کد خبر : 4187
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 بهمن 1400 - 14:16

گنجی نهفته در دل طبیعت کردستان؛ اشتغالزایی و کارآفرینی در روستاها با کاشت گیاهان دارویی/ احداث صنایع تبدیلی جهت جلوگیری از خام فروشی گیاهان دارویی

گنجی نهفته در دل طبیعت کردستان؛  اشتغالزایی و کارآفرینی در روستاها با کاشت گیاهان دارویی/ احداث صنایع تبدیلی جهت جلوگیری از خام فروشی گیاهان دارویی

استان کردستان با دارا بودن بیش از یک هزار و نوع گیاه دارویی این ظرفیت را دارد که با حمایت مسئولان در راستای ایجاد صنعت کشت، برداشت و صادرات فرآورده های گیاهی در داخل و خارج کشور گامی بلند جهت رشد اقتصادی منطقه بردارد. به گزارش بیجار بام ایران، تک محصولی بودن اقتصاد ایران و وابستگی

استان کردستان با دارا بودن بیش از یک هزار و نوع گیاه دارویی این ظرفیت را دارد که با حمایت مسئولان در راستای ایجاد صنعت کشت، برداشت و صادرات فرآورده های گیاهی در داخل و خارج کشور گامی بلند جهت رشد اقتصادی منطقه بردارد.

به گزارش بیجار بام ایران، تک محصولی بودن اقتصاد ایران و وابستگی آن به صادرات نفتی، ضربات جبران ناپذیری را در سالیان اخیر به بدنه اقتصادی کشور وارد آورده که این امر می تواند تلنگری باشد تا با نگاهی عمیق تر به ظرفیت های طبیعی موجود در اطرافمان بنگریم.

تنوع آب و هوایی کشورمان آن را به رویشگاه گونه های بسیاری از گیاهان دارویی تبدیل کرده است، که استان کردستان از این امر مستثنی نیست.

استان کردستان از نظر گیاهان دارویی و صنعتی بسیار غنی است، بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی در مناطق مختلف کردستان می‌رویند که حدود ۱۰۰ گونه اقتصادی از این گیاهان شناسایی شده است.

کشت گیاهان دارویی چند سالی است که در شهرستان بیجار رونق یافته، صنعتی که اشتغالزایی قابل توجهی به دنبال داشته است.

۲۲۰نوع گیاهان دارویی در بیجار شناسایی شده است

عضو انجمن علمی گیاهان دارویی در گفتگو با خبرنگار بیجار بام ایران اظهار داشت: شهرستان بیجار از لحاظ پتانسیل و استعدادهای گیاهان دارویی رنگین تر از سایر مناطق کشور است، با توجه به ارتفاع آن از سطح دریا ماده موثر بیشتری دارد و به دلیل اینکه از زمان جنگ جهانی دوم تا به امروز زمین های آن رادیو اکتیو نخورده است داری طبیعت بکر و دست نخورده ای است.

وی افزود: طبیعت بیجار دارای ۸۰۰ گونه گیاهان دارویی است که ۲۲۰ نوع آن شناسایی و معرفی شده است و لازم به ذکر  است که از این ۲۲۰ نوع هفت نوع آن در هیچ جای ایران شناخته نشده و در خصوص آن به مرکز تحقیقات گیاهان دارویی گزارش نشده است.

علیرضا پیران با بیان اینکه تا کنون کسی در بیجار به صورت صنعتی اقدام به کشت و برداشت گیاهان دارویی نکرده است، گفت: تخریب مراتع توسط دام و انسان صدمه بسیاری بر بدنه این صنعت وارد آورده است و با توجه به محدود بودن منابع آبی و تعداد بسیار زیاد دام در بیجار بیشتر زمین های کشاورزی زیر کشت علوفه جهت تامین غذای دام قرار گرفته است.

وی گفت: اما بهتر است که مسئولان ما این مهم را مد نظر خود قرار دهند که گیاهان دارویی در بیجار مهمترین زمینه اشتغال جوانان می تواند باشد که نیازمند تدبیر آنها است.

عضو انجمن علمی گیاهان دارویی ادامه داد : با توجه به اینکه شهرستان بیجار دارای مساحت قابل توجهی در زمینه رویش گیاهان دارویی است ، افراد جویای کار در سه بخش تولید ،فرآوری و توزیع گیاهان دارویی می توانند مشغول به کار شوند.

کشت گیاهان دارویی در بیش از یک هزار هکتار از اراضی کردستان

مدیر امور باغبانی استان کردستان در گفتگو با خبرنگار بیجار بام ایران اظهار داشت: ثبت و کشت داروهای گیاهی در سطح استان کردستان بر اساس پارامترهای مختلف متغیر است و در حال حاضر بیش از یک هزار هکتار از اراضی استان کردستان زیر کشت گیاهان دارویی است.

وی افزود: زعفران، گل محمدی، سنجد ، بیدمشک، آویشن، آویشن شیرازی، سیاه دانه، نعناع فلفل و نعناع ، گلرنگ ، موسیر، سیر از جمله گیاهیان دارویی کشت شده در این استان است.

حاجی‌میرزایی با تاکید بر اینکه شهرستان های شرقی استان کردستان مانند بیجار، دهگلان و قروه زیر کشت گیاهان دارویی است ، بیان داشت: کشت این گیاهان از پاییز آغاز می شود و متقاضیان این کشت ها نیز از محل تبصره ۱۸ اعتبارات استانی و ملی تسهیلات اشتغالزایی می گیرند.

مدیر امور باغبانی استان کردستان از آغاز بکار چند واحد صنایع تبدلی جهت خام فروشی گیاهان دارویی در استان کردستان خبر داد و افزود: اسانس گیری، فراوری محصولات و ایجاد زنجیره تولید از برنامه های محوری سازمان جهاد کشاورزی پس از توسعه کشت گیاهان دارویی در این استان است.

سخن پایانی؛

استان کردستان با توجه به داشتن بیش از ۲ هزار نوع داروی گیاهی که بعنوان گنج نهفته در دل زمین است می تواند با ایجاد صنابع تبدیلی بعنوان قطب تولید داروی گیاهی جهت اشتغالزایی و درآمدزایی تبدیل شود.

 منبع:

http://bijarbameiran.com/news/4698/%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%BA%D8%A7%D9%84%D8%B2%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%DA%A9%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C%DB%8C_-%D8%A7%D8%AD%D8%AF%D8%A7%D8%AB-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%AA%D8%A8%D8%AF%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%AA-%D8%AC%D9%84%D9%88%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D8%A7%D9%85-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C%DB%8C.html

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.