کد خبر : 3827
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 خرداد 1400 - 5:13

نای بی نوای کشاورزان کردستانی

نای بی نوای کشاورزان کردستانی

سنندج-ایرنا- تحریم های اقتصادی و شیوع کرونا کم نبود، خشکسالی هم امسال بر دردها و مشکلات کشاورزان افزود و نای آنها کم رمق‌تر از گذشته شده و دیگر صدایی از آن شنیده نمی شود. به گزارش ایرنا، کشاورزی یکی از مشاغل مهم و تاثیرگذار در زنجیره غذایی و تامین امنیت غذایی هر کشوری محسوب می

سنندج-ایرنا- تحریم های اقتصادی و شیوع کرونا کم نبود، خشکسالی هم امسال بر دردها و مشکلات کشاورزان افزود و نای آنها کم رمق‌تر از گذشته شده و دیگر صدایی از آن شنیده نمی شود.

به گزارش ایرنا، کشاورزی یکی از مشاغل مهم و تاثیرگذار در زنجیره غذایی و تامین امنیت غذایی هر کشوری محسوب می شود به همین دلیل بیشترین توجهات هم باید به این بخش مبذول شود.

کشاورزی بخش جدید و ناشناخته ای نیست و همه کم و بیش با تاثیرگذاری آن در بخش های مختلف به ویژه اقتصادی، غذایی و سلامت آگاه هستند و می دانند توسعه آن می تواند اقتدار و استقلال کشور را افزایش دهد.

این بخش در طول تاریخ با فراز و نشیب های فراوانی مواجه شده ولی هیچ گاه از گردونه فعالیت خارج نشده و نخواهد شد شیوه های کار در آن با صنعتی شدن جوامع و رشد تکنولوژی تغییرات زیادی کرده هرچند در ایران و به تبع کردستان به دلیل تحریم ها از وجود بسیاری از تکنولوژی های نوین محروم مانده است ولی با این وجود فعالان و محققان این حوزه برای استفاده از روش های علمی در افزایش عملکرد و بهره وری در این بخش از هیچ کوششی دریغ نکردند.

بار دیگر هفته کشاورزی فرا رسید و کشاورزان کردستانی فرصتی پیدا کردند تا دوباره مشکلات و تنگناهای پیش روی خود را با مسوولان ارشد استان در میان بگذارند و در نشستی سه ساعته نمایندگان تشکل های این بخش در استان به بیان مسائل و موانع فعالیت هایشان پرداختند.

پیش بینی تولید ۲۰۰ هزار تن گندم در کردستان

نماینده کشاورزان خبره کردستان و دبیر نظام صنفی کشاورزان شهرستان بیجار در این نشست اظهار داشت: برای جبران خسارت وارد شده به کشاورزان در سال زراعی جاری نیاز به اعطای تسهیلات کم بهره و امهال وام آنها است.

سیدحسین رحیمی اضافه کرد: تسهیلات پرداخت شده به کشاورزان وارد حوزه دلالی و ساخت و ساز نمی شود و همه آن در بخش تولید هزینه می شود لذا می طلبد مسوولان بانک ها در این راستا همکاری و تعامل بیشتری با کشاورزان داشته باشند.

وی افزود: با توجه به شرایط پیش آمده از لحاظ خشکسالی کشاورزان استان امسال برای تامین بذر برای کشت پاییزه با مشکل مواجه می شوند و اگر تدبیری در این راستا اندیشیده نشود قیمت آن هم چندین برابر می شود و این موجب کاهش سطح زیر کشت خواهد شد.
نماینده کشاورزان خبره کردستان یادآور شد: براساس بازدید هایی که از مزارع گندم شهرستان های عمده تولید گندم در استان داشتیم پیش بینی می شود امسال بیشتر از ۲۰۰ هزار تن گندم تولید نشود.

رحیمی گفت: مزارع گندم زیادی در استان ضرر دیدند و حتی امکان برداشت محصول آن وجود ندارد و تعدادی هم که به چرای دام تبدیل شد.

وی از دیگر مشکلات بخش کشاورزی استان را مربوط به افزایش قیمت نهاد های دام و طیور دانست و اظهار داشت: اگر در گذشته کشاورزان در بخش زراعت بدلیل خشکسالی آسیب می دیدند امیدشان به بخش دام خود بود که امسال در این بخش هم به دلیل افزایش چندبرابری قیمت نهاده ها دچار مشکل شده اند.

نماینده کشاورزان خبره کردستان گفت: کشاورزان استان همواره بیشترین مشارکت را در رویدادهای سرنوشت ساز هم چون انتخابات داشتند و امسال هم با وجود همه مشکلات و خسارت هایی که دیدند نسبت به انتخابات بی تفاوت نخواهند بود.

نای بی نوای کشاورزان کردستانی

رییس اتحادیه مرغداران استان کردستان هم در این نشست اظهار داشت: تامین نهاده های طیور از طریق سامانه بازارگاه انجام می شود مه به دلیل عدم تناسب اختصاص نهاده با زمان تولید مرغداران دچار مشکل شدند.

صلاح الدین صیدی اضافه کرد : از روزی که جوجه ها وارد سالن می شود نیاز به نهاده دارد و باید در موعد مقرر و به اندازه کافی دان لازم به آنها داده شود.

وی اضافه کرد: خرید نهاده از سامانه بازارگاه یه صورت نقدی انجام می شود و متاسفانه با تاخیر نهاده را عرضه می کنند لذا مرغدار خود مجبور شده از بازار  خریداری کند.

تعداد زیادی از دام های مولد کردستان راهی کشتارگاه شدند 

مدیرعامل اتحادیه دامداران کردستان هم در این نشست اظهار داشت : در چند سال اخیر به دلیل عدم خودکفایی کشور در تولید نهاده های دامی و وابستگی به واردات شرایط نگهداری دام برای دامداران سخت تر شده است.

فرزاد مرادی اضافه کرد : هر دام روزانه یه ۴۰ کیلوگرم خوراک نیاز دارد و سامانه بازارگاه به ازای هر دام ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم را اختصاص می دهند که حدود ۲۰ درصد نیاز دام ها از این طریق تامین می شود.

وی گفت: به دلیل عدم توانایی دامداران در تامین خوراک، تعداد زیادی از دام های مولد که سرمایه دامداران هستند راهی کشتارگاه ها شدند.
مدیرعامل اتحادیه دامداران کردستان یادآور شد : در گذشته تنها ۱۰ درصد دام های مولد که نگهداری از آنها توجیه اقتصادی نداشت راهی کشتارگاه می شد.

مرادی با بیان اینکه بخشی از دام های استان هم به کشورهای همسایه قاچاق می شوند، افزود: سود دام های قاچاق شده هم به جیب دلالان می رود و چیزی نصیب دامدار نمی شود.
رییس خانه کشاورز کردستان هم با اشاره به اینکه همه زیربخش های کشاورزی و در کل اقتصاد کشاورزی وابسته به آب است، گفت: می طلبد سیاست گذارای دولتمردان در بخش کشاورطی با محوریت آب و سازگاری محصولات با کم آبی باشد.

محمد سعید احمدپناه با بیان اینکه اجرای شیوه های سنتی در بخش کشاورزی دیگر جوابگو نیست، افزود ‌: نیاز است زمینه ورود علم و تکنولوژی های جدید بخش کشاورزی به کشور فراهم شود.

کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۴۸ هزار تُن است.

منبع:

https://www.irna.ir/news/84366391/%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%DB%8C-%D9%86%D9%88%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.