کد خبر : 1292
تاریخ انتشار : شنبه 26 تیر 1395 - 12:08

کشاورزان متدین و پر تلاش روستای سیدحسین زکات برداشت محصول (گندم) خود را پرداخت کردند.

کشاورزان متدین و پر تلاش روستای سیدحسین زکات برداشت محصول (گندم) خود را پرداخت کردند.

همانطور که می دانیم زکات از دستورات اسلامی و یکی از فروع دین است و در مورد چیزهایی وضع شده که انسان آنها را با کمک طبیعت به وجود می‌آورد، آن هم طبیعت سهل و ساده؛ یعنی انسان به نسبت، کار کمی انجام داده و طبیعت کار بیشتر را انجام می‌دهد و محصول را با

همانطور که می دانیم زکات از دستورات اسلامی و یکی از فروع دین است و در مورد چیزهایی وضع شده که انسان آنها را با کمک طبیعت به وجود می‌آورد، آن هم طبیعت سهل و ساده؛ یعنی انسان به نسبت، کار کمی انجام داده و طبیعت کار بیشتر را انجام می‌دهد و محصول را با زحمت کمتری در اختیار انسان می‌گذارد.

 

مثلاً محصول گندم که انسان در تولید آن خیلی دخل و تصرف ندارد و بیشتر فعالیت طبیعت است. از این رو اسلام به انسان می‌گوید اینجا که از سخاوت طبیعت استفاده می‌کنی مقداری از آن را باید در راه‌های دیگر بدهی.

البته سؤال مهمی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا گندم باید زکات داشته باشد و برنج نداشته باشد؟ این مسئله در سابق هم مطرح بوده ‌است در جواب گفته‌اند، آن سادگی که در موارد زکات هست در برنج نیست یعنی به آن سادگی که گندم به دست می‌آید برنج به دست نمی‌آید و زحمت زیادی می‌خواهد و زکات در واقع به این علت است که یک مقدار از چیزی را که طبیعت رایگان در اختیار انسان قرار می‌دهد به دیگران بدهد.

زکات بر نه(۹) چیز واجب است: «گندم» و «جو» و «خرما» و «کشمش» و «طلا» و «نقره» و «گوسفند» و «گاو» و «شتر».

الحمدولله رب العالمین امسال نیز طبق روال هر ساله کشاورزان متدین و زحمتکش روستای سیدحسین بعد از برداشت محصول به شکرانه نعمات خدا دادی به یکی از وظیفه شرعی خود که پرداخت زکات بود عمل نمودند.

برای این منظور آقایان: کربلائی رجب خواجه لو، حاج داود خواجه لو، شیخ شعبان خواجه لو، کربلائی اباسط داداشی و کربلائی اصغر داداشی در کسوت عاملان جمع آوری زکات، زحمت جمع آوری زکات گندم کشاورزان عزیز را تقبل نمودند. که جا دارد از تک تک این بزرگواران تقدیر و تشکر نمود.

در این راستا (زکات) کشاورزان عزیز روستایمان نیز آقایان: کربلائی هدایت احسان بخش، کربلائی هدایت حسین زاده، کربلائی ملکعلی باقری، کربلایی سبزعلی خواجه لو، کربلائی حسن خواجه لو، حاج محمود یوسفی، کربلائی اصغر یوسفی، کربلائی نعمت اله خواجه لو، کربلائی رجبعلی خواجه لو(موذن)، مرحوم زین العابدین خواجه لو، کربلائی جلال قلندری، کربلائی عربعلی عسگری، کربلائی رضا عسگری، کربلائی حاتم عسگری، کربلائی جواد عسگری، کربلائی حسن خواجه لو، کربلائی حسین خواجه لو، کربلائی محمود خواجه لو، کربلائی اباسط داداشی، کربلائی نورمحمد خواجه لو، کربلائی رجبعلی خواجه لو (بالا)، کربلائی رضا احمدی و حاج علی صفیاری مشارکت کردند.

همانگونه که اهالی محترم روستا استحضار دارند؛خیلی از عزیزان روستایمان زمین کشاورزی گندم زیادی ندارند، ولی با این حال در کارهای جمعی روستا همواره پیشقدم و مشارکت داشتند از جمله این عزیزان جناب آقای کربلائی هدایت احسان بخش است با این که زمین آن چنانی ندارند ولی در پرداخت زکات یا سایر کارهای عام المنفعه روستا مشارکت نموده و می نمایند.

خداوند از همه این بزرگواران که سخاوتمندانه در انجام وظایف شرعی خود پیشقدم هستند، به احسن وجه قبول فرماید. انشاءالله

تهیه و تنظیم: حسن صفیاری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.