کد خبر : 1925
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 اسفند 1396 - 7:48

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار: فضاى سبز عامل کاهش تنش‏ هاى روانى است

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار: فضاى سبز عامل کاهش تنش‏ هاى روانى است

حجت الاسلام حکمت حکیمی فر، مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار با اشاره به فرا رسیدن هفته منابع طبیعی گفت: براساس آموزه های دینی و امروزه تحقیقات علمی فضاى سبز، عاملى براى کاهش تنش ‏هاى روانى است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام حکمت حکیمی فر شامگاه یک شنبه، در

حجت الاسلام حکمت حکیمی فر، مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار با اشاره به فرا رسیدن هفته منابع طبیعی گفت: براساس آموزه های دینی و امروزه تحقیقات علمی فضاى سبز، عاملى براى کاهش تنش ‏هاى روانى است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام حکمت حکیمی فر شامگاه یک شنبه، در جمع طلاب، معاونین و اساتید مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار به مناسبت هفته منابع طبیعی و جایگاه آن در دین مبین اسلام، اظهار داشت: در ایران، روز ۱۵ تا ۲۲ اسفندماه به‏ عنوان «هفته منابع طبیعى» نامگذارى شده است که نخستین روز این هفته یعنى ۱۵ اسفند «روز درختکارى» است.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار ادامه داد: این ‏که مى ‏گویند با یک گل بهار نمى ‏شود، درباره درختان صادق نیست. وجود هر درخت، سبب پاکى هوا، زیبایى محیط و آرامش خاطر انسان مى‏ شود. درختان را باید روح سبز حیات نامید. درختان افزون بر پاکى هوا، در پایدارى و تقویت خاک و نیز حفظ آن در برابر عوارضى مانند سیل و نیز تأمین نیازهاى غذایى موجودات، نقش بسیار مهمى دارند.

وی افزود: براساس آموزه های دینی و امروزه تحقیقات علمی؛ فضاى سبز، عاملى براى کاهش تنش ‏هاى روانى است و مى‏ تواند تأثیر بسیارى در کاهش اثر آلاینده‏ هاى محیطى داشته باشد. بنابراین اگر بخواهیم آینده بهترى داشته باشیم، باید در راه حفظ، احیا و توسعه این منابع بیش از پیش بکوشیم. در غیر این صورت، جهان آینده، جهانى همراه با فقر، گرسنگى و محیط زیستى آلوده و غیرقابل زندگى خواهد بود.

حجت الاسلام حکیمی فر عنوان کرد: امام خامنه ‏اى رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۷۷ در دیدار وزیر و مسئولان وزارت جهاد سازندگى به مناسبت هفته منابع طبیعى فرمودند: «بنده هر سال در چنین روزهایى شخصا درخت مى‏ کارم و این‏کار مخصوص امسال نیست ولى امسال، تعمداً انتخاب کردم که این درخت‏کارى و احترام به گیاه و تجلیل از منطق نگاهبانى از منابع طبیعى و فضاى سبز، در ملأ عام انجام گیرد. چون احساس مى‏ کنم حقیقتا کشور به این قضیه به ‏طور جدى نیازمند است. درخت، مظهر حیات در طبیعتى است که ما آن‏را با نگاه عامیانه، بى‏ جان مى‏ پنداریم. (مرکز تحقیقات کامپیوترى علوم اسلامى، حدیث ولایت، بیانات، سال ۱۳۷۷، ص ۲۴۵)».

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) بیجار اظهار کرد: رسول اکرم(ص) درباره ثواب درختکارى فرمودند: «هر که درختى را بکارد تا به ثمر برسد، خدا در عوض آن، درختى را در بهشت به او اختصاص مى ‏دهد.» ‏حضرت(ص) همچنین می فرماید: «هر مسلمانى که بذرى بیفشاند یا نهالى بنشاند و از حاصل آن بذر و نهال، پرنده یا انسانى بخورد، براى او صدقه محسوب مى‏ شود.»

این کارشناس حوزوی ادامه داد: در روایتى از حضرت على(ع) آمده است: «کسى ‏که آب و خاک در اختیار دارد و در عین حال فقیر است، خداوند او را از رحمت خود دور سازد.» امام صادق(ع) نیز در این‏باره مى ‏فرماید: «کشاورزى و درختکارى کنید. به خدا قسم آدمیزاده هیچ عملى حلال‏تر و پاکیزه‏تر از آن انجام نمى ‏دهد.»

حجت الاسلام حکیمی فر تاکید کرد: همچنین امام صادق(ع) در این ‏باره فرمود: «ثواب ۶ چیز پس از مرگ مؤمن به وى مى‏ رسد؛ فرزندى که براى او آمرزش‏ خواهى کند، قرآنى که از او بماند و قرائت شود، نهالى که بکارد، چاهى که حفر کند، صدقه جاریه و نیز سنت پسندیده‏اى که پس از وى بدان عمل شود.»

وی گفت: امروزه با صنعتى شدن جوامع بشرى، درختان نقش مهم‏ترى در زندگى بشر ایفا مى ‏کنند؛ از سویى مقدمات پیشرفت بیشتر صنعت و فناورى را موجب مى ‏شوند و منابع تأمین ‏کننده محصولاتى نظیر وسایل چوبى، مبلمان، لوازم التحریر (کاغذ، انواع مدادهاى مختلف) الوار و هزاران محصول دیگر محسوب مى ‏شوند.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) بیجار تاکید کرد: از سوى دیگر درختان به‏ منزله ریه ‏هاى یک شهر تلقى شده و نقش مهمى را در تأمین سلامت اعضاى جامعه ایفا مى ‏کنند که این مورد اخیر از موارد قبل مهم‏تر است؛ چراکه به ‏دلیل فعالیت کارخانجات صنعتى و نیز ازدیاد وسایط نقلیه عمومى و فعالیت روزانه آن‏ها در سطح شهرهاى بزرگ، آلاینده ‏ها و گازهاى مهلک و خطرناکى نظیر دى اکسید کربن در هواى شهرها فزونى یافته و سلامت افراد را تهدید مى‏ کند و افزایش هرچه بیشتر این مواد آلاینده، کاهش میزان اکسیژن در هوا را سبب مى ‏شود و این وضع نامساعد، گروه‏ هاى آسیب‏ پذیر نظیر بیماران ریوى و قلبى، سالخوردگان و کودکان را بیشتر تهدید مى ‏کند.

وی با اشاره به اینکه کاشت درخت در چنین شرایطى راه‏حلى مناسب براى مبارزه با آلودگى‏ هاى مذکور به‏ شمار مى‏ آید، گفت: ایجاد جنگل‏ هاى مصنوعى و فضاى سبز در اطراف شهرهاى بزرگ به تأسیس کارخانجات تولید اکسیژن مى‏ ماند.

حجت الاسلام حکیمی فر خاطرنشان کرد: در همین ‏راستا در کشور عزیزمان ایران همه ساله در روز ۱۵ اسفندماه که آخرین ماه فصل زمستان است، در حالى ‏که همه ایرانیان خود را براى استقبال از روزهاى پُر طراوت بهارى آماده مى ‏کنند، نهال‏ هاى جوان به دست خاک مهربان و صبور ایران سپرده مى ‏شود تا به درختانى نیرومند و سرسبز بدل گردند و به این‏ ترتیب گامى در آبادانى کشور عزیزمان برداشته‏ شود.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) بیجار اظهار کرد: با کاشت درختان سازگار با وضعیت جوى ایران و با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایى خشک و کم‏ باران اغلب مناطق کشور، مى‏ توان محیط زیست را لطیف و با طراوت کرد.

وی در پایان سخنان خود گفت: طبیعت و فضاى سبز وسیله‏ اى براى بقاى بشر و حفظ زیبایى شهر است و به ‏عنوان میراثى ارزشمند به همه انسان‏ها تعلق دارد.

http://hawzahnews.com/detail/News/442632

تهیه و تنظیم: حسن صفیاری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.