کد خبر : 3707
تاریخ انتشار : شنبه 1 خرداد 1400 - 7:58

انجام مبارزه با سن مادر در ۵۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزای بیجار/کشاورزان مبارزه با پوره سن را جدی بگیرند

انجام مبارزه با سن مادر در ۵۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزای بیجار/کشاورزان مبارزه با پوره سن را جدی بگیرند

پیمان قمری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، اظهار کرد: امسال ۵۸ هزار و ۶۷۷ هکتار از مزارع شهرستان بیجار در مرحله سن مادر سم‌پاشی شده است. وی خاطرنشان کرد: ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار در مرحله پوره سن، ۲۰ هزار و ۸۹۵ هکتار مبارزه با علف هرز و ۱۵ هزار و ۶۰ هکتار محلول پاشی کود در اراضی کشاورزی بیجار انجام شده است. وی با

پیمان قمری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، اظهار کرد: امسال ۵۸ هزار و ۶۷۷ هکتار از مزارع شهرستان بیجار در مرحله سن مادر سم‌پاشی شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار در مرحله پوره سن، ۲۰ هزار و ۸۹۵ هکتار مبارزه با علف هرز و ۱۵ هزار و ۶۰ هکتار محلول پاشی کود در اراضی کشاورزی بیجار انجام شده است.

وی با بیان اینکه بهترین زمان مبارزه با این آفت زمانی است که سن مادر تخم‌گذاری نکرده است، افزود: کشاورزانی که در این برهه همزمان با سم‌پاشی مزارع، اقدام به محلول پاشی کود NPK کرده‌اند خسارت کمتری دیده و پوره سن در مزارع آنها از حد نرمال کمتر است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیجار گفت: آفت سن مادر در کمیت مزارع تاثیر می‌گذارد، اما سن پوره علاوه بر کمیت بر کیفیت گندم و در نهایت آرد حاصل نیز موثر است و اگر کنترل نشود نابودی محصول را به دنبال دارد.

قمری افزود: در سال زراعی جاری استمرار خشکسالی کم سابقه، پوشش گیاهی ضعیف در مراتع، زمستان با آب و هوای معتدل و از طرفی ریزش تدریجی موجب طغیان آفت سن و موجب شده مزارع گندم و جو در اکثر مناطق شهرستان در معرض خطر خسارت شدید سن قرار گیرد.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بیجار گفت: با توجه به این شرایط خاص و بالا بودن تراکم پوره سن گندم در مزارع و محدودیت زمان مبارزه، کشاورزان هر چه سریعتر نسبت به سمپاشی مزارع خود اقدام نمایند.

منبع:

https://khabarban.com/a/31959037

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.