کد خبر : 3782
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 خرداد 1400 - 14:26

پوشش ضعیف بیمه‌ای مشکل اصلی صنعت فرش در کردستان است، کمتر از ۱۰ درصد فرش‌بافان کردستانی بیمه هستند

پوشش ضعیف بیمه‌ای مشکل اصلی صنعت فرش در کردستان است، کمتر از ۱۰ درصد فرش‌بافان کردستانی بیمه هستند

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: براساس آمار بیش از ۹۰ هزار بافنده فرش در استان وجود دارد که تنها هشت هزار نفر آن‌ها زیرپوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند که کمتر از ۱۰ درصد است. محمد دره‌وزمی در جلسه کمیته فرش استان کردستان که در سالن پیامبر اعظم استانداری

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: براساس آمار بیش از ۹۰ هزار بافنده فرش در استان وجود دارد که تنها هشت هزار نفر آن‌ها زیرپوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند که کمتر از ۱۰ درصد است.

محمد دره‌وزمی در جلسه کمیته فرش استان کردستان که در سالن پیامبر اعظم استانداری برگزار شد اظهار کرد: مشکلات استان کردستان در حوزه فرش متمایز از کشور نیست مهم‌ترین دغدغه و چالش در این حوزه موضوع بیمه تأمین اجتماعی فعالین این حوزه است.

وی خاطرنشان کرد: براساس آمار بیش از ۹۰ هزار بافنده فرش در استان وجود دارد که تنها هشت هزار نفر آن‌ها زیرپوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند که کمتر از ۱۰ درصد است.

به گفته این مقام مسئول، بیمه فرش‌بافان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای توسعه فرش‌بافی است، چراکه موجب امیدآفرینی در میان آنان می‌شود و بدون دغدغه تنها به‌دنبال هنرآفرینی باشند.

دره‌وزمی اضافه کرد: تسهیلات بانکی از دیگر مشکلات در این حوزه است، آن‌چنان‌که صنعت فرش به‌عنوان یک ظرفیت در استان مطرح است در خور این ظرفیت تسهیلات بانکی با درصد پایین به فعالین این بخش پرداخت نمی‌شود.

وی افزود: البته طی سال‌های اخیر یک تسهیلات در قالب اشتغال روستایی به فعالان این بخش هم پرداخت شد که البته سهم زیادی را به خود اختصاص نداد و انتظار می‌رود بیش‌ازپیش به فعالان این حوزه بها داده شود.

وی با تأکید براینکه حمایت دولت و پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به فعالان این بخش می‌تواند در توسعه صنعت فرش تأثیر بسیاری داشته باشد، اذعان کرد: باید با پرداخت تسهیلات کم‌بهره از کسانی که به این حوزه فعالیت و یا سرمایه‌گذاری می‌کنند زمینه تحول بخش صنعت فرش دستباف کردستان را که ظرفیت قابل ارزشی است فراهم کرد.

وی افزود: فرش کردستان امروز با برندسازی که صورت گرفته در سطح جهانی شناخته شده است و این مسئله می‌تواند در توسعه صنعت فرش استان بسیار تأثیرگذار باشد.

فعالیت ۶۰ هزار بافنده فرش در کردستان/کردستان دو برند جهانی فرش دارد

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: ۶۰ هزار بافنده از ۹۰ هزار بافنده فرش در استان کردستان هم‌اکنون فعال هستند.

بختیار خلیقی اظهار کرد: سالانه ۱۸۰ هزار مترمربع فرش در استان بافته می‌شود که خود نشان از ظرفیت استان در تولید فرش در کشور است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۸۵ کارگاه تولید فرش به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در استان فعال هستند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه خانه فرش در شهرستان بیجار، انجمن فرش‌بافان و انجمن نقاشان فرش در استان فعال است، گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات در این حوزه موضوع بیمه فرش‌بافان است که متأسفانه بخش قابل‌توجهی از آن‌ها از حمایت‌های بیمه‌ای بهره‌مند نیستند.

بهره‌مندی ۱۲ هزار کردستانی از بیمه فرش‌بافان

به گفته خلیقی، ۱۲ هزار فعال در حوزه فرش‌بافی در استان بیمه شده هستند که هشت هزار نفر از این تعداد را قالیبافان به خود اختصاص داده‌اند.

وی گفت: در استان کردستان یک هزار و ۱۰۹ نفر از طریق صندوق بیمه روستاییان و عشایر بیمه بودند که بعد از جلساتی که برگزار شد در عرض این چند ماه دو هزار و ۳۱۹ با هماهنگی فعالان بخش خصوصی به صندوق بیمه روستاییان معرفی شده‌اند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان اضافه کرد: البته با توجه به اینکه بیمه صندوق عشایر و روستاییان از مزایای بیمه درمانی بهره‌مند نیستند گرایش و استقبالی به بیمه شدن از این طریق ندارند.

پرداخت ۱.۳ میلیارد تومان تسهیلات به صنعت فرش

خلیقی خاطرنشان کرد: یک میلیارد و ۳۱۰ میلیون تومان در سال ۹۹ تسهیلات به این حوزه تخصیص داده شد البته اعتبارات کم و تمام توان ما جذب اعتبارات بیشتر برای حمایت از این صنعت است.

وی اضافه کرد: در خصوص ثبت فرش دستباف، استان کردستان یکی از قطب‌های تولید فرش با دو برند جهانی فرش آهنین بیجار، فرش یک پود سنندج است که ثبت ملی آن انجام شده مطالبه استان ثبت جهانی این دو برند است.

تولید ۱۳۰۰ تن پشم در کردستان

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در ادامه با بیان اینکه استان کردستان یکی از استان‌های تولیدکننده پشم است، گفت: یک‌هزار و ۳۰۰ تن پشم چیده می‌شود که یک‌هزار و ۲۰۰ تن آن قابل ریسندگی است، اما با توجه به نبود زیرساخت لازم در این حوزه این پشم به‌صورت خام از استان خارج می‌شود.

خلیقی تصریح کرد: یکی از مطالبات ما از مرکز ملی فرش ایجاد زنجیره فرش دستباف در استان است الآن سرمایه‌گذاران خوبی در زمینه کارگاه‌های ریسندگی ورود پیدا کرده‌اند که امیدواریم به‌صورت ویژه مورد حمایت قرار گیرند تا شاهد رونق هرچه بیشتر این حوزه باشیم.

وی اظهار کرد: انجمن بافندگان فرش دستباف با نگرش به سمت شناسایی و در دست گرفتن بازارهای هدف خارج از کشور در استان راه‌اندازی شده است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان خلیقی عنوان کرد: این انتظار را داریم که به خریداران فرش دستباف در استان کردستان تسهیلات ارزان‌قیمت اختصاص داده شود تا بتوانند از این طریق به بازار فرش رونق دهند.

خلیقی گفت: در استان کردستان خوشه طیور از خوشه فرش سبقت گرفت، اما با تلاش وهمت شرکت شهرک‌های صنعتی استان خوشه هنر صنعت فرش شکل گرفته است و عامل توسعه خوشه هم در استان فعال شده است.

وی اظهار کرد: ایجاد خوشه هنر صنعتی فرش دستباف برای همگرایی تمام شبکه‌های مرتبط با این هنر اقدامی تأثیرگذار در راستای اعتلای فرش دستباف در استان است.

منبع:

https://www.incc.ir/news/IDincc/6270/%D8%B1%D9%8A%DB%8C%D8%B3_%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2_%D9%85%D9%84%DB%8C_%D9%81%D8%B1%D8%B4_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D8%A7%D8%B2_%D9%82%D8%A7%D9%84%DB%8C_%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C_%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%DB%8C%D9%87_%D8%A8%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%B1_%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%DB%8C%D8%AF_%DA%A9%D8%B1%D8%AF

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.