bahonar

هشتم اسفند روز امور تربیتی و تربیت اسلامی گرامی باد.

هشتم اسفند علاوه  بر اینکه روز امور تربیتی و تربیت اسلامی نام گرفته است روز بزطرگداشت حکیم حاج ملا هادی سبزواری نیز می باشد.

ضمن گرامیداشت این مناسبتهای ارزشمند یادداشتی هر چند به اجمال تقدیم می گردد.

نخست:

روز امور تربیتی و تربیت اسلامی، ابتدا این روز را به تمامی مربیان عزیز و زحمتکش تبریک و تهنیت عرض می نمائیم.

در سالهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی، نهاد امور تربیتی با هدف گسترش و تعمیق ارزشهای انقلاب اسلامی در نظام آموزش و پرورش کشور شکل گرفت و بر همین اساس شهیدان رجایی و باهنر در دوران تصدی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۵۹ شمسی اقدام به تاسیس ستادهای امور تربیتی در مدارس کردند تا دانش آموزان را به ارزشهای اسلامی ترغیب کنند.

بویژه آنکه شهید رجایی مربیان امور تربیتی را سربازان انقلاب در آموزش و پرورش نامید و بنا به گفته شهید باهنر مربیان زمانی با انبیاء هم صف و با امام عادل هم ردیف هستند که آموزش را از محتوای تزکیه پر کنند و چه پر معناست کلام امام (ره) که می فرمایند:

اگر تهذیب در کار نباشد علم توحید هم به درد نمی خورد.

این نهاد از بدو شکل گیری تا به امروز مجموعه وسیعی از عملکردها و وظایف متعدد و گوناگونی را بعهده داشته و تحقق امر تربیت را منوط به حضور مربی و فعالیتهای رسمی غیر کلاسی در کنار آموزشهای کلاسی می داند. اهداف و اصول مشروحه زیر علل اصلی تشکیل این نهاد انقلابی پرورشی می باشند که عبارتند از:

  1. انتقال ارزشهای دینی و فرهنگی انقلاب اسلامی به مدارس
  2. تربیت و بازسازی دانش آموزان در فضایی انقلابی و اسلامی
  3. زمینه سازی برای ورود نگرش های دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی به نظام آموزش و پرورش و حفظ مدارس از آفات فرهنگی و سیاسی.
  4. شناخت و پرورش استعدادهای دانش آموزان در رشد دینی، عقلی، اجتماعی، عاطفی آنان و حفظ ارزشها.

بنابراین مهمترین اهداف تشکیل امور تربیتی را حراست از مرزهای اعتقادی و حفظ دستاوردها و تبیین ارزشهای انقلاب در مدارس باید دانست. چرا که انگیزه های انقلابی و اسلامی همراه با شعار مربیان امور تربیتی سربازان انقلابندموجب تاسیس این نهاد انقلابی شده است.

 

این مجموعه در طی سالهای شکل گیری خود تلاش گسترده ای را درجهت رفع کاستی ها و پرورش مذهبی و انقلابی دانش آموزان به انجام رسانده است.

ارزیابی فعالیتها نیاز به شناختن اهداف و راهبردهای اجرایی دارد. لذا فعالیتهای امور تربیتی باید همراه و هم قدم با نظام پرورشی باشد تا بتواند نسبت به رسالت و نقش خویش و اهداف بنیادی این نهاد جامعه عمل بپوشاند.

ضمنا طرح امور تربیتی همه ارکان آموزش و پرورش رابا محوریت معلمان، کتابهای درسی، نظام ارزشیابی، خانواده و دانش آموز در برمی گیرد. هر ستاد امور تربیتی در مدارس از سه عضو تشکیل می شود که عبارتند از:

  1. مدیر مدرسه و یا یکی از معاونان که به مسائل تربیتی آگاهی بیشتری دارد.
  2. مربی تربیتی مدرسه
  3. یکی از معلمان یا دبیران مومن و متعهد دارای حُسن شهرت و سابقه اعتقادی و اخلاقی موفق در اجرای وظایف آموزشی و آشنا به مبانی و روشهای تربیتی اسلام به انتخاب شورای معلمان مدرسه.

 

حضرت امام (ره)در این باره می فرمایند:

………. اگر چنانچه معلم یک معلمی باشد که دعوت به نور بکند، دعوت به صلاح بکند، دعوت به اسلام بکند، دعوت به اخلاق صالحه بکند، دعوت به ارزشهای اسلامی بکند، آن ارزشهایی که عندالله ارزش است ـ اگر معلم این کار را بکند همانطوری که انبیاء مرد م را از ظلمت به نور می کشانند این معلم هم این بچه ها را از ظلمات به نور وارد می کند و همین شغلی است که شغل انبیاء است.

تهیه و تنظیم: حسن صفیاری

ارسال دیدگاه