کد خبر : 3417
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 اسفند 1399 - 11:09

قلعه تاریخی قمچقای

قلعه تاریخی قمچقای

قلعه قمچقای (دره شاهان) در نزدیکی روستایی قمچقای و روی یکی از کوه‌های بلند منطقه قرار دارد. این دژ مربوط به هزاره سوم و ۱ قبل از میلاد است.   به گزارش گروه فرهنگ و هنر یکتاپرس، قلعه قمچقای (دره شاهان) در نزدیکی روستایی قمچقای و روی یکی از کوه‌های بلند منطقه قرار دارد. این

قلعه قمچقای (دره شاهان) در نزدیکی روستایی قمچقای و روی یکی از کوه‌های بلند منطقه قرار دارد. این دژ مربوط به هزاره سوم و ۱ قبل از میلاد است.
 قلعه تاریخی قمچقای

به گزارش گروه فرهنگ و هنر یکتاپرس، قلعه قمچقای (دره شاهان) در نزدیکی روستایی قمچقای و روی یکی از کوه‌های بلند منطقه قرار دارد. این دژ مربوط به هزاره سوم و ۱ قبل از میلاد است.

به نظر کارشناسان قلعه تاریخی قمچقای بیجار دارای کتیبه ای با نقش هیروگلیف و به خط هراتیک است و جزو قدیمی ترین کتیبه های نیمه تصویری ایران قلمداد شده و کتیبه آن با خط سومریان قابل مقایسه است.

ارتفاع دیواره های این قلعه به ۲۰۰ متر می رسد و تنها راه ارتباطی قلعه با خارج، گذرگاه باریکی است که ساخته و پرداخته دست صاحب هنری است که یک نفر به دشواری می تواند از آن عبور کند.

وسعت قلعه بالغ بر ۵۰۰۰ متر مربع با مخازن متعدد آب است که در سنگ کنده شده و پناهگاه زیرزمینی آن با عمق ۴۱ پله به صورت تونلی از سنگ کنده شده و به زیر قلعه هدایت می شود.

این اثر در تاریخ ۴ آبان ۱۳۶۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۲۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع:

https://www.yektapress.com/fa/news/18847/%D9%82%D9%84%D8%B9%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D9%82%D9%85%DA%86%D9%82%D8%A7%DB%8C

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.