کد خبر : 1280
تاریخ انتشار : شنبه 19 تیر 1395 - 4:34

حجت الاسلام والمسلیمن حکیمی فر امام جمعه محترم شهر توپ آغاج؛ احداث کتابخانه در توپ آغاج از ضروریات است.

حجت الاسلام والمسلیمن حکیمی فر امام جمعه محترم شهر توپ آغاج؛ احداث کتابخانه در توپ آغاج از ضروریات است.

  به گزارش روابط عمومی دفترامام جمعه توپ آغاج؛ حجت الاسلام حکمت حکیمی فر ۱۸تیرماه درخطبه های نمازجمعه توپ آغاج ضمن دعوت مردم به رعایت تقوای الهی اظهارداشت: وجود مبارک امیرمؤمنان علیه السلام عقل را که در فرمایشاتشان بیان می‌کنند و توضیح می‌دهند، می‌فرمایند: عقل در مرحله اول، آن زمانی که خداوند انسان را خلق می‌کند،

 

به گزارش روابط عمومی دفترامام جمعه توپ آغاج؛

حجت الاسلام حکمت حکیمی فر ۱۸تیرماه درخطبه های نمازجمعه توپ آغاج ضمن دعوت مردم به رعایت تقوای الهی اظهارداشت: وجود مبارک امیرمؤمنان علیه السلام عقل را که در فرمایشاتشان بیان می‌کنند و توضیح می‌دهند، می‌فرمایند: عقل در مرحله اول، آن زمانی که خداوند انسان را خلق می‌کند، عقل طبیعی است. قدرت دریافت عقل طبیعی، کم است، هر چند که بر این عقل طبیعی سالیان درازی عمر بگذرد، امّا درباره مرتبه عقل، حضرت می‌فرماید، عقل مسموع، عقلی است که صاحبش از طریق دو گوشش، دانش، معرفت و آگاهی را به خودش منتقل کرده است، و منظور حضرت از این دانش و آگاهی، چنان‌که از فرمایشات دیگرشان استفاده می‌شود، معرفتی دینی است که در نهج‌البلاغه می‌فرماید از رسول خدا، قرآن و امامان گرفته می‌شود. البته، وقتی که امامان را می‌فرمایند، خیلی احترام می‌کنند و می‌فرمایند، این امامانی که من می‌گویم در آسمان‌ها معروفند و شناخته شده‌اند و هنگام اسم بردن از آن‌ها می‌فرمایند، پدر و مادرم فدای آنها باد(نهج‌البلاغه، خطبه ۲۲۹).

گوش وقتی توفیق پیدا بکند، مفاهیم آیات قرآن کریم را بشنود؛ فرمایشات رسول خدا را بشنود؛ فرهنگ الهی ائمه را بشنود، تبدیل به عقل پخته می‌شود، و عقل مسموع، یک مقدار هم که آدم مواظب خودش باشد، دچار فساد و گناه نشود، میدان‌دار باطن انسان، این عقل، متکی به معرفت دینی می‌شود، و این عقل است که با تکیه بر معرفت دینی، مانند یک قلم پاک که به دست یک نویسنده پاک است، یک زندگی استوار، قوی و دارای اعمال صالحه و اخلاق حسنه را برای انسان می‌نویسد و ظرف وجود انسان را از خوبی‌ها پر می‌کند؛ خوبی‌هایی که برای خود انسان، ماندگار و ابدی است و یک چنین انسانی که  در قیامت وارد بر خدا می‌شود، به قول معروف، ملایکه الهی با سلام و صلوات او را وارد می‌کنند. در سوره رعد، آیه بیست و سه و بیست و چهار، می‌فرماید: یَدْخُلُونَ عَلَیْهِم مِن کُلِّ بَابٍ. سَلامٌ عَلَیْکُم بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ.:  به خاطر استقامتی که در دنیا در برابر فساد داشتند و خودشان را حفظ کردند، فرشتگان از هر طرف بر آن‌ها وارد می‌شوند و به آن‌ها سلام می‌کنند. جنس اینان که با قلم عقل متکی به معرفت دینی در صفحه وجودشان ثبت دایمی شده و باطل شدنی نیست، با قیمت بسیار سنگینی از جانب پروردگار بزرگ عالَم خریده خواهد شد: إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّهَ (یونس:۱۱)، وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ  (بقره:۲۰۷). بقیه هم که میدان‌دار زندگی و وجودشان، هوای نفسشان بوده است و به قول معروف، قلم، به دست دشمن بوده است رسول‌الله صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: اَعْدَى عَدُوِّکَ نَفْسُکَ الّتِی بَیْنَ جَنْبَیْکَ (ابن ابی‌جمهور احسائی، عوالی‌اللئالی، ج۴، ص۱۱۸). این سخن پیامبرصلّی الله علیه و آله و سلّم کاملاً بیان می‌کند که منظور از این نفس، نه آن نفس انسانی است، بلکه مجموعه خواسته‌های مادی بی‌حدود است. یک وقت خواسته‌های انسان محدود به حدود امور مثبت است. می‌گوید، مال می‌خواهم، ولی فقط حلال، هر چند که این مال حلال در زندگی من اندک باشد و من درکنارش زندگی‌ام را با زحمت اداره کنم، و این طور نمی گذارد که نفسش از دایره حدود الهی بیرون برود و میدان‌دار بشود و بگوید می‌خواهم و خیلی هم می‌خواهم، از هر راهی که بشود، می‌خواهم. صاحبان این خواسته ربا‌خور می‌شوند؛ قطعاً سارق می‌شوند؛ قطعاً رشوه‌گیر می‌شوند؛ بی برو و برگرد یقیناً غاصب می‌شوند؛ یقیناً حقوق برادر، پدر، مادر، زن، بچه، مردم، دولت و ملت را به یغما می‌برند؛ چون قلمِ زندگی، در دست دشمن است و دشمن هیچ رحمی ندارد، این‌ها روز قیامت با یک وجود پر از محصولات این نفس الّتِی بَیْنَ جَنْبَیْکَ، وارد می‌شوند که جنسشان ابداً در محشر، در بین اولین و آخرین، خدا، فرشتگان و انبیا خریدار ندارد؛ چون به درد نمی‌خورد

وی افزود: این‌جا بهتر ببینیم نظر امیرمؤمنان علیه السلام راجع به این گونه از انسان‌ها و کیفیت نگاه آن‌ها به دنیا چیست. این‌ها در حالت بیدار به دنیا نگاه می‌کنند، در حالی که بقیه در جهالت خواب‌ و کور به دنیا نگاه می‌کنند؛ در تاریکی هوای نفس، دنیا را می‌بینند. امیرمؤمنان علیه السلام از این بزرگواران که دارای عقل پخته مسموعِ متکی به معرفت دینی هستند، تعبیر فرمودند، به اولیاء‌الله و عاشقان خدا. تا آدم معرفت به خدا نداشته باشد که عاشق نمی‌شود.

این کلمه اولیاء‌الله را امیرمؤمنان علیه السلام از قرآن، از آیات شصت و دو و شصت و سه سوره یونس، گرفته است: أَلاَ إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لاَ هُمْ یَحْزَنُونَ. الَّذِینَ آمَنُوا وَ کَانُوا یَتَّقُونَ. 

چقدر زیباست این فرمایشات امیرمؤمنان علیه السلام درباره اولیاءالله: إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ هُمُ الَّذِینَ نَظَرُوا إِلَى بَاطِنِ الدُّنْیَا إِذَا نَظَرَ النَّاسُ إِلَى ظَاهِرِهَا (نهج‌البلاغه، حکمت:۴۲۴) اولیا، عاشقان خدا و اهل‌معرفت، همان‌هایی هستند که نگاه آن‌ها به دنیا نگاه باطن‌بینی است؛ یعنی بعد از دنیا و زیر پرده دنیا، آخرت را می‌بینند و می‌بینند زندگی دایمی آن‌ها این طرف است. با دیدن باطن دنیا، خود را مسافر می‌بینند و می‌بینند یک روزی دستشان را می‌گیرند و چه بخواهند و چه نخواهند، آن‌ها از این جا به بیرون می‌برند. تا دستشان را نگرفتند که به بیرون ببرند؛ تا جایی که قدرت عقلی، بدنی و دینی دارند، از نعمت‌های دنیا برای ساختن آن زندگی بهره‌گیری می‌کنند إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ هُمُ الَّذِینَ نَظَرُوا إِلَى بَاطِنِ الدُّنْیَا إِذَا نَظَرَ النَّاسُ إِلَى ظَاهِرِهَا ؛ کنار مردم دیگر هستند، امّا مردم دیگر ظاهر دنیا را می‌بینند و خیال می‌کنند، همه عالم هستی همین است و ماورای آن را نمی‌بینند؛ باطن آن را نمی‌بینند. آن‌ها با خود می‌گویند، حالا که ما این جایی هستیم، پس بخوریم و کیف کنیم و هیچ چیزی از نظر لذت از دستمان نرود. بعد هم می‌میریم، خاک می‌شویم و تمام می‌شود. آن‌ها نمی‌دانند بعد از مردن، در یک بازاری آن‌ها را می‌آورند که می‌گویند، جنس قابل خرید دارید تا به ما بدهید و در برابرش ما بهشت را به شما بدهیم

خطبه دوم

خطیب جمعه توپ آغاج ضمن تبریک عید سعید فطربااشاره به مشروح خطبه های مقام معظم رهبری در نمازعیدسعیدفطربیان داشت: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری در این اجتماع میلیونی مردم روزه دار تهران بر افطاری  ساده و به دور از هرنوع اسراف و مترفانه بود که الحمدالله مردم روزه دار و مومن دیدار ولایتمدار توپ آغاج با ثبت یکی دیگر ازسنت های حسنه ؛ یعنی پخش  روزانه افطاری ساده با شیر و خرما در مسجد مقدس بود.

حکیمی فر افزود:برگزاری محافل انس با قرآن یکی دیگر از تاکیدات مقام معظم رهبری در این خطبه های نماز جمعه بود که بحول قوه الهی این رویه در شهر توپ اغاج دومین سال خود را تجربه کرد،مراسم جزخوانی قرآن،و قرار گرفتن بر سر سفره قرآن برای عموم مردم از جلوه های ویژه ماه مبارک رمضان در شهر توپ آغاج بود.

وی اظهارداشت: توزیع افطاری بردرب خانه های مستمندان توسط جوانان از دیگر موارد مورد تاکید رهبری معظم انقلاب در شهر ها و روستاها بود که به شکرانه اطعام و اکرامو سالروز ولادت کریم اهل بیت علیه السلام توزیه افطاری توسط ستاد برگزاری نمازجمعه و صندوق حضرت علی اصغرع در بین مومنین منطقه سیلتان و شهر توپ آغاج بود .

*ارائه مشاوره رایگان پزشکی توسط جناب آقای دکتر فریدونی یکی از پزشکان مومن و متدین شهرمون در این ایام عزیز در بین نمازگزاران از جلوه های شکوه و رحمت  این ماه بود .

حکیمی فرهمچنین با اشاره به تاکیدمقام معظم رهبری بر پرهیزازهرنوع اشرافی گری و تجمل گرایی گفت:براشت های غیرقانونی و ظالمانه و نامشروع از بیت المال نتیجه بی تقوایی برخی ها و عدم نظارت دقیق و اعمال قانون است .

وی با بیان اینکه این همه برداشت های غیر قانونی از بیت المال عدم عمل به قانون است بیان داشت: متاسفانه این رویه  رودبایستی و ترس از دست دادن پست و جایگاه موجب ترغیب سوء استفاده کنندگان و دزدان بیت المال می شود.

امام جمعه توپ آغاج خطاب به مسئولان خاطرنشان کرد: مراقب باشید به خاطرمناصب چند روزه دست به دور زدن قانون و نادیده گرفتن قانون پیش نیاید؛ متاسفانه این رویه در همین شهرهای کوچک هم احتمال دارد پیش بیاید لذا چندین بار به مسئولان شهر تاکیدکردم که مبادا رودربایستی و یا ترس از دست دادن جایگاه و مناصب موجب عدم عمل به قانون را داشته باشید . همین عدم پایبندی به اجرای صحیح قانون آغاز دزدی ها،کسب اموال نامشروع،دستبردبه بیت المال را بوجود خواهدآورد.

رئیس ستاداحیای امربه معروف و نهی از منکر توپ آغاج اشرافی گری برخی از مسئولان را مردم نخواهند پذیرفت تاکید کرد:مسئولان با برخورد قاطعانه با اشرافی گری و دزدان بیت المال  اعتماد مردم را باید جلب کنند.

مناسبت  ها

حجت الاسلام حکیمی فر ضمن گرامی داشت سالروز درگذشت مهدی آذریزدی۱۸تیرماه و روزادبیات کودک و نوجوان گفت: توجه به  کودکان و نوجوانان از ضرورت های  زندگی این قشر از اجتماع است.

وی با بیان اینکه خانواده باید اوقات و فراغت کودکان و نوجوانان را جدی بگیرند بیان داشت:تابستان فرصت دوباره ای است که می توان خانواده ها با ثبت نام کودکان و نوجوانان خود به کانون های مساجد از اوقات و فراغت به خوبی استفاده کنند .

امام جمعه توپ آغاج باانتقاداز بی توجهی مسئولان ارشاد به بخش کتابخانه و نبود کتابخانه ای منسجم در توپ اغاج  تصریح کرد: متاسفانه نبودکتابخانه از معضلات بزرگ  شهر توپ آغاج به شمار می رود که از مسئولان ارشاد شهرستان و پرداختی نیم درصد شهرداری به این بخش امیدواریم ان شاالله بزودی شاهد ایجاد کتابخانه درشهر باشیم  .

امام جمعه توپ آغاج در ادامه با اشاره به حمله به مسجد گوهرشاد و کشتار مردم به‏ دست رضاخان (۱۳۱۴ ه.ش) روز عفاف و حجاب‏ ‘گفت: «ما من شی‏ءٍ أحبّ إلی الله بعد معرفته، من عفّه بطن و فرج و ما من شی‏ءٍ أحبّ إلی الله من أن یسأل». (تحف‏العقول، ص ۲۸۲)

علت این‏که حضرت(ع)، محبوب‏ترین امور نزد پروردگار را بعد از معرفت خدا، عفت بطن و فرج، دانسته و سایر واجبات و عبادات مثل نماز را ذکر نفرموده، این است که عفت، جلوگیر عامل مزاحم است و همیشه، تأثیر عامل مزاحم، بیشتر از عامل مُعِدّ است، مثل این است که کسی غذاهای مفید و مقوی مصرف کند اما از آن‏طرف به‏طور منظم یک سم یا میکروبی را وارد بدن نماید، بدیهی است اثری نخواهد کرد.

در مسائل معنوی نیز اگر انسان عبادات زیادی انجام دهد، اما مرتباً میکروب گناه را در کالبد روح خود وارد کند، اثر عباداتش خنثی می‏شود، ولی اگر آئینه قلب خود را با گناه تیره نکند، فطرت الهی‏اش او را به رشد و کمال، هدایت می‏نماید. پس‏ ترک گناه اهم از فعل عبادت است و لذا شیطان بیشتر انسان را به گناه وسوسه می‏کند تا ترک عبادت، چون وقتی گناه بر آدمی سیطره پیدا کرد، عبادات او موجب تقرّب وی نخواهد شد. پس محبوب‏ترین کارها، ترک دو گناه است؛ یکی گناه بطن که ارتباط پیدا می‏کند با دنیاطلبی، مال‏اندوزی و طمع‏ها و دیگری شهوات جنسی است.

**عفت؛ مهم‏ترین عنصر شخصیت زن‏

عفت زن، مهم‏ترین عنصر برای شخصیت زن است. عفت در زن، وسیله‏ای برای تعالی و تکریم شخصیت زن در چشم دیگران، حتی در چشم خود مردان شهوتران و بی‏بندوبار است. عفت زن، مایه احترام و شخصیت او است.

**با توجه به ایام تعطیلات تابستان  و حضور میهمانان ارجمند و مسافرین تابستانی که شهرستان بیجار نیزروزانه شاهد تردد مسافرین زیادی عبوری است توجه به بافت مذهبی منطقه و رعایت حجاب اسلامی و عفت و حیا و پاکدامنی ضروری است .

حجاب یعنی  همان  کاور محافظ و که مورد استفاده قرار می گیرد.

**توجه به انفاق و پرداخت زکوات اموال از واجبات دینی است .

کشاورزان مومن و متدین منطقه سیلتان یقیننا به این امر واقف هستند که در جای جای قرآن در کنار نماز پرداخت زکات نیز مورد تاکید قرار گرفته است .

مومنین می توانند با مراجعه به دفتر امام جمعه نسبت به پرداخت زکات خود اقدام نمایند  .

**مشکل اصلی کم آبی  ضرورت رعایت  الگوی های مصرف

** تعمیر  سقف  مسجد و  نصب  گنبد به همت   خیرین  توپ آغاج  .

همکاری و  همدلی.

**وقف و  ایجاد موقوف برای حوزه های علمیه

**استقرار دفتر بازسازی عتبات و عالیات در شهر توپ آغاج
منبع:سایت توپ آغاج نیوز آدرس:http://toopaghajnews.blog.ir

تهیه و تنظیم: حسن صفیاری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.