن هستند با جاذبه های دیدنی از دریاچه زریوار تا عمارت خسروآباد سنندج با کوله باری از خاطرات خوش سپری کنید. به گزارش خبرنگار بیجار بام ایران، کردستان در غرب ایران با جاذبه های طبیعی بکر و دست

نوروز ۱۴۰۱ را با سفر به خطه سرسبز کردستان و حضور در شهرهایی که مهد فرهنگ و تاریخ کهن هستند با جاذبه های دیدنی از دریاچه زریوار تا عمارت خسروآباد سنندج با کوله باری از خاطرات خوش سپری کنید.

به گزارش خبرنگار بیجار بام ایران، کردستان در غرب ایران با جاذبه های طبیعی بکر و دست نخورده و فرهنگ بی نظیر خود همیشه بر سر زبانهاست. زبان، موسیقی، پایکوبی، جشن‌ها و صنایع دستی متنوع و زیبای این منطقه آن را به سرزمین فرهنگ و هنر معروف کرده است.

کردستان، استانی با جاذبه های فراوان گردشگری و توریستی، استانی با دارا بودن هفت قلم گردشگری از طبیعت بکر و ناب، تا تاریخ و تمدن، زیبایی رنگ و دلنوازی دشت های و کوه های زیبا است.

کردستان سرزمین با قدمت چندین هزار ساله با آثار باستانی آن دارای ظرفیت ها و پتانسیل های زیادی در زمینه گردشگری است که بعلت ضعف زیر ساخت ها در چند سال اخیر حتی برخی از شهروندان آن نام آنها را هم نشیده اند.

بر طبق اسناد و کتب تاریخی، استان کردستان قسمتی از سرزمینی است که در گذشته در شرق سرزمین مادها با نام پارسوا یا پرسوا قرار داشته است.

به همین علت آثار تاریخی در دل خود جای داده که میراث گرانبهایی است که توجه به آن و برنامه ریزی مدون می تواند موجب رونق اقتصای این استان کم برخوردار شود.

زریوار، نگین دریاچه های ایران

دریاچه زریوار، با ارتفاع ۱۲۵۰متر از سطح دریا، در فاصله دو کیلومتری شهر مریوان قرار گرفته است، نیلوفرهای آبی و گل های سفید و نی های بلند منره ای رویایی به دریاچه بخشیده استو

جذابیت بیشتر این دریاچه به این دلیل است که هیچ رودخانه ای به این دریاچه وارد نمی شود و آب آن حاصل ذوب برف های کوه های اطراف و و تعدادی چشمه های خودجوش در کف دریاچه است.

اورامان روستای هزار ماسوله

اورامان را کردی ها هورامان می خواند. این منطقه در واقع بخشی که بین ایران و عراق مشترک است و یک دشت پر پیج و خم و رودهای زیبا و گوناگونی است که شما را به وجد خواهد آورد. چشمه های مشهور این منطقه سیروان و لیله است. این دو رود در نزدیکی عراق به هم می پیوندند و این پیوند گاه را دروله می نامند.

این روستا را هزار ماسوله مى‌نامند زیرا معمارى آن همانند ماسوله است. خانه‌هاى این روستا با سنگ و به صورت پلکانى ساخته شده و حیاط هر خانه، بام خانه‌اى دیگر است.

سرسبزى این منطقه کوهستانى، چشمه های فراوان، سبک معمارى و هنرهای سنتی آن منطقه همچون گلیم، نمد و گیوه، اورامان را منحصر به فرد  مى‌کند.

کردستان سرزمین چشمه های جوشان و خروشان

وجود کوه های سر به فلک کشیده، دره های عمیق باعث شده چشمه های خروشان از دل این کوه ها بیرون بیاید و استان کردستان به یکی از مناطف مستعد تبدیل کند.

بیشتر چشمه های خروشان کردستان در شهرهای مریوان، قروه ، سروآبادو بیجار واقع شده که علاوه بر گردشگری و توریسم به دلیل خواص معدنی که در آب شماری از این چشمه ها به دست آمده است می توان با یک برنامه ریزی مناسب بهره برداری اقتصادی از آن هم داشت.

چشمه آب معدنی باباگرگر

این چشمه در ۱۸ کیلومتری شمال شهر قروه در روستای باباگرگر قرار دارد، آب آن همراه با گازکربنیک فراوان جوشان و خروشان از دهانه استخری عمیق و طبیعی حدود ۲۰۰ متری خارج می شود و در دشت های اطراف سرازیر شده و عملا بهره چندانی از این ظرفیت ویژه صورت نمی گیرد.

آب چشمه باباگرگر مخلوط گازدار و خواص درمانی متعددی دارد، سالیانه حدود ۳۰ هزار نفر از داخل و خارج استان برای استفاده درمانی به این چشمه می آیند و در کنار آن از زیارتگاه امام زاده باباگرگر نیز زیارت می کنند.

خانه آصف نماد هویت فرهنگی اقوام کرد

در میان آثار باستانی و جاذبه های گردشگری کردستان کمتر جایی را می توان دید که دنیایی از یادها و خاطره‌های قوم کرد همچنان برای مردم زنده بماند، زنان کرد که نشان از زحمات و کارهایی است که در دوران قدیم انجام داده اند و بهترین یادها برای نسل جوان است تا ذهن آنها برای مدتی هرچند کوتاه او را تا اعماق خاطره‌هایی که شاید عمری هزار ساله دارند، بکشاند.

عمارت آصف که با نام خانه کرد در سنندج معروف است، به عنوان نمادی از هویت فرهنگی اقوام کرد و گنجینه مردم‌شناسی مردم کرد از با ارزشترین آثار فرهنگی و تاریخی کردستان است.

این بنا در ضلع شمالی خیابان امام خمینی واقع شده است و در بافت قدیمی محله سرتپوله در مجاورت بناهایی همچون مسجدجامع، عمارت ملالطف الله شیخ الاسلام (عمارت حبیبی و سالارسعید) مشیردیوان قراردارد.

عمارت آصف که امروز در برگیرنده بخشی از پروژه فرهنگی خانه کرد، شامل فضاها و غرفه‌های نمایشی موزه‌است، که یکی از قدیمی‌ترین بناهای شهر سنندج محسوب می‌شود و در خیابان شاپور، نزدیک مسجد دارالاحسان قرار دارد. این عمارت توسط «آصف اعظم» (میرزا علی نقی خان لشکر نویس) در دوره صفویه احداث شد.

عمارت آصف به عنوان گنجینه ی مردم شناسی از با ارزش ترین آثار فرهنگی و تاریخی استان کردستان است وظرافت های به کار رفته شده در آن چشم هر بیننده ای را به خود مجذوب می کند و هر ساله میهمانان و گردشگران زیادی از این گنجینه ی تاریخ اقوام کرد دیدن می کنند.

مسجد خسروآباد نگینی در دل گروس

از جمله آثار موجود در گروس که متعلق به دوران زندیه است مسجد تاریخی روستای خسرو آباد در ۴۵ کیلومتری شهر بیجار است. این مسجد با سقف‌هایی کوتاه وگنبدهایی کوچک و بدون مناره به دستور محمد امین خان گروس ساخته شده که شامل مصلای تابستانی در ضلع شمالی، ایوان جنوبی و حجره هایی بررای استراحت طلاب و خادمین است. این اثر باستانی زیبا با شمارهٔ ثبت ۲۶۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل تاریخی صلوات آثار باقی مانده از دوره صفویان

پل زیبا و تاریخی صلوات آباد در ۱۵ کیلومتری بیجار بر روی رودخانه قزل اوزن و نزدیکی روستا و قلعه تاریخی صلوات آباد بنا شده که به منظور عبور کاروان‌های زائر منطقه آذربایجان به عتبات عالیات در عراق و عربستان ساخته شده است.

پل تاریخی صلوات آباد یکی دیگر از نماد و نشانه‌های قدمت بیجار گروس است که در سال ۱۳۳۷ در ردیف ۴۲۰ آثار ملی ثبت شده و هر ساله پذیرای گردشگران زیادی است.

اجرای جشن جهانی نوروز در سنندج

سیدانور رشیدی شهردار سنندج صبح امروز در جمع خبرنگاران استان کردستان با تشریح ویژه رویداد جهانی نوروز ۱۴۰۱ عنوان کرد: نوروز در بین مردم کردستان و ایران اسلامی جایگاه ویژه ای دارد و مردم با آمدن سال نو به شور و نشاط می رسند.

وی با اشاره به قدمت تاریخی عید نوروز در ایران، گفت: امسال شهرداری سنندج جشنهای مختلفی را در ادامه رویدادهای فرهنگی تاریخی عید کهن نوروز اجرا می کند و یکی از این برنامه ها اجرای جشن جهانی نوروز در روز ۲۶ اسفند با همکاری سازمان یونسکو در شهر سنندج است.

رشیدی با اشاره به عنوان شهر خلاق موسیقی شهر سنندج، افزود: ویژه برنامه های جشن نوروز امسال در راستای این عنوان تدارک دیده شده و در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری سنندج توجه ویژه ای به عنوان شهر خلاق موسیقی شده است.

وی از مسیر گردشگری همدان، کرمانشاه و سنندج به عنوان پایلوت جشنهای نوروزی امسال خبر داد و گفت: جشن جهانی نوروز در سنندج با حضور ۱۲ الی ۱۳ کشور جهان در سه نقطه پیاده راه فردوسی، خانه کُرد و سالن ۶ هزار نفری گولان، برگزار خواهد شد و خبرنگاران داخلی و خارجی این رویداد بزرگ را پوشش خواهند داد.

شهردار سنندج گفت: در روز ۲۶ اسفند در خانه کرد سنندج به عنوان دهکده نوروز، ۱۲ الی ۱۳ کشور مرتبط با عید نوروز سنت های خود را در آنجا به نمایش خواهند گذاشت.

وی همچنین از اجرای ویژه برنامه ای در تهران با حضور ۳۰۰ دف نواز کردستانی با حضور دبیرکل یونسکو، وزیر میراث فرهنگی، شهردار تهران و سخنرانی استاندار کردستان در روز ۲۳ اسفند خبر داد.

 منبع:

http://bijarbameiran.com/news/4761/%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B1%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%B7%D8%A8%DB%8C%D8%B9%D8%AA%D8%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D9%88-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF_-%D8%A7%D8%B2-%D8%B2%D8%B1%DB%8C%D9%88%D8%A7%D8%B1-%D9%86%DA%AF%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DA%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7-%D9%BE%D9%84-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D8%B5%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%B1.html

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.