کد خبر : 2174
تاریخ انتشار : شنبه 16 تیر 1397 - 11:59

حجت الاسلام حکیمی‌فر مدیر محترم مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام بیجار: «تعامل صادقانه مسئولان با مردم» کلید عبور از چالش‏ ها و بحران ها

حجت الاسلام حکیمی‌فر مدیر محترم مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام بیجار: «تعامل صادقانه مسئولان با مردم» کلید عبور از چالش‏ ها و بحران ها

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار در یادداشتی آورده است: «تعامل صادقانه مسئولان با مردم» یکى از کلیدهاى عبور از چالش‏ها و پیشگیرى از بحران در شرایط کنونى است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، ججت الاسلام حکمت حکیمی فر، مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان بیجار در یادداشتی درباره عبور از چالش

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار در یادداشتی آورده است: «تعامل صادقانه مسئولان با مردم» یکى از کلیدهاى عبور از چالش‏ها و پیشگیرى از بحران در شرایط کنونى است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، ججت الاسلام حکمت حکیمی فر، مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان بیجار در یادداشتی درباره عبور از چالش های اقتصادی در کشور، آورده است: براى عبور کشور از چالش ‏هاى اقتصادى باید چندین مورد مهم و کلیدی را در نظر گرفت:

۱- سرعت، دقت و صحت تصمیمات

همانند یک صحنه دفاع نظامى که صحت، سرعت و دقت یک تصمیم مى ‏تواند در سرنوشت آوردگاه تعیین‏ کننده باشد، در شرایط کنونى نیز لازم است تا حداکثر ممکن به تصمیم درست، به‏ موقع و دقیق (به ‏لحاظ عملیاتى) برسیم.

در شرایط کنونى دیگر نمى ‏توان همچون شرایط عادى و مقتضیات و احیاناً مسامحات آن عمل نمود؛ جاى آزمون ‏و خطا و یا تکرار راه‏هاى رفته و به نتیجه نرسیده گذشته نیست؛ نمى‏ توان به تجارب گذشته ‏بى‏ توجه بود. از سویى متولیان امر نیز باید به‏ خوبى تأثیرات و پیامدهاى تصمیم خود را درک کرده و مسؤولیت آن‏ را عندالزوم بپذیرند. براى نمونه اگر در شرایط خاص کنونى باید مسامحه در برابر خطاهاى زیان‏ بار به حداقل ممکن رسیده و این به اطلاع همه مجریان و مدیران برسد.

۲- مقابله با فشارهاى روانى دشمن

فراموش نکنیم که نقطه آماج تهاجم دشمن، ملت ایران بوده و فشارهاى روانى و اقتصادى دشمن بیشتر بر گُرده ملت سنگینى مى‏ کند. ازاین‏رو یکى از اساسى‏ ترین نقاط هدف جبهه خودى در این دفاع هوشمندانه، سبک‏تر فشارهایى گوناگونى که باعث رنج و تألم ملت مى ‏شود و نیز کاهش محسوس زمینه‏ هاى ناراضى‏ سازى مردم است. البته ناگفته پیداست که یکى از اولویت‏هاى اصلى اعمال نکردن فشار بیشتر بر مردم بر اثر تصمیمات غلط و چالش افزا است.

۳- همدلى مسئولان با مردم

«همدلى مسئولان با مردم» در شرایط کنونى بر کاهش تألمات و رنج‏ هاى ملت، به ‏ویژه محرومین و مستضعفین مؤثر است. اگر مردم و به ‏ویژه کمتر برخوردارها به ‏معناى واقعى کلمه حس کنند که مسئولان درد و رنج‏هاى آنان درک نموده و حتى آن‏را تا حدى مستقیماً لمس مى ‏کنند، تحمل این رنج‏ ها و مشکلات سهل‏ تر مى‏ گردد. چه ایرادى دارد که مسئولان در این شرایط ویژه اقتصادى بخشى از ریخت‏ و پاش‏ هاى حوزه مدیریتى خود را حذف و درآمد ناشى از آن‏را به کارگرهاى بیکارشده اختصاص دهند و یا شخص مدیران حتى در زندگى شخصى‏ شان با صرفه‏ جویى از بخشى از حقوق دریافتى خود را به نفع محرومین چشم‏ پوشى کنند؟

۴- تعامل صادقانه مسئولان با مردم

«تعامل صادقانه مسئولان با مردم» یکى از کلیدهاى عبور از چالش ‏ها و پیشگیرى از بحران در شرایط کنونى است. یکى از نقاط مخرب در وضعیت کنونى، تجربه تلخ وعده‏ هاى ‏بى ‏سرانجامى است که بعضاً عمرشان به یک سال هم نمى رسد. علاوه بر آن بازار جنگ‏ روانى و شایعات زمانى داغ مى‏ شود که در رسانه‏ ها و تریبون‏ هاى رسمى کشور اطلاع‏ رسانى به حداقل مى‏ رسد و عرصه براى رسانه ‏هاى بیگانه و کانون‏ هاى شایعه‏ پراکن باز می‏ گردد.

در این شرایط لازم است مسئولان براى مخاطب (که همان مردم ایران هستند) احترام گذارده و به ‏جاى انتشار عبارات مبهم و خنثى، اطلاع ‏رسانى هدفمند و آرامش‏ بخش را در دستور کار قرار دهند.

۵- امیدآفرینى و مقابله یأس‏پراکنى

یکى از مهم‏ترین ستون‏ هاى تأثیرگذارى سناریوى دشمن در شرایط کنونى، القاى نامیدى و یأس پراکنى در سطح افکار عمومى است به‏ گونه‏ اى هیچ‏ گونه چشم‏ انداز مثبت و امیدبخشى در مقابل دیدگان مردم نباشد و در مقابل ترس و واهمه نسبت به سرنوشت آتى، مخاطبان را به اقدامات هیجانى و بعضاً مخرب ترغیب کند.

متأسفانه در عمل بخشى از اقدامات برخى از متولیان امر نیز در جهت تحکیم همین سناریو بوده و دانسته و یا نادانسته در حال ناامیدسازى مردم هستند. انکار درد رنج و تألمات مردم، دعوت بلاوجه به صبر بدون ارائه هرگونه نقطه امیدبخش و متکى به اقدامات محسوس و یا به تفریح رفتن در میانه اوضاع نا به سامان اقتصادى با هر نیتى که انجام ‏شده باشد به کمرنگ شدن هرچه بیشتر

امید به حل مشکلات در آینده در ذهن مردم خواهد انجامید. طبیعتاً هنگامى که از امیدآفرینى سخن به میان مى‏ آید، مقصود «حرف ‏درمانى» -مشابه آنچه در گذشته شاهدش بودیم- نیست، بلکه حرف‏ درمانى و لفّاظى به ناامیدى و شکاف مردم و مسئولان دامن مى‏ زند.

۶- تحول مدیریتى

باید بپذیریم با مدیریت فرسوده و ناکارآمدى که در این چند سال بر برخى از حوزه‏هاى اقتصادى حاکم بوده است‏ توان از شرایط کنونى به‏ سلامت عبور کرد.

باید تعارفات و رودربایستى ‏ها را کنار نهاد و درجاهایى تعیین تکلیف ‏هاى اساسى کرد. اگر مدیرانى توان جسمى و روحیه کار کردن در شرایط ویژه کنونى را ندارند و یا تصور مى‏ کنند ایده مرکزى شان توسط ترامپ و یا هر فرد دیگرى بربادرفته و اکنون تدبیرى به ذهن مبارکشان (!) خطور نمى‏ کند و یا حاضر نیستند از تفریحات، سفرهاى خارج و تجمل‏ گرایى خود به نفع ملت چشم‏ پوشى کنند، باید بلادرنگ منصب‏ هاى مدیریتى را ترک گویند چرا که اینک کشور نیازمند «مدیریت جهادى» و «مدیران جهادى» است و حتى اگر مصلحت مردم و کشور ایجاب کند شاید لازم باشد ترمیم‏ هاى مدیریتى به نفع منافع ملى در دستور کار قرار گیرد.

• «تعامل صادقانه مسئولان با مردم» یکى از کلیدهاى عبور از چالش ‏ها و پیشگیرى از بحران در شرایط کنونى است. یکى از نقاط مخرب در وضعیت کنونى، تجربه تلخ وعده‏هاى ‏بى ‏سرانجامى است که بعضاً عمرشان به یک سال هم نمى‏ رسد.

• انکار درد رنج و تألمات مردم، دعوت بلاوجه به صبر بدون ارائه هرگونه نقطه امیدبخش و متکى به اقدامات محسوس و یا به تفریح رفتن در میانه اوضاع نابسامان اقتصادى با هر نیتى که انجام ‏شده باشد به کمرنگ شدن هرچه بیشتر امید به حل مشکلات در آینده در ذهن مردم خواهد انجامید.

در شرایط کنونى کشور دشمن بیرونى در تلاش است تا از مشکلات داخلى و اقتصادى کشور پلى براى صدمه به نظام اسلامى و ملت ایران بسازد. ضعف ‏هاى داخلى و معضلات اقتصادى و مدیریتى کشور زمینه ‏اى فراهم کرده است که دشمن از آن طریق براى جداسازى مردم از مسؤولان تلاش مى ‏کند.

هدف اصلى دشمن آن است که اصلى ‏ترین منبع قدرت مادى جمهورى اسلامى را که حمایت مردم مومن و پشتیبانى عمومى از حکومت است از میان ببرد. در همین راستا دشمن هم بر تشدید مشکلات اقتصادى کشور متمرکز شده است و هم بر فاصله انداختن میان مردم و مسئولان تأکید دارد. از این‏ رو همه‏ مسئولان کشور باید تلاش خود را بر وحدت و انسجام داخلى و حفظ پیوندهاى خود با مردم متمرکز سازند.

مسئولان هم در میان خود باید دست از حاشیه‏ سازى و حاشیه پردازى بردارند و به کار مخلصانه و جدى براى مردم روى آورند و هم در سبک زندگى و وضعیت معیشتى خود باید با مردم همراه شوند و با اقتدا به رهبرى نظام اسلامى که زندگى ساده و مردمى را همواره در پیش گرفته بوده‏ اند، فاصله‏ خود را با مردم از همیشه کمتر کنند.

اگر مسئولان و سیاسیون کشور در شرایط کنونى انسجام داخلى خود و اتحاد و همراهى با مردم را به ‏خوبى حفظ کنند کشور از صدمه دشمن در امان خواهد ماند و از مشکلات کنونى عبور خواهد کرد.

منبع: http://hawzahnews.com/detail/News/455168

تهیه و تنظیم: حسن صفیاری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.