کد خبر : 4178
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 دی 1400 - 15:40

دست های صنعت سازی که قدر دانسته نمی شوند؛ صنایع دستی، گنج پنهان استان های کشور/ ۱۵ اثر صنایع دستی کردستان نشان ملی مرغوبیت دریافت کرد

دست های صنعت سازی که قدر دانسته نمی شوند؛  صنایع دستی، گنج پنهان استان های کشور/ ۱۵ اثر صنایع دستی کردستان نشان ملی مرغوبیت دریافت کرد

ایجاد درآمد زایی و اشتغالزایی از طریق صنایع دستی که بعنوان گنج پنهان در استان کردستان است نیازمند برنامه ریزی مدون و اختصاص اعتبار خاص است. به گزارش خبرنگار بیجار بام ایران، صنایع دستی بعنوان قدیمی ترین حرفه و صنعت کشور و کاربردی ترین هنر سرزمین مان از گذشته های دور تا به امروز جایگاه رفیعی

ایجاد درآمد زایی و اشتغالزایی از طریق صنایع دستی که بعنوان گنج پنهان در استان کردستان است نیازمند برنامه ریزی مدون و اختصاص اعتبار خاص است.

به گزارش خبرنگار بیجار بام ایران، صنایع دستی بعنوان قدیمی ترین حرفه و صنعت کشور و کاربردی ترین هنر سرزمین مان از گذشته های دور تا به امروز جایگاه رفیعی در فرهنگ اقتصادی کشور دارد.

 

صنایع دستی بعنوان بخشی از میراث فرهنگی و نمادی از نوع زندگی فرهنگی یک جامعه همواره مورد توجه است، بعلت ویژگی زندگی سنتی در بسیاری از نقاط استان کردستان و عدم استیلای بخش صنعتی، هنوز صنایع دستی کردستان از لحاظ کیفیت و گستردگی در سطح کشور مطرح کمی باشد.

 

فرش و گلیم استان کردستان به ویژه فرش بیجار که به فرش پولادین مشهور است یکی از مهم ترین صنایع دستی این دیار است که از دیرباز تا کنون منبع درآمد بسیاری از خانواده ها میباشد.

صنایع دستی استان کردستان عبارتند از: نازک کاری چوب، دست بافی، خراطی، ساخت زینت آلات محلی، سوزن دوزی و روکاری، سفال سازی، حصیربافی، گیوه دوزی، نمدمالی و ساخت محصولات چرمی.دستبافی شامل سجاده، موج، شال، جاجیم، گلیم، گلیمچه و پارچه لباسی است که در بیشتر نقاط شهری و روستایی کردستان تهیه می شود. زینت آلات شامل انواع دستبند، گردن بند، سینه ریز، النگو، سربند، انگشتری و گوشواره است. نازک کاری با چوب شامل قوطی سیگار، شیرینی خوری، کیف زنانه، سینی، بشقاب، آجیل خوری و… می باشد.

صنایع دستی مهم ترین منبع درآمد ارزی غیر نفتی

صنایع دستی مانند گنج پنهان در هر منطقه ای است که دست یابی به آن نقش مهمی در اشتغالزایی و ایجاد درآمد پایدار دارد.

تامین و تعمیق درآمدهای ارزی، رفع موانع بیکاری از مهمترین برنامه های دولت است که صنایع دستی بعنوان صنعتی مستقل و بومی می تواند نقش ارزنده و تعیین کننده ای در این رهگذر داشته باشد و ضمنا بعنوان تولیدی فرهنگی بیشترین سهم را در معرفی فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی داشته باشد.

دادن تسهیلات کم بهره یا بدون بهره جهت راه اندازی کارگاه های آموزشی و فروشگاه های فروش صنایع دستی نقش مهمی در درآمد زایی از طریق صنایع دستی دارد که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

یعقوب گویلیان مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: ششمین مرحله از داوری نشان ملی مرغوبیت با حضور استان‌های غرب کشور (کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان و لرستان) به میزبانی استان کرمانشاه برگزار شد که از ۳۳ اثر راه‌ یافته به آن، ۱۵ اثر از هنرمندان استان کردستان موفق به کسب نشان ملی مرغوبیت شدند.

وی افزود: آثاری که موفق به اخذ این نشان ملی شدند شامل یک گلیم جل اسب، سه عدد ساز سنتی، ۲ اثر سراجی سنتی، سه اثر چاقوسازی سنتی، پنج اثر نازک‌کاری چوب و یک عدد زیورآلات چوبی منبت مشبک است.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان ادامه داد: شاخص‌هایی چون اصالت و نوآوری در طرح، مرغوبیت مواد اولیه، قابلیت بازاریابی، احترام به ارزش‌های محیط زیست در به کارگیری مواد و تکنیک‌های تولید و مسوولیت اجتماعی از عوامل موثر در دریافت این نشان در سطح ملی بوده است.

وی یادآور شد: داوری مُهر اصالت هر ۲ سال یک بار با هدف ایجاد رقابت میان هنرمندان و معرفی هنرهای شاخص منطقه‌ای و استان‌ها برگزار می‌شود و آثاری که موفق به دریافت نشان ملی شوند می‌توانند در آینده برای دریافت نشان داوری مُهر اصالت بین‌المللی اقدام کنند.

منبت کاری از جنس عشق و خلاقیت

در کنار نازک کاری روی چوب، منبت کاری چوب در کردستان از قدیم رواج داشته است و درهای چوبی در کردستان و برخی از روستاهای آن که به جای مانده متعلق به دوران صفوی است که دارای کنده کاری های دقیق و به صورت گل و کتیبه های گوناگون است.

منبت کاری هایی که بر در امامزاده ها و مشایخ انجام شده باقی مانده است بسیار با ارزش است و امروز هم منبت کاران کرد در کردستان به کار خود ادامه می دهند و منبت کاری رواج کامل دارد.

اکنون در سنندج معروفترین و زبردست ترین منبت کاران در کارگاه های خود مشغول به کار هستند و همراه با سبک های جدید که آن را ابداع کرده اند، ابتکار خود را محفوظ داشته اند.

کلاش یکی از اولین پاپوش های سنتی بشر

در مناطق کردنشین نوعی گیوه به نام کلاش تولید می شود که هماهنگی زیبایی با لباس کردی دارد، رویه این کفش از نخ پنبه ای بافته شده و زیره آن از پارچه فشرده شده است، به همین دلیل کلاش کفشی سبک، نرم، قابل انعطاف و متناسب با محیط کوهستانی است.

گیوه یا کلاش، میان زاگرس نشینان قدمتی چندین هزار ساله دارد و بدون شک جزو اولین پاپوش های سنتی بشر است که انسان مبتکر دوران های گذشته با بهره گیری از مواد اولیه فراوان و ارزان قیمت طبیعی در دسترس و ذوق سرشار خویش اقدام به تولید دستی آن کرده است.

سخن پایانی؛

در حال حاضر ۴۵ هزار هنرمند کردستانی در ۴۲ رشته مختلف صنایع دستی فعالیت می کنند که ۲۱ رشته آن بومی و خاص منطقه است.

ایجاد درآمد زایی و اشتغالزایی از طریق صنایع دستی که بعنوان گنج پنهان در استان کردستان است نیازمند برنامه ریزی مدون و اختصاص اعتبار خاص است.

 منبع:

http://bijarbameiran.com/news/4678/%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%8C-%DA%AF%D9%86%D8%AC-%D9%BE%D9%86%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1_-15-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%BA%D9%88%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA-%DA%A9%D8%B1%D8%AF.html

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.