کد خبر : 2913
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 اردیبهشت 1398 - 7:53

ظرفیت های بیجار گروس راهی برای توسعه این شهرستان

ظرفیت های بیجار گروس راهی برای توسعه این شهرستان

استان کردستان همواره به عنوان استانی مطرح است که دارای ظرفیت های عظیم اقتصادی، گردشگری، فرهنگی و… می باشد اما به دلیل عدم زیر ساخت های موجود، با مشکلات بسیاری از جمله بیکاری، دست و پنجه نرم می کند. شهرستان بیجار نیز به عنوان یکی از شهرهای استان کردستان از ظرفیت های بسیار خوبی همچون

استان کردستان همواره به عنوان استانی مطرح است که دارای ظرفیت های عظیم اقتصادی، گردشگری، فرهنگی و… می باشد اما به دلیل عدم زیر ساخت های موجود، با مشکلات بسیاری از جمله بیکاری، دست و پنجه نرم می کند. شهرستان بیجار نیز به عنوان یکی از شهرهای استان کردستان از ظرفیت های بسیار خوبی همچون گردشگری، صنایع دستی، گیاهان دارویی، معدنی، کشاورزی و بویژه نیروی انسانی تحصیلکرده و جوان برخوردار است، اما به مثابه سایر شهرهای استان، با مشکل نبود شغل و بستری مناسب جهت گذران زندگی برای شهروندان، مواجه است.

بزرگترین مشکلی که همواره و از سالیان دور، به عنوان تهدیدی برای این شهرستان به شمار می آید، مهاجرت جوانان این دیار به سایر شهرهای کشور جهت تامین شغل مورد نیاز است.

اما این مسئله، تنها یک روی سکه است، چرا که با تصمیم یک فرد برای مهاجرت با هدف کسب شغل، خانواده وی نیز به همراه او از شهر خارج می شوند و این یکی از بزرگترین معضلات بیجار است که نتیجه ای جز عدم توسعه شهرستان در بر ندارد. طبق مطالعات انجام شده، آمارهای آخرین سرشماری در سال ۹۵، خبر از کاهش ۴۰ هزار نفری جمعیت از این شهرستان می دهد که نشانگر به صدا درآمدن زنگ خطر رشد منفی جمعیت و تداوم عدم توسعه این شهر در سال های آینده است.

مردم این شهرستان به امید یافتن فرصت های شغلی و رهایی از محرومیت های تحمیلی، به ناچار شهر خود را ترک می کنند، و این مسئله از ضعف های بسیار اساسی در حوزه زیرساخت های تولیدی و صنعتی نشات می گیرد و ناشی از نارسایی های عدیده ای است که نیاز به جذب سرمایه گذاری های اساسی، برنامه ریزی طولانی مدت، حمایت و دلسوزی مسئولان دارد. بیکاری، محرومیت و عدم توجه مسئولان به توسعه شهرستان، از جمله مشکلات بارزی است که مردم این شهرستان با آن دست به گریبان هستند. شهرستانی که علاوه بر داشتن سرمایه عظیم نیروی انسانی جوان، دارای منابع معدنی و کشاورزی غنی ای است اما به دلیل عدم استفاده بهینه از این ظرفیت ها، در بحران مهاجر فرستی دست و پا می زند. عدم برنامه ریزی برای ایجاد زیرساخت های مناسب، از دلایل رشد منفی جمعیت است که گذشت زمان و بی توجهی متولیان امر در سالیان اخیر نیز به افزایش آن دامن می زند.

هر چند در چمد سال اخیر، تلاش های فراوانی از سوی امسئولان استان و شهرستان، جهت جذب سرمایه گذار در این استان صورت گرفته است، اما آنچه که بیش از همه آزار دهنده تر است، فقدان مطالعات لازم و کافی برای سرمایه گذاری در شهرهای مختلف استان است و به نتیجه رساندن این امر، نیاز به گذشت مدت زمان طولانی تری دارد.

شهرستان بیجار به دلیل پراکندگی و گسترش معادن در بخش های مختلف آن، از ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد شغل برخوردار است. ایجاد بخش های فرآوری مواد معدنی در کنار استخراج معادن، علاوه بر ایجاد شغل برای تعداد بالایی از افراد، سبب کسب سود بیشتر ودر نتیجه سرمایه گذاری در بخش های مختلف شهرستان نیز خواهد شد. اما متاسفانه کم کاری و کم توجهی مسئولان به انبوه مشکلات و معضلات فرا روی بیجار، سبب مغفول ماندن از فرصت های متعدد بر اثر نگرش های سلیقه ای، شخصی و باندی شده است.

صنایع دستی، آثار باستانی و جاذبه های تاریخی از دیگر ظرفیت های شهرستان بیجار است که به دلیل عدم ایجاد زیر ساخت های گردشگری و عدم اطلاع رسانی کافی و وافی درباره این آثار، سبب به حاشیه کشیده شدن ظرفیت عظیم گردشگری در این شهرستان شده است. فرش و گلیم دستباف بیجار، سایت گوزن و منطقه حفاظت شده، آثار باستانی، تاریخی و مذهبی متعدد، وجود ۲۲۰ نوع گیاه دارویی و ۱۳ روستای نمونه گردشگری در سطح شهرستان بیجار از جمله این ظرفیت هاست.

قرار گرفتن شهرستان بیجار در مسیر ارتباطی شهرستان بانه، ظرفیت عظیم دیگری را به بیجار بخشیده است که می توان با برنامه ریزی دقیق، همکاری و موافقت مسئولان شهرستان از این پتانسیل قوی، برای ایجاد بازارچه های بین راهی و عرضه صنایع دستی و سوغات این شهر، جهت جذب سرمایه به بیجار بهره برد.

مهاجرت شهروندان و فرار نخبگان در سالهای اخیر به حدی رواج یافته است که مقام معظم رهبری، در سفر خود به این شهرستان در اردیبهشت ۸۸ سخنرانی خود به این مسئله اشاره فرمودند و گفتند: “اینکه شنیده می شود مردم بعضاً از این شهرستان به نقاط دوردست مهاجرت می کنند، این مخالف حضور است.

حضور داشته باشید و منطقه را آباد نمائید.” هرچند این مهم تنها با ماندن حل نمی شود بلکه این شهرستان با وجود ظرفیت های بالقوه ای که دارد مستلزم ریشه یابی عمیق و تحقیقات گسترده درباره ظرفیت های آن برای توسعه و پیشرفت می باشد و توجه ویژه ی مسئولین به معرفی صنایع دستی و مناطق تاریخی این ناحیه را می طلبد.

معرفی این شهر از طریق اطلاع رسانی گسترده در سطح وسیع، اختصاص دادن بودجه های لازم و کافی برای سرمایه گذاری دراطراف شهرستان، جذب ایده های نو، جذب رشته های نو پدید و آسیب شناسی مهاجرت شهروندان از جمله مواردی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

منبع: http://bijaronline.com/767-%D8%B8%D8%B1%D9%.html

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.