کد خبر : 1613
تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 آبان 1395 - 10:20

سیاست های تشویقی که مناطق محروم را آباد می کند/ محنت ها به نعمت مبدل می شوند

سیاست های تشویقی که مناطق محروم را آباد می کند/ محنت ها به نعمت مبدل می شوند

  جناب سرهنگ سید حسین محمودی مسئول محترم قرارگاه پیشرفت و آبادانی شهرستان بیجار با اشاره به آغاز طرح شهید شوشتری در شهرستان بیجار گفت: انجام فاز اول این طرح در ۳۹ روستا موجب پیشرفت و آبادانی منطقه می شود. به گزارش خبرنگار بیجار بام ایران،محرومیت در روستاهای دور افتاده بیجار نیازی به توضیح و

 

جناب سرهنگ سید حسین محمودی مسئول محترم قرارگاه پیشرفت و آبادانی شهرستان بیجار با اشاره به آغاز طرح شهید شوشتری در شهرستان بیجار گفت: انجام فاز اول این طرح در ۳۹ روستا موجب پیشرفت و آبادانی منطقه می شود.

به گزارش خبرنگار بیجار بام ایران،محرومیت در روستاهای دور افتاده بیجار نیازی به توضیح و تفسیری ندارد و همه می دانند اهالی این روستاها در بخش های مختلف از داشتن کمترین امکانات اولیه زندگی محروم هستند.

نبود راه دسترسی مناسب،نبود آب آشامیدنی ،نداشتن امکانات اولیه بهداشتی و درمانی،نبود امکانات مناسب تحصیلی و هزاران درد دیگر دل روستائیان را رنجانده و برخی از آنها فرار را بر قرار ترجیح داده و طعم تلخ غربت و زندگی حاشیه نشینی در اطراف شهرهای بزرگ را بر ماندن در روستاهای بدون امکانات ترجیح دادند و همین امر موجب خالی شدن بسیاری از روستاهای ما از جمعیت شده است.

نبود اعتبار ،کمبود امکانات ،گستردگی شهرستان بیجار و فاصله زیاد روستاها از هم فاکتورهای مهم محرومیت روستاهای این منطقه است.

روستاهای شهرستان بیجار دارای پتانسیل های خوبی است که با برنامه ریزی کارشناسی شده می تواند مرهمی بر زخم محرومیت روستاها باشد.

اجرای طرح شهید شوشتری توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی یکی از برنامه های مهم رفع محرومیت در شهرستان بیجار است که با حضور فرمانده سپاه بیت المقدس در جلسه شورای ادارای روز یکشنبه مورخه ۹ آبان ماه کلید خورد و که نوید بخش روزهای خوب برای روستانشینان این دیار است.

در این راستا با سید حسین محمودی مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بیجار در خصوص چگونگی اجرای طرح به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید.

فاز اول طرح شهید شوشتری در ۳۹ روستا اجرا می شود

سید حسین محمودی بیان داشت: طرح شهید شوشتری طرح مهم سپاه کشور در راستای رفع محرومیت در روستاهای محروم و کم برخوردار است که استان کردستان بعنوان پایلوت اجرای طرح در کشور معرفی شده و در استان نیز دو شهرستان بیجار و سروآباد بعنوان مرکز اجرایی این طرح در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه طرح شهید شوشتری شامل ۷۲ روستا از مناطق منتخب شهرستان های بیجار و سروآباد می شود،افزود:این طرح در دو فاز عمرانی و زیر ساختی که شامل ۸۸۰ پروژه است انجام می گردد.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی شهرستان بیجار با اشاره به محرومیت های موجود در روستاهای این شهرستان ،گفت: نبود راه دسترسی یکی از مهمترین مشکلات بارز این منطقه است ، و با اولین بارش برف خیلی از روستاها به مدت دو هفته یا بیشتر با روستاهای اطراف و شهر ارتباط ندارند و همین امر موجب بروز مشکلات متعددی شده است.

محمودی بیان داشت: در فاز اول این طرح ۳۹ روستا از دهستان طغامین ،سیلیتان ،سیاه منصور و بخش مرکزی از روستاهای هدف این طرح هستند.

وی از انجام گاز کشی در تمامی روستاهای فاز اول این طرح خبر داد و گفت: انجام کارهای عمرانی و زیر ساختی در روستاها موجب مهاجرت معکوس روستائیان می شود که نقش مهمی در تثبیت جامعه شهرستان ایفا می نماید.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات این طرح ارائه آموزش های مورد نیاز به روستائیان است .

محمودی خاطر نشان کرد: با توجه به شروع کار طرح و برخورد با فصل سرد سال بعد از انجام جاده کشی روستای سلطان آباد تا محور تکاب که در طی ۲۵ روز انجام می شود ،برگزاری کلاس های آموزشی جز مهم ترین سرفصل های این طرح در روستاهای هدف است.

برگزاری کلاس های آموزشی از مهم ترین اهداف طرح است

وی تصریح کرد: آموزش طب سنتی ،آموزش کشت گیاهان دارویی با توجه به ظرفیت منطقه ،زنبور داری ،دامداری و صنایع دستی بومی محلی منطقه از مهم ترین کلاس های آموزشی این طرح در ۳۹ روستای هدف است.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی شهرستان بیجار با تاکید بر اینکه یکی از اهداف مهم این طرح از برگزاری کلاس های آموزشی اشتغالزایی در روستاها است ،اعلام داشت: هر کدام از روستائیان که خواستار ایجاد فرصت های شغلی از طریق کلاس های آموزشی باشند بجای تسهیلات بانکی امکانات مورد نیاز در اختیار آنها قرار داده می شود.

وی ادامه داد: استقبال مردم خود روستا تاثیر مهمی بر اجرای طرح ها دارد و موجب تسریع اقدامات پیش بینی شده خواهد شد.

محمودی گفت: یکی دیگر از بزرگترین مشکلات روستاهای هدف نبود آب آشامیدنی لوله کشی است که همین امر موجب بروز مشکلاتی در روستاهای محروم شهرستان شده است.

این مسئول خاطر نشان کرد: در برخی از روستاها چشمه های آب وجود دارد اما به دلیل نبود اعتبار اقدامی برای لوله کشی و انتقال آن صورت نگرفته است.

وی بیان داشت: در برخی روستاها مردم با هزینه شخصی خود کار لوله کشی را انجام داده اند اما برای ایجاد منبع آب که هزینه آن ۱۰ میلیون تومان است متاسفانه نتوانسته اند کار را به طور کامل انجام دهند.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی شهرستان بیجار تاکید کرد: برای انجام هر کدام از طرح ها در روستاهای هدف از نیروهای بومی همان روستا استفاده می شود که خود این کار اقدامی در راستای ایجاد اشتغالزایی است.

وی یادآور شد:احیای قنات ها ،رونق کشاورزی ،ایجاد زیر ساخت های لازم برای تثبت جمعیت در شهرستان از مهم ترین اهداف اجرای طرح شهید شوشتری در روستاهای محروم و کم برخوردار شهرستان بیجار است.

منبع: http://bijarbameiran.com/news/1025/%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B4%D9%88%DB%8C%D9%82%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B7%D9%82-%D9%85%D8%AD%D8%B1%D9%88%D9%85-%D8%B1%D8%A7-%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF_-%D9%85%D8%AD%D9%86%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%B9%D9%85%D8%AA-%D9%85%D8%A8%D8%AF%D9%84-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF.html

تهیه و تنظیم: حسن صفیاری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.